چرا مدارس شادي آفرين نيستند؟

نخند، نپرس و تكان نخور. روزگار درس‌ خواندن ما در مدرسه با اين سه كلمه سپری شد. به ما می‌گفتند: دانش‌آموزی خوب است و نمره انضباطش 20 می‌شود كه پشت ميز و نيمكت‌های خشك كلاس، دست به سينه بنشيند و به جای خنده‌های بلند، تبسم كند، آن هم اگر لازم بود.
 
دختر خوب در زمان ما بچه آرامی بود كه حتی زنگ‌های تفريح هم مثل كسی كه قصد متركردن جایی را دارد، آرام دور حياط قدم بزند و دنبال دوستانش ندود و با كسی شوخی نكند و راه‌پله‌ها را روي سرش نگذارد. دختر خوب، سر كلاس درس هم دو گوش شنوا بود با دهانی بسته كه خوب به درس گوش مي‌داد و هيچ ابهامی در ذهنش باقی نمی‌ماند و هيچ سوالی به زبانش نمی‌آمد.

دانش‌آموز ِ خوب ِ زمان ما بچه‌ای كم‌دردسر بود كه برای مدير، ناظم و معلم چالش ايجاد نمی‌كرد حتي به بهای تلخ گذشتن لحظات بودن در مدرسه بر او كه وقتي زنگ تعطيلی مدرسه به صدا در‌می‌آمد، حس آزاد شدن از فضايی تنگ و آزاردهنده را با دويدن به سمت در خروج و جيغ‌زدن تخليه مي‌كرد. 

روزگار كودكی و دوران مدرسه خيلی از ما اين‌گونه گذشت، بدون اين‌كه جرات به زبان آوردن حرف دلمان را داشته باشيم. ما می‌دانستيم بايد يك جای كار ايراد داشته باشد كه بودن در مدرسه به جای دادن حسی خوب به ما، احساس ترس، دلهره و نگرانی را به جانمان می‌ريخت.

امروز كارشناسان می‌گويند مدارس ما چون شاداب‌سازی نشده اند،  بيشتر بچه‌ها چنين احساسی نسبت به مدرسه دارند. مدرسه شاد جايی است كه فرآيند تعليم‌و‌تربيت در آن همراه با شور و طرب، تلاش و پشتكار و جوشش و حركت اتفاق می‌افتد. پس آن‌ها كه فكر می‌كنند در مدرسه شاد، بچه‌ها فقط می‌گويند و مي‌خندند و از درس خواندن ‌جا می‌مانند، اشتباه مي‌كنند.

در مدرسه شاد كه شادی را نوعی احساس امنيت توام با خوشی‌های پايدار می‌داند، چند اصل كلی وجود دارد. در اين مدارس دانش‌آموزان در اداره امور مدرسه مشاركت دارند، هركدام از آن‌ها در تصميم‌گيری‌ها نقشی ايفا می‌كنند و در عين حال كه در انجام امور، استقلال نسبی دارند از يك برنامه كلی تبعيت می‌كنند. 

دانش‌آموزان اين مدارس در سيستم طوری تربيت می‌شوند كه حس احترام به خود، خوش‌بينی و حس تسلط بر سرنوشت در آن ها قوی است. 
آن‌ها به آينده نيز اميد زيادی دارند و افق‌های پيش‌رويشان روشن است. ضمن اين‌كه دانش‌آموزان با هم و كادر مدرسه با دانش‌آموزان ارتباط صميمی و نزديك دارند. 

در چنين فضايی، درس برای بچه‌ها راحت‌تر تفهيم می‌شود و برخلاف روش سنتی مدرسه‌دارید- كه آزادی دانش‌آموز در مدرسه را مانع يادگيری می‌داند- تعليم ‌و تربيت بچه‌ها بهتر و روان‌تر می‌شود.

اما رسيدن به اين نقطه، هم عزم می‌خواهد و هم تغيير نگرش؛ يعنی دو مؤلفه‌ای كه در مدارس ما كمتر پيدا می‌شود. با اين حال شاداب‌سازی مدارس كاري نشدنی نيست. 

مدرسه ,مدارس ,دارند ,بچه‌ها ,می‌شود ,دانش‌آموزان ,شادي آفرين ,مدارس شادي منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

اطلاعات عمومي خود در مورد انواع بيماري ها را بالا ببريم اجناس فوق العاده دیجی کنکور آوای عشق Emerie6yskeql2 strona تیک تاک کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. آوای خیال ارزان کده