مثل خر کار کردن (کارکردن خر خوردن یابو)

یکی از اصطلاحات رایج و ضرب المثلهای غلط در زبان فارسی همین جملۀ «مثل خر کار کردن» است. از آنجا که این ملت از قدیم با کارکردن مشکل داشته است و به علت نهادینه شدن تنبلی و پرخوری در فرهنگ ما متاسفانه کار کردن نه تنها مستحسن و نیکو شمرده نمی شود بلکه انسانهای کاری را به خریت متصف می کنیم. جالب است که اگر در جامعۀ ما کسی مجبور باشد زیاد کار کند خودش هم خودش را خر می نامد و می گوید مثل خر دارم کار می کنم. یعنی ذاتا و به طور اتوماتیک پذیرفته ایم که نباید زیاد کار کنیم و هرکس زیاد کار کند خراست.

وقتی که در زبان یک ملتی چنین مثلها و اصطلاحاتی رایج است باید گفت بر او نمرده به فتوای من نماز کنید. این ملت تا ابد خوار و ذلیل و بی شعور باقی خواهد ماند و از حقایق عالم چیزی جز خور و خواب و خشم و شهوت نخواهد فهمید. یکی از علل عقب ماندگی بسیاری از ملتها و از جمله ملت ما همین نوع نگاه ما به کارکردن و تلاش کردن است و برای همین است که دلالی و زبان بازی در این کشور اینهمه درآمد و اعتبار و حرمت دارد. آنقدر کار کردن در بین ما مذموم و ناخوشایند است که وقتی به بچه های خود می خواهیم نصیحت کنیم به آنها می گوییم بچه جان برو درس بخوان تا مجبور نشوی عین خر کار کنی و مثل من عمله باشی.

هرچند اصطلاحاتی مثل «کار کردن عار نیست» و «برو کار میکن مگو چیست کار» هم داریم ولی آنها ظاهرا در فرهنگ ما بیشتر دکوری است و نه واقعی. اعتقاد اکثر مردم این است که باید زود زود و بدون کار کردن به همه جا رسید و بار خود را بست.

امید که روزی شاهد چنین افکار پست و زبونی در بین این ملت نباشیم.

زیاد ,کنیم ,فرهنگ ,کارکردن منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

کلکسیون حمید ( تمبر , سکه , اسکناس , کبریت ) خرید اینترنتی اخبار فناوری اطلاعات دانستنی های سیستم اعلام حریق پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان Skylar3r7 sitio رئال نیوز فروشگاه آنلاین