سوال : ظرفیت شش های افراد مختلف مساوی نیست. با ساختن دستگاهی مانند شکل زیر، می توانید گنجایش شش های خود و هم کلاسی هایتان را اندازه بگیرید. گنجایش ظرف وارونه، حداقل باید پنج لیتر باشد.  درابتدا، ظرف را تا گردن از آب پر و سپس در تشت وارونه کنید. ابتدا نفس بسیار عمیقی بکشید و بعد تا جایی که می توانید در لوله فوت کنید .هنگام فوت کردن بینی خود را بگیرید.


پاسخ : 1-آیا عددی که در اینجا نشان داده می شود، ظرفیت واقعی شش های شماست؟ دلیل بیاورید. خیر زیرا همیشه بین نیم تا یک لیتر هوا در شش ها باقی می ماند.(زیرا که همیشه مقداری هوای باقیمانده در شش ها حضور دارد)
2-چگونه می توانید به کمک این دستگاه، مقدار هوای دم و بازدم خود را نیز اندازه بگیرید؟
کافی است با اندکی تمرین از طریق لوله عمل دم ( به تنهایی ) انجام داده شود . بدیهی است که عمل بازدم نیز معادل دم خواهد بود.
برای اندازه گیری مقدار هوای دمی: در ابتدای آزمایش بینی خود را با گیره ای ببندیم. از طریق لوله، هوای درون ظرف مدرج را به شش ها می کشیم در نتیجه سطح آب درون آن بالا می آید و مقابل شماره ی جدید قرار می گیرد. حال با محاسبه اختلاف این عدد با عدد اولیه مقدار هوای دم مشخص می شود. برای این کار هوارا از لوله به درون شش ها می کشیم .درنتیجه حجم هوای بالای ظرف کم شده و سطح آب بالا می آید . با محاسبه ی مقداربالا آمدن سطح آب مقدار هوای دمی را محاسبه می کنیم.)باید توجه داشت وقتی عمل دم انجام می شود بهتر است که شخصی ظرف رابه آرامی پایین بیاورد
برای اندازه گیری مقدار هوای بازدمی: برای این کار ابتدا  به درون ظرف می دمیم در نتیجه سطح آب ظرف پایین می آید. و در مقابل شماره ی جدید قرار می گیرد. برای محاسبه ی عدد بازدم، اختلاف عددی که قبل از دمیدن بوده با عدد بعد از دمیدن به دست  می آوریم.


سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی , گزارش تخصصی هوای ,اندازه ,محاسبه ,گیری ,لوله ,توانید ,مقدار هوای ,اندازه گیری ,جدید قرار ,مقابل شماره ,گیری مقدار منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

آموزش برنامه نویسی وبلاگ اصلی دلانگیزچت ششم 2نکونام2 نوید سکوت پر از فریاد بلاگین