ریفلاکس مثانه و راه های تشخیص

ریفلاکس مثانه به حالب از موارد شایع و بسیار مهم در طب کودکان است. ریفلاکس مثانه به حالب می تواند منجر به پیلونفریت، آسیب دائمی به کلیه و اسکار ثانویه به عفونت شود. ریفلاکس به خودی خود منجر به آسیب بافت کلیه نمی شود، مگر این که با عفونت یا افزایش فشار داخل مثانه همراه باشد ( ریفلاکس مثانه و راه های تشخیص ).

امروزه روش های متعددی برای تشخیص ریفلاکس وجود دارد که متداولترین آن  VCUG می باشد، در اینجا به یررسی این نوع روش تشخیص میپردازیم.

 

تصویر برداری پایه و اساس تشخیص و اداره رفلاکس ادراری است. VCUG استاندارد، به عنوان مطالعه اولیه در پسر بچه ها به کار برده می شود.

تست های تصویری استاندارد در تشخیص رفلاکس ادراری، سونوگرافی و VCUG است. در هر کودکی با سن زیر 5 سال که عفونت ادراری داشته باشد، باید بررسی مطالعات تصویری آغاز شود. همچنین در کودکان مبتلا به عفونت ادراری تب دار، با هر سنی که باشند.

تشخیص به موقع ریفلاکس می تواند موجب درمان مناسب و در نتیجه پیشگیری از عوارض دائمی آن شود. علاوه بر ریفلاکس ادراری، ریفلاکس معده نیز در کودکان شایع می باشد که می نوانید از طریق سونوگرافی به تشخیص و درمان آن بپردازید.

VCUG چیست :

 VCUG بررسی و مطالعه رادیولوژیک با اشعه ایکس است که شکل و عملکرد دستگاه کلیه و مجاری ادراری تحتانی را در زمان ادرار کردن نشان می‌دهد. دراین روش گرفتن عکس با ماده حاجب انجام میگردد که در آن مثانه ی پر، ظرفیت آن، شکل مثانه حین انقباض، میزان ادرار موجود، تخلیه‌ ی آن از طریق پیشابراه و خود پیشابراه و برگشت غیر طبیعی ادرار از مثانه به کلیه ( VUR ) دیده می‌شود.

VCUG در عین حال تصویر مفید و قابل استفاده ای از پیشابراه یا مجرای ادراری در پسر بچه ها می دهد. از ظرفیت مثانه، خالی شدن آن و انسداد خروجی مثانه اطلاعات قابل اطمینانی می دهد.

VCUG چگونه انجام میگردد :

برای انجام VCUG یک سوند یا کاتتر داخل پیشابراه قرار داده می‌شود. سوند در شرایط استریل و با توضیح کامل و کافی از طرف والدین به کودک، توسط تکنسین رادیولوژی گذاشته می شود. قبل از انجام این آزمون در صورت نیاز و وجود بیماری زمینه‌ای، داروهای تجویز شده کودک باید مصرف گردد. گرفتن این عکس بین 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد.

بعد از گذاشتن سوند و تزریق ماده حاجب در آن، پیشابراه و مثانه در مانیتور دیده می‌شوند. وقتی‌ که مثانه پر شد، احساس دفع ادرار در کودک ایجاد شده و هم‌زمان با ادرار کردن، سوند خود به‌ خود خارج‌ می شود و یا به‌ وسیله پزشک این کار به‌ آرامی صورت می گیرد. حین خارج شدن سوند و ادرار کردن کودک نیز عکس از پیشابراه و مثانه گرفته می‌شود.

بعد ازاین مرحله، آزمون تمام می‌شود. برای پیشگیری از سوزش ادرار مصرف زیاد مایعات و آبمیوه توصیه می‌شود. معمولاً سوزش ادرار بعد از VCUG بیش از 24 ساعت طول نمی‌کشد.

بیمارستان کودکان تهران، سونوگرافی الوند VCUG کودکان و تمامی خدمات مرتبط را در روزهای تعطیل و شبانه روزی ارائه مینماید.

 


mri-sono24 مثانه ,ریفلاکس ,تشخیص ,vcug ,ادرار ,پیشابراه ,ریفلاکس مثانه ,انجام میگردد ,سوزش ادرار ,ماده حاجب ,ادرار کردن منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

گل ها زیبایی عمل عمل زیبایی بازی3بازی|دانلود بازی اندروید دانلودها ما گیم - مرجع تخصصی بازی سایت امنیتی قرارگاه شب|متفاوت ترین سایت امنیتی Alis پایگاه خبری نساجی پلاس