بررسی خطرات و عوارض سونوگرافی در دوران بارداری

عوارض سونوگرافی در دوران بارداری : امروزه پیشرفت در علم پزشکی باعث بهتر شدن کیفیت زندگی و دسترسی به موارد پیچیده در پزشکی گردیده است. یکی از مهم ترین این پیشرفت ها، سونوگرافی بود. این علم کمک بسیار زیادی در درمان ناهنجاری ها و بسیاری از بیماری ها کرد.

در واقع سونوگرافي، ابداعي با ارزش بوده كه نقش مهمي در علم پزشكي براي تشخيص و شناسايي بسياري از ناهنجاري‌ها داشته است. اين وسيله تشخيصي در طول تاريخ، شمار نقص‌هاي جسماني كه بشر عاجز از درمان آن است را در جامعه كاهش داده و نقش مؤثري در پيشگيري از بسياري عوارض و مرگ و ميرها داشته است.

تصويربرداري اولتراسوند ( فراصوتي ) سونوگرافي، فرآيندي است كه از طريق امواج فوق العاده سريع صدا، تصاويري از بافت‌ها و ارگان‌هاي داخلي بدن انسان توليد شده و در نهايت پس از شكل‌گيري به مانتيور ارسال مي‌شود تا قابل مشاهده باشد. تشكيل تصاوير در اين روش تصويربرداري نياز به امواج با فركانس معيني دارد اما عملكرد بدون اشعه ايكس آن باعث برتري اش بر ديگر روش‌هاي تشخيصي از جمله عكس راديولوژي شده است.

تا کنون هیچ مدرکی مبنی بر این که این اسکن های سونوگرافی اگر طبق دستورالعمل استفاده شود مضر است وجود ندارد، و سونولوزیست ها این اسکن را بر طبق دستورالعمل انجام میدهند تا به شما و جنین شما هیچ آسیبی وارد نشود اسکن های فراصوتی ده‌ها سال است که در دوران بارداری استفاده می‌شود.

 

 

عوارض سونوگرافی در دوران بارداری

 

آیا سونوگرافی برا جنین ضرر دارد؟

سوال مهمی که در مورد سونوگرافی در دوران بارداری وجود دارد و اما با توجه به نتایج به دست آمده تاکنون می توان گفت خیر، انجام سونوگرافی بر جنین شما تاثیر منفی ندارد. این اسکن امواج صوتی را از رحم عبور می‌دهد و به بدن جنین برخورد می‌کند، و در این صورت پژواک‌ها روی صفحه نمایش تبدیل به تصویر می‌شود و سونوگرافیست می‌تواند وضعیت و حرکات جنین را ببیند ( عوارض سونوگرافی در دوران بارداری ).

فرکانس یا طول امواج صوتی بستگی به زمان بارداری و نوع اسکن انجام شده دارد. تا به امروز تحقیقات و مطالعات هیچ ارتباطی بین اسکن های فراصوتی و وزن نوزاد، سرطان های اطفال، دیسلکسی ( خوانش پریشی )، یا مشکلات مربوط به بینایی یا شنوایی را نتوانسته نشان دهد.

باید گفت به طور تقریبی کلیه خانم ها در دوران بارداری نیاز به اسکن و سونوگرافی دارند، این موضوع باعث می شود که نتوان برای مقایسه شخصی را پیدا کرد که این اسکن را انجام نداده باشد از این جهت همین امر میتواند مسبب تایید مضر نبودن اسکن باشد.

در مواردی گفته می شود که شاید گرمای حاصل از اسکن دارای عوارض برای جنین باشد اما باید توجه داشت که گرمای تولید شده در اسکن بارداری کمتر از یک درجه سانتی گراد است و این درجه از گرما هیچ گونه ضرری برای شما و جنین ندارد و تنها اگر دمای بافت بدن تحت اسکن چهار درجه بالا برود ممکن است آسیبی وارد کند.

برای تصاویر دوبعدی از جنین شما عادی ترین نوع اسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع اسکن یک موج صوتی خفیف را در سطح بزرگی پخش می‌کند که گرمای خیلی کمی تولید می‌کند. علاوه بر این، مایع اطراف جنین شما و حرکات او می‌تواند به توزیع این گرما کمک کند، این می‌تواند به شما اطمینان بیشتری بدهد.

برتري تصويربرداري دوبعدي سونوگرافي، ابزاري تشخيصي و غيرتهاجمي است كه تاكنون آسيب يا عارضه آن روي جنين ثابت نشده است. اما دانشمندان هنوز اطلاعات كافي در رابطه با اثرات مخرب تكرار و قرار گرفتن طولاني مدت در معرض امواج آن در اختيار نداشته و به همين دليل برای انجام انواع سونوگرافي سه بعدي و چهار بعدي، محدوديت قائل هستند.

