انواع نمای ساختمان

یکی از معیارهایی که برای انتخاب هر ساختمان مورد توجه می باشد، نمای ظاهری ساختمان است. در گذشته به دلیل اینکه مصالح ساختمانی به مانند امروز نبود و هر منطقه بر اساس موادی که در دسترس داشتند ساختمان را می ساختند، نمای بیرونی ساختمان را هم از همان مواد و مصالح قرار می دادند که به این ترتیب ساختاری یکنواخت و یکپارچه از شهر و منطقه ایجاد می شد.
برای مثال در مناطق کویری از گل، آجرها و خشت هایی که می ساختند، استفاده می کردند و با آن ساختمان را می ساختند، یا در مناطق جنگلی ترکیبی از سنگ و چوب استفاده می کردند. برای نمای ظاهری و بیرونی منازل هم از حکاکی هایی که روی گل یا چوب و یا سنگی که از دل کوه بیرون می کشیدند، استفاده می کردند. نمای بیرونی منازل به نوعی معرف صاحب آن ساختمان و منزل و پیشه او بود. از این رو افراد مهم و یا افرادی که از تمکن مالی خوبی بهره مند بودند، نمای بیرونی خانه و یا حداقل سر در خانه آنها دارای تزئینات و حکاکی های بود. با پیشرفت در صنعت و علم ساختمان سازی امروزه مصالحی در اختیار همه افراد قرار گرفته است که به راحتی می توانند نمای بیرونی خانه خود را انتخاب کنند و بسازند. عمده این مصالح سنگ نما هستند که دارای انواع مختلفی می باشند که مصارف گوناگونی را هم دارند.

سنگ نما

چرا سنگ نما بیشتر مورد توجه است؟

چون نمای بیرونی ساختمان ها در معرض دید همگان است و اولین نظر در مورد ساختمان، نمای بیرون آن است، از این رو بسیار مهم که این ظاهر به چه شکل آراسته شده باشد. از مرسوم ترین مصالحی که برای نمای ساختمان استفاده می شود، آجر و سنگ می باشد که البته همانطور که گفته شد از نمای چوب، کاشی، و یا پنل هم استفاده می شود و بعضا برخی از ساختمان ها بر اساس شرایطی که دارند از نمای شیشه هم استفاده می کنند. اما امروزه بیشتر نمای سنگ مورد توجه است. رنگ ها و طرح های متنوع، امکان برش های مختلف و ترکیب سنگ ها با هم و به وجود آوردن طرح های ترکیبی گوناگون، با دوام بودن و در دسترس تر بودن از جمله مواردی است که باعث می شود افراد و شرکت های ساختمانی از سنگ نما برای ساختمان های خود استفاده کنند.

بهترین نوع سنگ نما چیست؟

بعد از اینکه مراحل ساخت یک ساختمان به اتمام رسید، نوبت به نمای ظاهری می رسد. همانطور که باید در ساخت قسمت های داخلی خانه دقت لازم را داشت و مصالح مناسب و با دوامی را استفاده کرد، نمای بیرونی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حتی باید بهترین نوع را نیز به کار برد. زیرا قسمت بیرونی ساختمان بیشتر در معرض شرایط متغیر آب و هوایی قرار می گیرد. سنگ هایی که برای نمای سنگ ساختمان به کار برده می شوند باید بدون ترک و شکستگی باشند و متخلخل هم نباشند. زیرا در صورت وجود کوچکترین ترک، آب و یا مواد دیگر راه نفوذ پیدا می کنند و سنگ طی مرور زمان فرسوده می شود. نوع متخلخل هم به همین خاطر نباید مورد استفاده قرار گیرد. البته در قسمتی که قرار است روی دیوار با استفاده از ملات چسبانده شود باید دارای منافذ مناسبی باشد. بنابراین یک سنگ خوب باید در برابر نفوذ آب، گرد و غبار، سرما و گرما، اشعه UV و همچنین آتش مقاوم باشد و کوچکترین نقصی نیز نداشته باشد.
برای اینکه تشخیص دهید یک سنگ مرغوب چه نوع سنگی است، یکی از ساده ترین روش ها این است که با یک وسیله فلزی به سنگ ضربه وارد کنید، اگر صدایی مشابه با وارد کردن ضربه به شیشه شنیده شد، سنگ مرغوب است و شکستگی و ترکی در آن وجود ندارد.

