معاینات بدو استخدام چیست ؟

هدف از انجام معاینات پزشکی در مورد متقاضیان استخدام (معاینات طب کار) عبارتست از به حداقل رساندن میزان شیوع و شدت حوادث و بیماری‌های شغلی به واسطه ایجاد تطابق منطقی بین توانائی­های روحی و فیزیکی شاغل و نیازهای حرفه ای مورد نظر. به عبارت دیگر بدین طریق فرد متقاضی با توجه به توانائی­های روحی و فیزیکی در کاری گمارده می­‌شود که دارای نیازهای متناسب با توانائی ­های او باشد.

این معاینات بر اساس ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی جهت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتن شاغل الزامی است.

 

اجزاء معاینات پیش از استخدام عبارتند از:

معاینات پزشکی قبل از استخدام شامل بررسی وضعیت سلامت عمومی و بررسی توانائی­های عملکرد فرد با توجه به سابقه طبی، تاریخچه شغلی و معاینه بالینی.

در صورتی که پس از استخدام مشمولان قانون، معلوم شود که نامبردگان در حین استخدام قابلیت و استعداد کار مرجوع را نداشته و کارفرما در معاینه پزشکی آن‌ها تعلل کرده است و در نتیجه بیمه‌شده دچار حادثه‌ شده و یا بیماری او شدت یابد، سازمان تامین اجتماعی مقررات قانونی را درباره بیمه‌شده اجرا و هزینه‌های مربوط را طبق ماده ٥٠ قانون تامین‌اجتماعی از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.

 

مهمترین اهداف معاینات پزشکی پیش از استخدام عبارتند از :

– تعیین قابلیت جسمی، روانی کارگر برای کار مورد نظر – حفظ سلامت سایر کارگران – حفظ صنعت و سرمایه – تعیین اختلالات و عوارض قبلی کارگر و ثبت در پرونده وی – کشف بیماریهای قابل سرایت کارگر و جلوگیری از انتشار آنها بویژه در افرادی که با مواد غذایی سروکار خواهند داشت – تشکیل پرونده پزشکی و استفاده از آن در مراجعات بعدی کارگر – آشنا شدن به روحیات کارگر و اطلاعات بهداشتی وی

روش انجام معاینات قبل از استخدام

گرفتن شرح حال متقاضی : شامل سوابق فردی و خانوادگی از نظر ابتلا به بیماریها و مشاغل قبلی وی

ثبت عوامل زیان آور در فرم معاینات بر اساس گزارش بازدید از مراحل و محیط کار توسط کارشناس بهداشت حرفه ای

معاینه اندامها : معاینه عمومی دستگاههای قلب و عروق، ریه ها، کلیه ها، اعصاب، چشم و گوش که توسط “پزشک عمومی دوره دیده طب کار” انجام میشود.

درخواست انجام آزمایشهای پاراکلینیک مورد نیاز بر اساس نوع مواجهه شاغل: شامل آزمایش خون و ادرار از نظر قند، چربی، عفونت، نوارقلب و در برخی موارد بسته به نوع شغل عکسبرداری از قفسه سینه و ستون فقرات، سنجش میزان شنوائی و تست عملکرد ریوی.

 

معاینه های دوره ای و هدف های آن

معاینات دوره ای معایناتی هستند که در دوره های زمانی خاص با فاصله های معین جهت نیل به اهداف زیر صورت می گیرد :

1. تشخیص زود رس بیماری ها و عوارض ناشی از کار

2. درمان به هنگام و جلو گیری از بیماری های شغلی

3. پیشنهاد برای تغییر شغل و یا محدود ساختن کار کارگران بیمار

4. جلوگیری از انتقال و پخش بیماری های واگیر

5. پیشگیری از بروز بیماری های حرفه ای در افرادی که کار همانند دارند

6. بررسی اثرات عوامل زیان آور محیط کار بر روی کارگران

7. ارزشیابی روش های پیشگیری و ایمنی


مرکز طب کار معاینات ,استخدام ,بیماری ,پزشکی ,معاینه ,کارگر ,تامین اجتماعی ,معاینات پزشکی ,استخدام عبارتند ,عوامل زیان ,توانائی­های روحی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

آر موزیک ولقان حسینی خرید اینترنتی وبسایت شخصی کاظم بنی اسدیان روی ابرها خرید اینترنتی بلیتز مهشید دانلود بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. تدریس خصوصی - بهار اندیشه ام بی بلاگ