داستان "یای سویی چيان" یا همان عیدی سال نو چینی

ترجمه ع.جلالی

یای سویی چيان

 

مي گويند در زمانهاي قديم، ديوچه اي بود به اسم " سویی" suì” با بدني سياه و دستاني سفيد. سویی  شب سي ام از ماه اخر هر سال، بيرون مي آمد و موجب ترس و وحشت می شد. او دست روی سر بچه هايي كه خوابيده اند مي كشید، كودك از ترس و با گريه بيدار مي شد، تب مي كرد و هزيان مي گفت. بعد از چند روز كه تب از بين می رفت و كودك بهبود می یافت، آن كودك سالم و باهوش، تغییر می کرد و ديوانه مي شد. براي همين ، خانواده ها از ترس، شب چراغ را روشن نگه مي داشتند و تمام شب را نمي خوابیدند تا نكند "سویی" بيايد؛ به اين بيدار ماندن " شوـ سویی يا راندن سویی "守祟shǒu suì  مي گويند.

در جياشينگ، واقع در جنوب چين، واقع در استان سو امروزی،  خانواده اي به نام "گُآن" guǎn با فرزندی زندگي مي كردند. در اخرين شب سال، آنها نگران این بودند "سویی"  براي ترساندن فرزندشان بيايد، برای همین با او سرگرم بودند. بچه ٨ سكه مسي را لاي يك كاغذ قرمز می پيچيد، آنرا تا ميزد و باز مي كرد تا خوابش برد و سكه ها و كاغذ روي متكا كنار سرش ماند. مرد و زن از ترس سویی، تمام شب را چشم روي چشم نگذاشتند و مشغول شو ـ سویی بودند. نيمه هاي شب بود که  بادي در خانه را باز و شعله چراغ را خاموش كرد، ديوچه سياه با دستان سفيد برای لمس كردن سر كودك رفت كه ناگهان نوری سفيد از داخل كاغذ قرمز كنار متكأ به بيرون تابيد، ديوچه با عجله و فريادن پا به فرار گذاشت.

خانواده گُآن ماجراي ترساندن سویی با هشت سكه مسي داخل پاكت قرمز را براي همه تعريف كردند. از آن به بعد، خانواده ها به فرزندان خود در اخرين شب سال، هشت سكه مسی داخل يك پاكت قرمز红纸包 hóng zhǐ bāo مي دادند كه كنار سرشان روي متكا بگذارند، و سویی ديگر جرات نمي كرد بيايد و بچه ها را بترساند.

هشت فناناپذير

در اصل اين سكه هاي مسي، منقوش به تصاوير " هشت فناناپذير"八仙 bāxiān بودند، كه در تاريكي شب سویی را مي ترسانند و به كودكان كمك مي كرند، كه بعدها "یای سویی چيان压祟钱 yāsuìqián " خوانده مي شدند. بعد از گذشتن سالها و بدليل شباهت آوایی " سویی به معني ديوچه" با " سویی به معني سن و سال" به压岁钱 yā suì qián   تغيير كرد. كه در شب سال نو پدر و مادر به فرزاندنشان یای سویی چيان یا عيدي مي دهند.

سویی ,ديوچه ,كودك ,قرمز ,كنار ,داخل ,سویی چيان ,كاغذ قرمز ,همان عیدی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

آپشن خودرو | استریو آرام ikereywp Webbplats علمدار مایک وان؛ دانلود آهنگ و فیلم جدید عشق نهفته