در حال حاضر، سونوگرافي معمولي يا دوبعدي كه تصاوير سياه و سفيد در اختيار پزشك قرار مي‌دهد، بي‌خطرترين روش تصويربرداري در دوران بارداري است كه اغلب برای تأييد ضربان قلب، رد هرگونه مشكل و يا حاملگي خارج از رحمي، تخمين سن بارداري، تعيين موقعيت جنين و تشخيص ناهنجاريهايي مانند سندرم داون مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اسکن های سه بعدی و چهاربعدی معمولا فقط در کلینیک های خصوصی یافت می‌شود. اسکن فراصوتی سه بعدی برش‌هایی از تصاویر دوبعدی را به یک تصویر سه بعدی تبدیل می‌کند. بنابراین شدت آن همان شدت اسکن دوبعدی است.

 

مواردی که باید در دوران بارداری سونوگرافی انجام داد :

برای بررسی رشد و سلامت کودک اسکن هایی لازم است که توسط پزشک تجویز می گردد که شامل :

  • بروز مشکلاتی در بارداری قبلی
  • داشتن دیابت
  • داشتن فشار خون بالا
  • شاخص توده بدنی بالای ۳۵
  • داشتن دوقلو یا بیشتر

 

با این حال، توصیه نمی‌شود فقط به منظور دیدن تصاویر یا ویدئویی از جنین، خودتان به‌صورت شخصی درخواست اسکن بکنید. بهترین کار این است که در یکی از اسکن های عادی این تصاویر را بخواهید.

 

آیا سونوگرافی داپلر در دوران بارداری خطرناک است؟

سونوگرافی داپلر می‌تواند نحوه عملکرد درست جفت، اکسیژن رسانی و انتقال مواد مغذی به جنین را مورد بررسی قرار دهد. بنابراین اسکن داپلر روشی ارزشمند برای نظارت بر وضعیت جنین شماست.

دستگاه های داپلر دستی و کاردیوتوگراف‌ها که برای گوش دادن به ضربان قلب جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز از امواج فراصوتی استفاده می‌کنند. اما شدت آن‌ها کم است و زمانی‌که توسط افراد حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند بی‌خطر است. 

سونوگرافی داپلر و رنگی با متمرکز کردن پرتویی از صدا در ناحیه کوچک کار می‌کند. این می‌تواند موجب ایجاد گرمای بیشتر شود، اما باید در یک نقطه نگه داشته شود تا گرمای زیادی تولید کند.

انجام اسکن های رنگی و داپلر در ده هفته اول بارداری توصیه نمی‌شود. از آن‌جا که داپلر برای مشاهده جریان خون استفاده می‌شود و خون هم مدام در گردش است، این کمک می‌کند که گرمای تولید شده پخش شود. برخی از دستگاه‌های اسکن به طور خودکار شدت پرتوی فراصوتی را در زمان استفاده از داپلر کاهش می‌دهد تا شدن آن‌را کمتر کند.

 

عوارض سونوگرافی در دوران بارداری

 

کنترل گرمای حاصل از تابش امواج سونوگرافی

هر دستگاه اسکن یک شاخص گرمایی دارد که روی صفحه نمایش دیده می‌شود. این شاخص راهنمایی حدودی برای میزان گرمایی است که ممکن است پس از تابش طولانی ایجاد شود. بیشتر دستگاه‌های فراصوتی شاخص گرمایی بسیار پایینی دارند. این دستگاه‌ها همچنین تنظیمات گوناگونی برای مراحل مختلف بارداری دارند و در اوایل بارداری تنظیمات باید روی پایین‌ترین مقدار شاخص گرمایی باشد.

بنابراین اسکن های فراصوتی ریسک بسیار کمی دارد. اما با این حال، سونوگرافیست ها سعی می‌کنند به منظور احتیاط بیشتر مدت زمان هر نوبت را تا حد ممکن به حداقل برسانند. اکثر آزمایش‌های فراصوتی در دوران بارداری باید در مدت ۳۰ دقیقه به پایان برسد که این زمان بی‌خطر قلمداد می‌شود.

شاخص گرامایی سونوگرافی داپلر و رنگی مقداری بیشتر است. با این‌که مقدار کم آن بی‌خطر است اما اسکن ها باید در کمترین زمان ممکن انجام شود. در بیشتر موارد، یک اسکن داپلر باید تنها چند دقیقه طول بکشد.

سونوگرافیست رگ های خونی را که نیازمند داپلر است با بررسی به‌صورت سیاه‌وسفید تشخیص می‌دهد و بعد رنگ را اضافه می‌کند. این موضوع مدت زمانی را که در معرض گرما قرار می‌گیرید به حداقل می‌رساند.

 

سونوگرافی بارداری در بهترین مرکز سونوگرافی تهران توسط پزشک خانوم در روزهای تعطیل و به صورت شبانه روزی در مرکز تصویربرداری الوند.

 


mri-sono24 اسکن ,بارداری ,سونوگرافی ,جنین ,دوران ,داپلر ,دوران بارداری ,مورد استفاده ,استفاده قرار ,عوارض سونوگرافی ,سونوگرافی داپلر منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

سرای بی نام اندیشه و پندار من Aubreeyopnn6 News کلوب ایران تغذیه ، با ما بهترین باشید. آموزشگاه رانندگی توحید پیک دانش خردمندان تخفیف دونی فروش ملک تهران تخصصی همایش