ویژگی های شاخص و ثبت در یونسکو

کتیبه و نقش برجسته داریوش اول در تاریخ 13 جولای 2006 برابر با 22 تيرماه 1385 در سی امین اجلاس یونسکو که در شهر ویلنیوس لیتوانی برگزار گردید، به شماره 1222 در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسید.

ویژگی های شاخص بیستون

  • همکناری عناصر طبیعی (کوه و سراب) و آثار فرهنگی و تاریخی در محوطه
  • توالی دوره های آثار تاریخی در محوطه که در ایران بی نظیر است.
  • نقر کتیبه داریوش اول به عنوان بزرگترین کتیبه میخی دنیا و رمزگشای خطوط میخی و باستانی.
 

دلایل انتخاب مجموعه بيستون و ثبت آن در فهرست یونسکو

براساس ارزيابي ايكوموس و راي اعضاي كميته ميراث جهاني، به دلیل انطباق ویژگی های بیستون با معيارهای شماره II و III کنوانسیون حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان (1972) در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيد.

معيار II: نقش برجسته و کتیبه داریوش که به دستور داريوش اول به وجود آمده نشانه بارزي از ارتباطات مهم ارزش هاي بشري در توسعه هنر و نوشتار يادماني است. نمايش نمادين پادشاه هخامنشي در برابر دشمن او گواه سنتي در هنر نقش برجسته های يادماني است كه تاريخ آن به مصر باستان و خاورميانه برمي گردد. هنري كه در دوره هخامنشي و امپراطوري هاي بعدي توسعه بيشتری يافت.

معيار III: محوطه تاريخي بيستون در مسير يكي از اصلي ترين جاده هاي ارتباطي بين ايران (پارس) و بين النهرين قرار گرفته و با كوه مقدس بيستون مرتبط است .در حالي كه شواهد باستان شناختي استقرار انساني در دوران پيش از تاريخ در محل ديده مي شود، اما مهمترين آن از قرن ششم پيش از ميلاد تا قرن ششم ميلادي است. كتيبه بيستون از اين جهت كه تنها متن يادماني شناخته شده هخامنشي است كه يك رويداد تاريخي ويژه يعني برپايي مجدد امپراطوري توسط داريوش اول(كبير) را مستند مي كند، اثري منحصر است.
 


بیستون کوه بيستون ,ویژگی ,بیستون ,کتیبه ,یونسکو ,محوطه ,کتیبه داریوش ,ميراث جهاني ,فهرست ميراث ,فهرست ميراث جهاني منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

به سایت دهکده پشتیر خوش آمدید بهترین سایت پرسش مهر بیستم رئیس جمهور 99-98 اقتصاد بازرگانی نادر تخفیفان تته پته | لازمه ی دانسـتن