سوال : اثر آمیلاز بزاق بر نشاسته
مواد و وسایل لازم: یک گرم نشاسته، یک تکه پارافین جامد، محلول لوگول، آب، 3 لوله آزمایش، جا لوله ای، سه بشر با حجم150 ، 100و 50 میلی لیتر، دماسنج، شعله گاز آزمایشگاه، توری وسه پایه
روش کار:
1 – یکی از افراد گروه، دهان خود را دو یا سه مرتبه با آب بشوید و سپس بزاق خود را درون بشر تمیزی بریزد . (در صورت لزوم، فرد، قطعه ای پارافین جامد را بجود.)
2- در یک بشر 150 میلی لیتری، یک گرم نشاسته بریزید و به آن 100 میلی لیتر آب اضافه کنید.
3-سه لوله آزمایش تمیز بردارید و آنها را شماره گذاری کنید
4-در لوله آزمایش شماره  1، دو میلی لیتر از محلول نشاسته و در لوله آزمایش شماره2، یک میلی لیتر بزاق بریزید؛  سپس به محتویات هر لوله، یک قطره لوگول بیفزایید.
5-لوله آزمایش شماره3، دو میلی لیتر محلول نشاسته و دو میلی لیتر بزاق، و یک قطره لوگول بریزید.
6-هر سه لوله آزمایش را با استفاده از حمام آب گرم، در دمای 37 درجه قرار دهید.
تغییرات را مشاهده و یادداشت کنید.
علت تغییراتی راکه مشاهده کردید، توضیح دهید.
لوله1: به عنوان لوله گواه است و درحقیقت این آزمایش تعیین کننده شناخت نشاسته است که رنگ آبی نشان دهنده حضورآن می باشد.  
لوله2:بدلیل نبود نشاسته، رنگ آبی حاصل نمی شود. لوله3 :دراینجا بدلیل حضورآنزیم پتیالین دربزاق،نشاسته راتجزیه کرده و تغییر رنگ حاصل میشود، یعنی رنگ آبی تدریجاً زدوده می شود. دراین لوله لوگل سبب تغییر رنگ محلول نمی شود، زیرا در آن نشاسته تبدیل به ماده ی دیگری شده است (مالتوز) درادامه کمی محلول بندیک در لوله 3 میریزیم و حرارت می دهیم وقتی رنگ آجری حاصل شد، نشان دهنده حضور مالتوز ازتجزیه نشاسته می باشد
در حضور نشاسته لوگول به رنگ آبي درمي‌آيد. در لوله‌اي كه بزاق ريخته شده است، نشاسته به مولكول‌هاي ساده‌تر تبديل مي‌شود و در اثر لوگول تغيير رنگ ديده نمي‌شود.
بزاق قبل از غذا خوردن که به راحتی به دست می آید و برای به دست آوردن بزاق در حال خوردن غذا ابتدا تکه ای پلاستیک را درون دهان می گذاریم و می جویم ، بزاقی را که کمی بعداز شروع جویدن در دهان ترشح کی شود  را جمع می کنیم .) سپس محلولی از آب و مقدار معینی نشاسته ( مثلاً 5/0درصد )  تهیه کرده و به مقدار کاملاً مساوی از آن محلول در دو لوله ی آزمایشگاه می ریزیم. به مقدار مساوی از هردو بزاق در یک زمان داخل هر دو لوله می ریزیم .( در یکی بزاق ترشح شده قبل از خوردن غذا و در دیگری بزاق ترشح شده در هنگام غذا خوردن. ) سپس با گذشت زمان برابر برای هردو محلول داخل هر لوله به مقدار دو قطره لوگول می افزاییم .
در هر لوله ای که کمتر رنگ آبی گرفت آنزیم های موجود در آن لوله بیشتر بوده ولی اگر مقدار رنگ آبی برابر بود نتیجه می گیریم که آنزیم ها ی دو نوع بزاق برابر اند .


سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی , گزارش تخصصی لوله ,بزاق ,نشاسته ,میلی ,آزمایش ,محلول ,میلی لیتر ,لوله آزمایش ,قطره لوگول ,بزاق ترشح ,نشان دهنده منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

Mortal Kombat مجله سایه روشن برای تو love-allah هتل لوکس