مهلت پرداخت دیه

مهلت پرداخت دیه از زمان وقوع جنایت و یا حادثه به ترتیب زیر است مگر اینکه به نحو دیگری تراضی شده باشد :

۱ – در جرائم عمدی موجب دیه ، مهلت پرداخت دیه ظرف مدت یک سال قمری است به عنوان مثال ضرب و جرح عمدی .

۲ – درجرائم شبه عمد مهلت پرداخت دیه ، ظرف مدت دو سال قمری است و پرداخت کننده باید هر سال نصف آن را پرداخت نماید به عنوان مثال تصادف جرحی یا فوتی ، حوادث ناشی از کار و قصور پزشکی .

۳ – در جرائم خطای محض مهلت پرداخت دیه ، ظرف مدت سه سال قمری است و پرداخت کننده باید هر سال یک سوم دیه را پرداخت نماید به عنوان مثال جرح و آسیبی که به وسیله صغیر انجام شده باشد از نوع خطای محض است .

هرگاه پرداخت کننده در بین مهلت های مقرر نسبت به پرداخت تمام و یا قسمتی از دیه اقدام نماید ، محکوم له مکلف به قبول آن است .

در صورتی که پرداخت کننده بخواهد هریک از انواع دیه را پرداخت نماید و یا پرداخت دیه به صورت اقساطی باشد معیار ، قیمت زمان پرداخت است مگر آنکه به یک مبلغ قطعی توافق شده باشد .

در مواردی که بین مرتکب جنایت عمدی و اولیاء دم یا مجنی علیه بر گرفتن دیه توافق شود ولیکن مهلت پرداخت دیه مشخص نگردد ، دیه باید ظرف مدت یک سال از حین تراضی پرداخت گردد .


وکیل | مشاوره حقوقی | وکیل دادگستری پرداخت ,مهلت ,نماید ,کننده ,قمری ,عمدی ,مهلت پرداخت ,پرداخت کننده ,عنوان مثال ,پرداخت نماید ,کننده باید منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

الان بخر تحویل بگیر ایران فیلم | دانلود فیلم رایگان تهویه رهسام آموزش دیجیتال مارکتینگ مووینه دانلود آهنگ احمد سعیدی آپ نوا