والدین زیادی به دلیل دل درد کودک خود به پزشکان کودک مراجعه کرده و ابراز نگرانی می‌کنند. دل درد کودکان دلایل مختلف و متنوعی دارد. این دلایل ممکن است بسیار ساده و یا در مواردی حاد و پیچیده باشد. اگر وظیفه نگهداری از کودک در منزل را بر عهده دارید در این مقاله همراه ما باشید تا با دلایل درد شکمی کودکان آشنا شوید.

دلایل دل درد کودکان

دلایل دل درد کودکان

عفونت گوارشی: عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی در معده و روده کودکان باعث بروز آنفولانزای معده یا گاستروانتریت روده می‌شود که دل درد را به همراه دارد. در این حالت کودک معمولا دچار تب، استفراغ و اسهال می‌شود. برای بهبود عفونت باکتریایی حتما باید آنتی بیوتیک مصرف شود اما عفونت‌های ویروسی راحت‌تر بهبود پیدا می‌کنند.
هپاتیت A نیز عفونتی ویروسی است که در صورت ابتلا به آن درد ناگهانی شکم را به دنبال دارد. اما خوشبختانه این بیماری نادر است.
درمان: برای درمان دردهای شکمی ناشی از عفونت‌ها باید به پزشک کودکان مراجعه کرد تا با مصرف دارو و توصیه‌های غذایی کودک درمان شود.
مسمومیت غذایی: اگر کودک پس از گذشت زمانی از صرف غذا دچار دل درد، اسهال و استفراغ شود به احتمال زیاد دچار مسمومیت غذایی شده است. باکتری‌های مضر در غذایی نظیر گوشت گاو، ماهی و سس مایونز باعث بروز مسمومیت می‌شود.
خوردن بیش از حد غذا و تند خوردن غذا نیز باعث درد شکمی در کودکان می‌شود. در این حالت در سیستم گوارش گاز تولید می‌شود و این نفخ موجب ناراحتی و درد در شکم کودک می‌شود.
درمان: برای بهبود دردهای شکمی ناشی از مسمومیت غذایی علاوه بر مصرف داروی تجویزشده می‌توان حوله گرم یا کیسه آب جوش روی شکم کودک قرار داد یا کودک را در وام آب گرم نشاند تا دردش کاهش یابد.
ناراحتی معده: بعضی غذاها، استرس، مصرف دارو و عفونت هیلیکوباکتری پیلوری باعث ترشح بیش از حد اسید معده در کودکان شده و کودک در قسمت بالای معده زیر دنده‌ها و گاهی در کل قفسه سینه درد و سوزشی را احساس می‌کند. غذاهای اسیدی مانند غذاهای حاوی گوجه فرنگی و سس آن، غذاهای ترش، غذاهای چرب، آب‌میوه‌ها، مرکبات و… ممکن است سوزش معده در کودکان را ایجاد کنند.
بعضی کودکان به مواد غذایی مانند آجیل، لبنیات، ماهی، تخم مرغ و… حساسیت دارند و در صورت مصرف این مواد دچار سوزش معده می‌شوند. معمولا کودک بار اول که مواد غذایی حساسیت‌زا را بخورد به آن واکنش نشان می‌دهد.
درمان: برای درمان سوزش معده حتما باید با پزشک کودک م کرد. در بیشتر مواقع پرهیز از غذاهای نامناسب و اسیدی و استفاده از داروهای آنتی‌اسید موثر است.
یبوست: یکی از دلایل عمده دل درد در کودکان یبوست است. در این حالت کودک دفع مدفوع را هر چند روز یک‌بار و به سختی انجام می‌دهد. درد در اثر یبوست ممکن است خفیف یا شدید باشد. معمولا دل دردهایی که در اثر یبوست به وجود می‌آید در سمت راست شکم نزدیک ناف حس می‌شود. در صورت وجود انقباض در روده بزرگ ممکن است شدت دل درد افزایش یابد.
درمان: برای درمان یبوست باید آب فراوان و مواد غذایی ملین مانند کشمش، انجیر، گلابی و غذاهای حاوی فیبر استفاده کرد و میزان تحرک و فعالیت بدنی را افزایش داد.
گرفتگی عضلات شکم: کودکانی که فعالیت ورزشی دارند در اثر گرفتگی عضلات شکم از دل درد شکایت می‌کنند. درد گرفتگی عضلات با وارد آوردن فشار به شکم افزایش پیدا می‌کند.
درمان: استفاده از پمادهای مخصوص دردهای عضلانی و قرار دادن حوله گرم یا کیسه آب جوش روی شکم کودک، درد گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.
دل درد کودکان در بیشتر موارد با استفاده از روش‌های درمان خانگی درمان می‌شود. نوشیدن آب کافی و استراحت کمک می‌کند دردهای شکمی کودکان کاهش یابد. اگر کودک تب خفیفی داشته باشد می‌تواند از استامینوفن استفاده کنید اما اگر درجه تب بالا بود حتما به پزشک مراجعه کنید.

مقاله دل درد نوزاد چه دلایلی دارد؟  را از وبلاگ گروه سپید گستر بخوانید.


خدمات پرستاری سپید گستر کودک ,کودکان ,درمان ,غذایی ,می‌شود ,معده ,گرفتگی عضلات ,درمان  برای ,سوزش معده ,مسمومیت غذایی ,دردهای شکمی ,درمان  برای درمان منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

همه چیز در مورد کفش چرم اسگل نیوز dentistryarticles.blogfa.com ارزان کده لاغری پایگاه اطلاع رسانی بخشداری سوری فلزیاب فراز تک دانلود ایناز چت|بیتا چت|وبلاگ|وب سایت