عراق دارای زیبایی‌های گوناگون طبیعی و جاذبه‌های مختلفی هست که برخی گردشگران کنج کاو را به خود جذب می‌کند برخی از کهن‌ترین فرهنگ‌ها در میان میان‌رودان ساکن بوده‌اند و همین نشان‌دهنده ارزش این منطقه است. کربلا از روی جنبه آیینی آن نزد ایرانیان آشنا است و بسیاری هرساله برای زیارت به آنجا سر می‌زنند.

شهر کربلا و تور کربلا دارای زمستان‌های خنک و تابستان‌های گرم و خشک هست، از این روی بهترین هنگام برای رهسپاری به این شهر در زمستان است که دمای هوا چیزی در حدود 15 تا 19 درجه سانتی‌گراد است. جایگاه قرارگیری کربلا در بخش غربی رودخانه فرات است. دوری کربلا تا عراق در حدود 100 کیلومتر است. از آرامگاه‌ها و مراکز دیداری برجسته این شهر می‌توان به مقبره امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) اشاره کرد این دو مقبره مسافت کمی از یکدیگر دارند و راهی که آنها را به یکدیگر پیوسته می‌سازد را میان الحرمین میگویند. ساخت این آرامگاه‌ها در زمانه صفویان آغاز گردیده است و تا دوره قاجار پیگیری داشته است و اگرچه گسترش این مقبره امروزه هم انجام می‌گیرد و هرساله بهبود پیدا می‌کند.

باز نقاط مهم کربلا می‌توان به قتلگاه اشاره کرد که گفته می‌شود جایی بوده که حضرت امام حسین (ع) در آنجا جان باخته است این جایگاه در نزدیکی آرامگاه حبیب بن مظاهر واقع‌شده است. بسیاری از زائران برای زیارت امام حسین به این مکان می‌روند. شکل این سازه به شکل یک گودال است که در سردابی قرارگرفته است که با سنگ مرمر آرایش‌شده است.

آرامگاه حبیب بن مظاهر اسدی که در نزدیکی قتلگاه واقع‌شده است نیز یکی از نقاط مهم دیگر در کربلا است ایشان یکی از یاران حضرت بوده است که در 80 سالگی در عاشورا حضور داشته است، آرامگاه کوچک برای ایشان ساخته شده است که در رواق پایین دست غربی قرار دارد.

از دیگر آرامگاه‌های مهم در کربلا می‌توان به قبر حر اشاره کرد که در نزدیکی روستای حر قرار دارد، حر یکی از سربازان یزید بوده که از لشگر وی جدا شد و به کاروان حسین پیوست و به شهادت رسید، دلیل به خاک سپردن حر در این مکان این است که جنازه وی را از میدان جنگ خارج کرده و به این مکان برده و خاک کرده‌اند.

مزار کودکان مسلم در سی کیلومتری کربلا قرارگرفته است، اینجا در آغاز دو قبر بوده که در داخل بوستانی قرارگرفته بود، شاه اسماعیل صفوی دو گنبد برای این مقبره‌ها ساخت و در دوران قاجار این مزار پیشرفت یافته و جاهایی برای آسایش زائرین ساخته شد.

بر اساس مطلب سایت سفر باتو ، از نقاط زیارتی دیگر می‌توان به مزار عون بن عبدالله اشاره کرد که در نزدیکی بزرگراه کربلا به بغداد قرار دارد، درباره شخصی که در این مقبره آرمیده است دو دیدگاه وجود دارد یکی می‌گوید عون بن عبدالله فرزند زینب کبری (س) بوده که در روز عاشورا شهید شده است و دیگر دیدگاه می‌گوید عون بن عبدالله منظور یکی از احقاد امام حسن مجتبی (ع) است.

در کنار حرم امام حسین (ع) زمینهایی وجود دارد که به آنها زمین های جعفریات میگویند، در آنجا قبه و آرامگاه‌هایی وجود دارند، امام صادق (ع) در اینجا اقدام به غسل زیارت میکرده است و به همین دلیل معروف شده است و توسعه پیدا کرده است.

حرم حضرت عباس (ع) بسیار زیبا است و پر از طلاکاری و آینه کاری است، آنجا دارای صحن و سقاخانه، ضریح، گنبد و مناره های ایرانی است. پیشینه تاریخی این حرم به دوران آل بویه باز میگردد که البته در دوران صفویان و قاجاریان توسعه و گسترش یافت و هنوز هم در حال توسعه است، جدیدترین ضریح این حرم در سال 1395 نصب گردید.

در سال 1216 به کربلا حمله میشود و خسارات زیادی به حرم خورد، در همان دوران با دستور فتحعلی شاه قاجار این حرم تعمیر شد و البته در حمله نیروهای حزب بعث به عراق هم کمی حرم آسیب دید که بعدها دوباره بازسازی گردید.

از معماری داخلی حرم می‌توان به شکل مستطیلی شکل آن اشاره کرد که قبر حضرت عباس (ع) در مرکز آن قرار دارد، مساحت این حرم در حال حاضر 11 کیلومتر مربع است. ضریح حرم از فلز طلا و نقره ساخته شده است که ساختش 5 سال به طول انجامیده است.

چهار رواق در این حرم وجود دارد که دارای آینه کاریهای بسیار زیبایی هستند، رواق شمالی آن به زیر زمین راه دارد. ایوان حرم نیز از آجرهای مسی رنگ به همراه طلاکاری در فضایی 320 متر مربع قرار دارد.

گنبد این مرقد بسیار جالب است، قطر آن 12 متر و ارتفاع آن 29 متر است و در آن پنجره هایی وجود دارد که به بیرون باز میشوند، در نمای داخلی آن میتوانید آیات قرآن را با خط سفید مشاهده کنید و تاریخ ساخت آن را 1305 قمری نوشته است این گنبد در سال 1375 قمری نیز طلاکاری گردیده است.

در کربلا مساجد فراوانی وجود دارند که برخی از آنها مانند مسجد رأس الحسین (ع)، مسجد عمران بن شاهین، مسجد سردار حسن خان و . دارای ارزش زیادی هستند.

کربلا ,امام ,وجود ,حسین ,حضرت ,اشاره ,وجود دارد ,امام حسین ,قرار دارد، ,حضرت عباس ,آرامگاه حبیب منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

خودرو از معرفی تا لوازم یدکی و ... ولسوالی گلران نیوز فوووری لام موزیک vape online sale ترانه بهترین سایت بهترین سایت روانشناسی