آیا نمای سنگ صرفا برای بیرون از ساختمان است؟

تا به اینجا با سنگ نما تا حدودی آشنا شدیم و دیدیم که چه کاربردهایی دارد. اینکه علاوه بر اینکه ظاهر ساختمان را زیبا نمایش می دهد، به دلیل مقاومتی که دارد قسمت داخلی خانه را نیز از نفوذ برخی از عوامل مخرب بیرونی محافظت می کند. اما سوالی که ممکن است اینجا مطرح شود این است که آیا از سنگ فقط باید در نمای خارجی استفاده کرد؟
باید گفت بنابر طراحی محیط داخلی ساختمان می توان از نمای سنگ داخلی هم استفاده کرد که برای مثال نمونه هایی از آن را برای تزیین قسمتی از خانه که تلویزیون را در آنجا قرار می دهند و یا ایوان خانه می توان دید. این موارد تزئینی محسوب می شوند اما برای آشپزخانه و یا سرویس بهداشتی هم بعضا دیگر از کاشی کاری های قدیمی استفاده نمی کنند و از سنگ استفاده می نمایند که باید در برابر رطوبت و گرما و نفوذ مواد شیمیایی مقاوم باشند و قابلیت شستشو را نیز داشته باشد. 

انواع سنگ نما

آشنایی با انواع سنگ نما 

در ساختمان سازی از سنگ های مختلفی استفاده می شود که هر کدام به دلیل ویژگی هایی که دارند در قسمت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در اینجا با انواع سنگ ها به طور مختصر آشنا می شویم.
سنگ تراورتن: یکی از انواع سنگ نماهای مناسب برای نمای داخلی و نمای سنگ خارجی محسوب می شود. از جمله سنگ های سبک محسوب می شود و به دلیل دارا بودن خلل و فرج مناسب به راحتی به دیوار و محل مورد نظر با ملات می چسبد. علاوه بر دیوار به عنوان سنگ فرش هم به کار برده می شود و در برابر نفوذ آب و سرما و گرما و نفوذ اشعه UV مقاوم بوده و تنوع رنگی دارد. 
سنگ مرمریت: از جمله سنگ نماهای شناخته شده می باشد که بیشتر برای سنگفرش، کف و پله مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به تراورتن چگالتر می باشد و دارای منافذ کمتری است. نوع داخلی و بیرونی این سنگ متفاوت می باشد. 
سنگ گرانیت: از این نوع سنگ نما برای محیط های صنعتی و برای ساختن کف و پیاده رو استفاده می شود. این سنگ مانند تراورتن در برابر سرما و گرما و اشعه UV مقاوم می باشد اما گاهی در برخی از نمونه های آن، وجود کانی آهن باعث می شود در برابر رطوبت اکسید شوند.
ماسه سنگ: این نوع سنگ نما در برابر یخ زدگی مقاوم است و به دلیل اینکه تخلخل زیادی دارد جذب آب زیادی صورت می گیرد. 
سنگ چینی: این نوع سنگ نما دارای مقاومت بالایی در برابر هوازدگی است و جذب رطوبت اندکی دارد.

نمای ساختمان با مصالح ترکیبی

نمای ساختمان با مصالح ترکیبی

نمای ساختمان از اصلی ترین و مهم ترین اجزای یک ساختمان به شمار می رود. به همین دلیل طراحی نما و مصالحی که در ساخت مورد استفاده قرار می گیرند، دارای اهمیت زیادی است. از متریال های مختلفی به منظور طراحی و ساخت نمای ساختمان استفاده می شود که حتی می توان این متریال ها و مصالح را به صورت ترکیبی استفده کرد.
معمولا به منظور کاهش هزینه و همچنین منحصر به فرد شدن نمای ساختمان، از دو یا چند متریال مختلف برای طراحی و ساخت نما استفاده می شود. استفاده از برخی از متریال ها مانند سنگ، برای طراحی و ساخت نمای برخی ساختمان ها به خصوص ساختمان های بزرگ و یا برج ها، امکان پذیر نیست زیرا هزینه های زیادی را در بردارد. به همین دلیل، اغلب کارفرمایان برای این ساختمان ها از دو یا چند متریال در طراحی و ساخت نما استفاده می کنند تا هم جلوه زیبایی به نما ببخشند و هم هزینه ساخت نما را کاهش داده باشند. 
علاوه بر آن، طرح های ترکیبی مورد توجه اکثر افراد قرار می گیرد و حتی ممکن است افرادی که مسئله پول برایشان اهمیتی ندارد، استفاده از مصالح ترکیبی را برای ساخت نمای ساختمانشان ترجیح دهند. زیرا در اغلب موارد نمای ساختمان با مصالح ترکیبی خاص تر و زیباتر می شود. 


سنگ وزین نمای ,ساختمان ,استفاده ,مورد ,بیرونی ,ساخت ,نمای بیرونی ,نمای ساختمان ,مورد استفاده ,استفاده قرار ,مورد توجه ,نمای ساختمان استفاده ,نمای بیرونی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

سرزمین رزها اجناس فوق العاده ساخت استخر سونا جکوزی و آبنما در شیراز ایزیمیز خرید,فروش املاک سیاهکل,لاهیجان,زمین,باغ,هکتاری,شالیزار,ویلا Payannameh موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان تمامی من