ایسنا/کرمانشاه معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: امسال ارتقای دو پله‌ای جایگاه استان از نظر آمار قبولیِ کنکوری‌ها در آزمون سراسری را شاهد بودیم.

محمدرضا بسامی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به صعود دو پله‌ای کنکوری‌های استان کرمانشاه از حیث قبولی در آزمون سراسری در کنکور امسال، گفت: در حالی که در سال های 1396 و 1397 و سال های قبل از آن کنکوری‌های استان کرمانشاه همواره رتبه آخر را از حیث قبولی در آزمون سراسری در کشور کسب می‌کردند، امسال رتبه آنها دو پله صعود کرده و به جایگاه 29 کشوری رسیده است.

بسامی اضافه کرد: امسال پس از سالها کنکوری های استان کرمانشاه توانستند جایگاه خود را از نظر قبولی در کنکور دو پله ارتقا داده و در برخی از زیر شاخه ها مثل زیر شاخه هنر صعود هفت پله ای کرده و در زیر شاخه زبان حتی توانستند به جایگاه تک رقمی نهم در کشور دست پیدا کنند.معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه داد:  کنکوری های استان کرمانشاه در آزمون سراسری سال 1397 در گروه‌های برنامه مطالعاتی علوم تجربی، علوم‌انسانی، ریاضی، هنر و زبان به ترتیب رتبه‌های 31، 30، 31، 29 و 12 کشور را کسب کرده بودند که این رتبه ها در آزمون سراسری امسال به ترتیب 29، 25، 29، 22 و 9 بوده است.

وی گفت: در حالی که سال 1397 کنکوری های استان کرمانشاه در رشته های دانشگاهی با آزمون رتبه 32 کشوری(مدارس خارج از کشور در این رتبه بندی یک استان محسوب می‌شوند) را کسب کرده بودند، امسال رتبه 30 را بدست آوردند.

وی افزود: کنکوری های استان کرمانشاه همچنین از حیث ثبت نام در مراکز آموزش عالی در رشته های بدون آزمون در سال گذشته رتبه 31 کشور را کسب کرده بودند که این جایگاه امسال به جایگاه 26 کشوری ارتقا پیدا کرده است.

بسامی در ادامه با پیش بینی روند صعودی جایگاه کنکوری‌های استان کرمانشاه از حیث قبولی در آزمون سراسری در سنوات آینده، گفت: با اقداماتی که در زمینه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه دهم صورت گرفته، انتظار می‌رود در سنوات آتی شاهد روند رو به بهبود جایگاه استان از حیث قبولی داوطلبان در آزمون سراسری باشیم.

وی با بیان اینکه ارتقای جایگاه کنکوری‌های استان کرمانشاه به دلایل مختلفی رخ داده، گفت: یکی از دلایل مهم این رخداد توجه آموزش و پرورش به موضوع توازن رشته ای است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه تا چند سال پیش بخش زیادی از مجموع دانش‌آموزانی که تحصیل در رشته‌های نظری را انتخاب می‌کردند در رشته علوم تجربی درس می‌خواندند، گفت: بیش از دو سوم دانش آموزان متوسطه نظری در رشته علوم تجربی مشغول تحصیل می شدند که با تلاش های صورت گرفته از سال های گذشته آمار 65 درصدی دانش آموزان در حال تحصیل در رشته علوم تجربی استان در حال حاضر و طی دو سال اخیر به زیر 40 درصد رسیده که این کاهش 25 درصدی نقش مهمی در بالا رفتن آمار قبولی کنکوری‌های استان کرمانشاه داشته و خواهد داشت.

وی ادامه داد: تا چند سال گذشته آمار دانش‌آموزان در حال تحصیل در رشته ریاضی فیزیک که اتفاقا آمار قبولی کنکوری های آن در دانشگاه‌ها بالاتر هم هست، با توجه به برنامه مطالعاتی کنکور تنها سه درصد مجموع دانش‌آموزان در حال تحصیل در رشته های نظری بود که این آمار هم اکنون به 9 درصد رسیده است.

بسامی تاکید کرد: پارامترهای زیادی در قبولی کنکوری ها در دانشگاه ها اثر دارد که یکی از مهمترین این فاکتورها آمار شرکت کنندگان در یک گروه آزمایشی و صندلی های خالی موجود در دانشگاه و مراکز آموزش عالی است، لذا احتمال قبولی کنکوری ها در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و. با توجه به تعداد صندلی های کم این رشته ها و آمار بالای داوطلبان متقاضی تحصیل در این رشته ها خیلی زیاد نیست و خانواده ها و دانش‌آموزان نباید خودشان را به امید قبولی در این نوع رشته‌ها گول بزنند. 

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه سپس از خانواده ها خواست تا به آموزش و پرورش در موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان اعتماد کنند و از این طریق فرزندان خود را در مسیر موفقیت در تحصیل قرار دهند.

وی ادامه داد: در فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم علاوه بر در نظر گرفتن توانایی‌های دانش آموز، فاکتورهای زیادی مثل نظر معلم، مشاور مدرسه، خانواده و حتی خود دانش آموز مورد ارزیابی قرار می گیرد، لذا بهترین رشته ای که می تواند دانش‌آموز را در مسیر درست تحصیل قرار دهد همان گزینه ای است که در برگه هدایت تحصیلی او پیشنهاد شده است.

وی گفت:  از سال گذشته پذیرش دانش آموزان در رشته علوم تجربی در پایه دهم در مدارس استان کرمانشاه منوط به کسب معدل بالای 19 در تمامی دروس و نمره بالای 18 در درس علوم شده است. 

بسامی سپس با بیان اینکه اعلام رتبه بندی آمار قبولی کنکوری ها از سوی سازمان سنجش نشان دهنده عملکرد خوب یا بد استانها در دستگاه تعلیم و تربیت نیست، گفت: همه خروجی آموزش و پرورش که قبولی در کنکور سراسری نیست، چون حدود 25 درصد داوطلبان کنکور در اختیار آموزش و پرورش هستند و مابقی پشت کنکوری ها و دانش‌آموزان سال های قبل هستند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه اضافه کرد:  بعضی اعتقاد دارند خروجی کار آموزش و پرورش در کنکور خلاصه می‌شود، در حالیکه کنکور نتیجه یک بخش از کارهای آموزش و پرورش است.


مشاوره درسی استان ,آموزش ,کرمانشاه ,رشته ,قبولی ,پرورش ,استان کرمانشاه ,آزمون سراسری ,دانش آموزان ,آموزش متوسطه ,کنکوری‌های استان ,آموزش متوسطه اداره ,کنک? منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

modiran-sanat شعر انگشت اشاره من است شب دهم رسانه هنرمندان بلوچ کتابخانه الکترونیک دانا دانلود آهنگ جدید خوانندگان معروف ایرانی و خارجی مجموعه دِوَک