مضرات رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای فست فودی برکسی پوشیده نیست. بدون شک استفاده از چنین غذاهایی باعث چاقی می شوند اما پیروی از این نوع رژیم غذایی نه تنها کاهش وزن را در پی ندارد بلکه باعث از دست رفتن بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن نیز می شوند زیرا این نوع غذاها معمولا حاوی مواد مغذی اساسی بدن انسان نیستند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی رومه «النهار» لبنان، به نظر می رسد داستان مرد 17 ساله  انگلیسی که براثر مصرف طولانی مدت غذاهای فست فودی بینایی اش را از دست داده، مهر تاییدی بر این ادعا باشد.

درمانگاه زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران را مشاهده کنید

شاید اتفاقی که برای این مرد جوان بر اثر  پیروی از الگوی رژیم غذایی مبتنی بر فست فود رخ داده، بسیار عجیب باشد؛ او همیشه  در کودکی غذاهای سالمی که به او پیشنهاد می شد را پس  می زد اما در مقابل به خوردن غذاهایی نظیر سیب زمینی سرخ کرده، چیپس، و نان سفید عادت کرده بود. جالب این بود که در وزن خود هم هیچ مشکلی نداشت بلکه وزنش کاملا طبیعی بود و شاخص توده بدنی(bmi) او هم عادی به نظر می رسید و هیچ نگرانی از این حیث وجود نداشت. ولی با این حال، در میزان ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن با مشکل مواجه بود و از کم خونی شدید وهمچنین کمبود شدید ویتامین D و b12  ، سلنیوم و مس رنج می برد.

طبق آزمایشات و معایناتی که روی این جوان انجام شده، محرومیت از مواد مغذی اساسی در طول این سال ها باعث بروز مشکل نورپاتی نوری تغذیه ای (nutritional optic neuropathy) در او شده بود؛ نورپاتی نوری تغذیه ای نوعی بیماری نادر است که باعث آسیب رساندن به عصب بینایی می شود و   بیشتر در کشورهایی که با سوء تغذیه روبرو هستند، شایع است و در صورتی که این مشکل درطول مراحل اولیه درمان نشود،  از بین رفتن دائمی بینایی فرد را در پی دارد.

درمان در منزل یکی از مقالات برتر را مشاهده کنید

علاوه بر این متخصصان تاکید می کنند که مشکل این جوان به خودی خود ناشی از غذاهای فست فود نبوده بلکه تمرکز روی چنین غذاهایی همراه با نبود غذاهای سالمی که مواد مغذی مورد نیاز بدنش را تامین کند، دلیل اصلی فقدان بینایی او بوده است.

نظر یک متخصص تغذیه در این زمینه

« دکتر نور الصایغ» متخصص تغذیه در این باره می گوید: دیابت و چاقی  یکی از اصلی ترین مشکلات ناشی از تکیه بر غذاهای فست فودی است و دیابت در دراز مدت می تواند به فقدان بینایی منجر شود اما در مورد این جوان باید گفت که وزنش در طی سال های گذشته طبیعی بوده و با مشکل دیابت و افزایش وزن هم روبرو نبوده است.

الصایغ ادامه می دهد: از طرف دیگر این نوروپاتی نوری تغذیه ای که به مرور زمان منجر به از بین رفتن بینایی شده، در واقع ممکن است ناشی از  کمبود ویتامین b12 باشد که ارتباط نزدیکی با سیستم عصبی و بویژه عصب بینایی دارد و کاهش شدید میانگین آن تاثیر منفی روی عصب بینایی می گذارد و منجر به لاغری و در نتیجه فقدان بینایی می شود. این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که چنین موردی قابل معالجه  نیست و در صورت ابتلا به آن، بازیابی بینایی غیرممکن است.

این متخصص تغذیه می افزاید: روشن است که این جوان عمدتا روی غذاهای مشخص و فست فودی تکیه کرده بود که زود آماده می شوند؛ غذاهایی که حاوی هیچ گونه مواد مغذی مفید برای بدن نیستند در حالی که می توانست با تمرکز روی این نوع غذاها و تامین مواد اساسی بدن از طریق  مثلا همبرگرو مرغ-  با وجود مضرات آن- با چنین مواردی روبرو نشود.

راه اندازی سایت کلینیک پوست و مو جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران  را مشاهده کنید


درمان در منزل بینایی ,تغذیه ,غذاهای ,مواد ,مشکل ,مغذی ,مواد مغذی ,مورد نیاز ,رژیم غذایی ,مشاهده کنید ,نوری تغذیه ,رژیم غذایی مبتنی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

سایت تفریحی و سرگرمی پارس نازی ها سایت خبری روستای تَولّا متحد ریکوردز | Allie Records سفارش پروژه دانشجویی کولرگازی با کیفیت وایت وستینگ هاوس بیسیم پاناسونیک روبو بلاگ