کهکشان‌هایی که در دسته‌ی کهکشان‌های بیضیگون جای دارند، یا کروی هستند یا شکلی مانند توپ راگبی دارند و معمولا هیچ ساختار نمایانی در آنها دیده نمی‌شود (چیزهایی مانند بازو و .). بیشتر آنها همچون لکه‌های کُرکی مبهم یا توده‌هایی مه‌آلود از ستاره دیده می‌شوند.

این کهکشان‌ها در جوانی به سرعت همه‌ی گاز و غبارشان را تبدیل به میلیاردها ستاره کردند، همان ستاره‌هایی که اکنون دیگر پیر شده‌اند و رنگی زرد دارند، مانند ستارگان درون هسته‌ی کهکشان راه شیری. هیچ بازوی مارپیچی یا ستاره‌ی داغ جوانی در آنها دیده نمی‌شود.

سمت راست: خوشه ی کهکشانی آبل ۲۰۲۹ در نور دیدنی (مریی)- سمت چپ: IC ۱۱۰۱ در پرتو X- منبع و تصویر بزرگ تر

بیضیگون‌های غول پیکری مانند آی‌سی ۱۱۰۱ معمولا در آغاز کوچکند، و کم کم با کهکشان‌های کوچک دیگری که درون خوشه‌هایی مانند آبل ۲۰۲۹ هستند ادغام و یکی می‌شوند. ولی اگر این فرآیند بدون مهار ادامه یابد، یک هیولا متولد می‌شود. بیضیگون‌های بزرگ در درای زندگی خود می‌توانند جرم بسیار زیادی بیاندوزند، و هر چه بزرگ‌تر می‌شوند، نیروی گرانشی که بر محیط پیرامون خود وارد می‌کنند هم بیشتر می‌شود و در نتیجه باز هم کهکشان‌های بیشتری را می‌بلعند. کهکشان‌های بیضیگون بزرگ از ویژگی‌های مشترک خوشه‌های کهکشانی بزرگ و غنی هستند.

راه شیری در یک خوشه ی کهکشانی که به نام "گروه محلی" شناخته می شود جای دارد. این کهکشان به همراه آندرومدا (زن بر زنجیر) بزرگ ترین اعضا از حدود ۵۴ عضو این گروهند.

اگر کهکشان آی‌سی ۱۱۰۱ در جای کهکشان راه شیری قرار داده می‌شد، حجمی که از فضا پر می‌کرد آنقدر بزرگ بود که نه تنها کهکشان خودمان و ماهواره‌هایش (ابرهای بزرگ و کوچک ماژلان) را در بر می‌گرفت، بلکه کهکشان‌های آندرومدا و سه‌سو (مثلثی) را هم در خود فرو می‌برد!

IC ۱۱۰۱، بزرگ ترین کهکشان شناخته شده ی کیهان. همه ی کهکشان ها، از جمله کهکشان بیضیگون و غول پیکر M۸۷ که آن هم در صورت فلکی دوشیزه است، آندرومدا و راه شیری در برابر این کهکشان کوتوله ای بیش نیستند.

هر بار که به آسمان نگاه می‌کنیم، درسی تازه از آن می‌آموزیم. زمین همچون یک ذره‌ی اتم در برابر راه شیری است، و راه شیری هم همچون یک موش در زیر پای آی‌سی ۱۱۰۱. وظیفه‌ی ما یافتن جایگاهیست که در این پهنه‌ی بیکران داریم.

 

یک جای خوب برای آغاز این سفر (البته در کنار رصد خود آسمان)، تماشای ویدیوی دیدنی و شگفت‌انگیز کری هانگ به نام "اندازه‌های کیهان ۲" است. [و همچنین این ویدیوها: * از کوچک به بزرگ * توان‌های ده]

کهکشان ,شیری ,کهکشان‌های ,۱۱۰۱ ,آی‌سی ,شناخته ,آی‌سی ۱۱۰۱ ,بزرگ ترین ,کهکشان شناخته ,دیده نمی‌شود ,آنها دیده منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان فروشگاه فایل نود و نه خرید sitesazz فت فست فت فیس املاک منطقه 1 تهران بیزینس‌کلاب BusinessClub پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان دنیای زبان انگلیسی دانلود رایگان