سوال  : آیا هوای دمی با هوای بازدمی متفاوت است؟
پژوهش های دانشمندان در ابتدا، وجود سه گاز نیتروژن، اکسیژن و کربن دی اکسید را در هوا نشان داد .در این آزمایش، هوای دمی و بازدمی را از نظر مقدار نسبی کربن دی اکسید بررسی می کنیم .اما چگونه می توان مقدار کربن دی اکسید را در هوا تشخیص داد؟


پاسخ  : برای انجام این آزمایش می توان از محلول آب آهک (بی رنگ)یا برم تیمول بلو رقیق(آبی رنگ)که معرّف کربن دی اکسید هستند استفاده کرد. با دمیدن کربن دی اکسید به درون این محلول ها،آب آهک شیری رنگ و برم تیمول بلو، زرد رنگ می شود.
1-دستگاه را مطابق شکل سوار کنید. انتهای لوله بلند را درون محلول و انتهای لوله کوتاه را در بالای محلول قرار دهید.
2-به آرامی از طریق لوله مرکزی، عمل دم و بازدم را انجام دهید. در هنگام دم، در کدام ظرف، حباب هوا مشاهده می شود؟ هنگام بازدم چطور؟
 3-دم و بازدم را ادامه دهید تا رنگ معرّف در یکی از ظرف ها تغییر کند .آن را یادداشت کنید.
4-چند دقیقه دیگر نیز به دم و بازدم ادامه دهید و تغییرات بعدی رنگ را در هر دو ظرف مشاهده، و یادداشت کنید
5-اکنون به پرسش های زیر پاسخ دهید:
 الف )چرا هوای دمى، به یک ظرف و هوای بازدمی، به ظرف دیگر وارد می شود؟ درهنگام دم هوا از لوله کوتاه در ظرف الف وارد شش ها می شود . در حالی که به دلیل وجود لوله ی بلند در ظرف ب هوا از این لوله وارد نمی شوند. در هنگام بازدم هوا از لوله ی بلند در ظرف ب خارج می شود در حالی که در ظرف الف وجود محلول از افزایش فشارهوا جلوگیری کرده و اجازه ی خروج مواد از لوله کوتاه در ظرف الف را نمی دهد.
ب )نخست در کدام ظرف تغییر رنگ مشاهده کردید؟ ظرف ب
پ )آیا معرّف در هر دو ظرف سرانجام تغییر رنگ داد؟ این موضوع چه چیزی را برای ما روشن می کند؟ بله . ابتدا محلول ظرف ب تغییر رنگ می دهد ولی مدتی بعد ظرف الف نیز تغییر رنگ می دهد. این موضوع نشان می دهد که هم در هوای دمی و هم در هوای بازدمی دی اکسید کربن وجود دارد ولی در هوای بازدمی مقدار آن بیشتر است.
2 ) هنگام دم از انتهای لوله ی بلند داخل ظرف A  و هنگام بازدم از انتهای لوله ی بلند داخل ظرف B  حباب خارج می شود.
3 ) تغییر رنگ در ظرف B مشاهده می شود.
4 ) با گذشت زمان تغییر رنگ در ظرف A نیز مشاهده می شود.
پاسخ به پرسشها :
الف ) انتهای لوله بلند متصل به لوله ی مرکزی داخل مایع ظرف B قرار دارد بنابراین هنگام دم مایع بر اثر مکش ایجاد شده وارد این لوله می شودو هوا از لوله ی کوتاه متصل به لوله ی مرکزی وارد می شود. البته این هوا از خارج از طریق لوله بلند ظرف A وارد این ظرف می شود. هنگام بازدم هوای ظرف A راهی برای خروج ندارد پس هوای زیادی وارد این ظرف نمی شود.در حالیکه هوا از طریق لوله ی بلند وارد مایع ظرف B شده و در نهایت به وسیله ی لوله ی کوتاه ظرف B خارج می شود
ب ) در ظرف مربوط به لوله ی هوای بازدمی ( ظرف B ) که حباب های هوا از آن خارج می شوند.
ج ) بله هوای بازدمی به ظرف A نیز وارد می شود البته به مقدار کم این هوا مستقیما وارد مایع نمی شود و تنها با سطح آن تماس می یابد در نتیجه تغییر رنگ کندتر و به صورت تدریجی انجام می شود.


سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی , گزارش تخصصی لوله ,هوای ,تغییر ,بازدم ,بازدمی ,هنگام ,هوای بازدمی ,انتهای لوله ,هنگام بازدم ,طریق لوله ,لوله کوتاه ,هوای بازدمی متفاوت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بیا تو راهنمای سفر دانلود ویدئو خرید اینترنتی, ovdn hdkjvkjd باران