باطری شما سالم یا خراب است؟

 

باطری سالم شارژ می‌شود و شارژ را نگه می‌دارد و می‌تواند شدت جریانی نزدیک به آمپری که روی آن نوشته شده است تولید کند. باطری خراب شارژ نمی‌شود و شارژ را نگه نمی‌دارد و نمی‌تواند شدت جریان کافی برای استارت موتور را تامین کند. باطری سالم قابلیت شارژ مجدد و سرویس‌دهی دوباره را دارد اما باطری خراب باید تعویض شود.

اکثر باطری‌های خودرو تنها ۴ تا ۵ سال عمر می‌کنند بنابراین اگر عمر باطری خودروی شما ۴ سال یا بیشتر است و شارژ را نگه نمی‌دارد و مدام شارژ آن خالی می‌شود یا به نظر می‌رسد هنگام استارت موتور را با سرعت عادی نمی‌چرخاند احتمالا به یک باطری نو نیاز دارید.

 نحوه تشخیص زمان تعویض باتری خودرو

دینام

باطری ضعیف یا کاملا خالی لزوما به این معنا نیست که باطری شما حتما خراب شده است یا باید تعویض شود. شارژ یک باطری سالم نیز به دلایلی مانند موارد زیر ممکن است خالی شود:

شخصی چراغ‌های خودرو را روشن گذاشته باشد، به اندازه کافی از خودروی خود استفاده نکرده‌اید تا شارژ کامل باطری حفظ شود، خودروی شما مدت طولانی خوابیده و استارت نخورده است، وجود مشکل در سیستم شارژ یا دینام خودرو یا یک مشکل برقی که هنگام خاموش‌بودن خودرو شارژ باطری را تخلیه می‌کند.

نحوه آزمایش باطری و اصطلاحات رایج مربوط به باطری

آزمایش باطری:

تنها راه پی‌بردن به سلامت یا عدم سلامت باطری آزمایش آن است. بسیاری از گاه‌های لوازم یدکی به صورت رایگان آزمایش باطری خودرو را انجام می‌دهند.

 

اگر خودروی شما قابل‌راندن است یا می‌توانید به کمک باطری خودروی دیگری آن را روشن کنید به یک گاه لوازم یدکی در نزدیکی خود که آزمایش رایگان باطری را انجام می‌دهد مراجعه کنید و از آنها بخواهید باطری و سیستم شارژ خودروی شما را آزمایش کنند.

 

اگر نمی‌توانید خودروی خود را روشن کنید باطری را از خودرو خارج کنید و با کمک خودروی یکی از دوستانتان باطری خود را به گاه موردنظر برای آزمایش ببرید.

 

بسیاری از تعمیرگاه‌ها نیز باطری و سیستم شارژ خودرو را برای شما آزمایش می‌کنند اما معمولا برای این کار مبلغی از شما دریافت می‌کنند. بعضی از آنها رایگان این کار را انجام می‌دهند یا هزینه تشخیص عیب باطری را به عنوان بخشی از هزینه تعمیر درنظر می‌گیرند.

اصولا دو روش برای آزمایش باطری وجود دارد. روش سنتی استفاده از دستگاهی است که باطری را تحت فشار قرار می‌دهد تا وضعیت آن را بسنجد.

برای اینکه در این آزمایش نتایج دقیقی به دست آید، باطری قبل از آزمایش باید شارژ شود. این دستگاه مقدار فشار سنجیده‌شده‌ای به باطری وارد می‌کند که معمولا معادل نصف ظرفیت شدت جریان باطری برای استارت سرد یا سه برابر درجه‌بندی آمپر-ساعت باطری است.

هنگامی‌که فشار به باطری وارد می‌شود دستگاه ولتاژ باطری را نشان می‌دهد. اگر درحین آزمایش ولتاژ باطری به کمتر از ۹.۶ ولت برسد معیوب است و باید تعویض شود. اگر ولتاژ باطری حدود ۹.۶ ولت باقی بماند باطری سالم است و می‌توان دوباره از آن استفاده کرد.

باطری ,شارژ ,آزمایش ,خودروی ,خودرو ,خراب ,آزمایش باطری ,ولتاژ باطری ,باید تعویض ,سیستم شارژ ,باطری سالم منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

کانال دوازدهم انسانی،کانال دوازدهم،گروه دوازدهم انسانی عروس دنیای کامپیوتر تخفیف ویژه سیتی لند وبلاگ خوانیلر ۲ ورزش 90 فروشگاه سایت بلاگ بیست لباس نوزادی