کنترل زیست توده ها در برج خنک کننده بسیار با اهمیت می باشد ، زیست توده هایی که ممکن است در کولینگ تاور تشکیل شوند شامل لجن ( Slime ) که به صورت ژلاتین است و جلبک ( Algae ) که سبز رنگ می باشد. زیست توده ها گیاهان جانداری هستند که عموما از نور و مواد موجود در آب تغذیه می کنند، این زیست توده ها در صورتی که کنترل نشوند با رشد و گسترش خود باعث بستن مسیر های جریان آب و هوا در برج خنک کننده و در نتیجه کاهش راندمان دستگاه می شوند که جهت کنترل و از بین بردن این زیست توده ها باید از مواد شیمیایی استفاده نمود .

کنترل زیست توده ها در برج خنک کننده

جهت از بین بردن زیست توده می تواند از کلرین یا ترکیبات کلرین استفاده نمود، اما استفاده بیش از اندازه از کلرین می تواند موجب از بین بردن قطعات چوبی و متریال ارگانیک شود. در صورتیکه کولینگ تاور دچار رشد و گسترش زیست توده شده است جهت اعمال کلرین یا بایوساید برای اولین بار باید با دوز بالا و شوک آور عمل کرد تا کلیه ی زیست توده ها از بین بروند بعد به صورت متناوب دوز کم اعمال گردد ، در این حالت نباید میزان کلرین از ۱ ppm فراتر رود.

 

از بین بردن زیست توده ها در برج خنک کننده بوسیله اضافه کردن مواد کلرین دار انجام می پذیرد ، این زیست توده ها شامل لجن و جلبک می باشد که با رشد و گسترش در منافذ برج خنک کن موجب اخلال در عملکرد سیستم شده و راندمان دستگاه را پایین می آورد.

 

کلرین و ترکیبات کلرین باید با احتیاط به آب برج خنک کننده افزوده شود زیراکه موجب کاهش ناگهانی pH آب برج خنک کننده شده و مقاومت خوردگی را کاهش می دهد. همینطور آب کولینگ تاور در صورت افزودن کلرین سمی شده و با رعایت موارد ایمنی باید تخلیه گردد و به هیچ عنوان برای آبیاری گیاهان مورد استفاده قرار نگیرد. چرخه رشد زیست توده ها بسته به نوع و محیط متفاوت است ، که این تفاوتها شامل تغییرات PH ، دما مناسب ، نور کافی و مواد مغذی مانند نیتروژن و فسفر می باشند. زیست توده های مضر به طور کلی در قسمت پایین آب قرار می گیرند و لازم است که کف تشت و بدنه ها به صورت مدام تمیز و پاکسازی شود.

موجودات زیستی ، از جمله جلبک ها ، باکتری ها ، پروتوز ها و قارچ ها ، اغلب زمینه های پرورش آنها را در برج های خنک کننده پیدا می کنند. اگر به درستی کنترل نشود ، رشد بیولوژیکی شکل می گیرد و به عنوان یک سطح چسبندگی طبیعی برای تشکیل مقیاس عمل می کند و منجر به فرسایش می شود که برای بهینه سازی کارایی برج خنک کننده یا سیستم خنک کننده شما، این شرایط می تواند به طور جدی مشکل ساز باشد.

جهت مطالعه بیشتر به مطلب ” جلبک در برج خنک کن ” و ” عملیات آبی در برج خنک کننده ” مراجعه فرمایید.

http://badrantahvie.com/control-of-biological-growth/


cooling-tower توده ,زیست ,کننده ,کلرین ,کنترل ,مواد ,زیست توده ,کنترل زیست ,کولینگ تاور ,ترکیبات کلرین ,بردن زیست منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

قیمت آنلاین طلا و ارز پایگاه خبری واضح نیوز | Vazeh News سلامت تراکتوری ها روماک گرافیک طراحی سایت سارین وب brittanykj0fdjas CaNt