یک پیاده روی طولانی تا آب از اون کتاب های شانسکی اری شده ی این مدت بود که از خوندنش واقعن کیف کردم. کیف کردن و غصه خوردن توامان.اونم چون فکر می کردم در مورد دریا و اقیانوس و چیزهاییه که دوست دارم ولی با یه داستان واقعی کاملن متفاوت روبرو شدم‌.
لازم نیست واسه خوندن این کتاب سختی ها و مشقت های آفریقایی ها رو متصور شیم، همینجا توی ایران خودمون هنوز هم که هنوزه هزار هزار روستا هست که برای آب باید ساعت ها پیاده روی کنن. همین چندوقت پیش توی یه مستند ایرانی از همین شبکه های خودمون دیدم مردمان سیستان و بلوچستان واسه به دست آوردن آب چه مسیری رو باید گز کنن و از یک چشمه ی کوچولو شاید به اندازه ی یه کاسه، ذره ذره آب جمع کنن و توی دبه هاشون بریزن و دوباره پیاده تا خونه هاشون گز کنن.فکر کن غصه ی رفع تشنگی کردن با این مقدار کم آب یه طرف، غصه ی آشپزی و استحمام و دستشویی و لباس شستن با این آبی که به سختی به دست میاد یک طرف دیگه.
یک پیاده روی طولانی تا آب هم قصه ی دخترکیه که هر روز باید بره و برای خانواده ش آب بیاره، این اتفاقات توی همین سال های اخیر داره رخ می ده، توی قرت بیست و یک. فکر نکنین دوره ی این رنج ها تموم شده و همه از آب شرب راحت و بی دغدغه برخوردار هستن. در ورای این قصه، قصه ی پسری داره روایت می شه که اونم سر جنگ و خونریزی ها به اجبار از خانواده ش جدا می شه و سال ها سرگردان توی پناه گاه های مهاجران زندگی می گذرونه ولی از یه جایی به بعد تصمیم می گیره دوباره برگرده کشورش و کمک حال جنگ زده ها و روستایی ها بشه.
صفحه های آخر این کتاب قراره مو به تنتون راست شه و اگه مثل من نازک نارنجی باشین اشکتون هم در میاد .
با تمام خوبی هایی که این کتاب داره اما یه چیزیش بد تو ذوقم زد! اونم از صدقه سر مترجم؟! یا ویراستار گرامی این کتاب به چنین اشتباه فاحشی مبتلاست. توی صفحه ی ۷۵ آب پرتقال رو آب پرتغال نوشته! می دونین که منم حساااااس! آخه نشری که این کتاب متعلق بهش هست نشر پرتقاله و بعد چنین گاف عظیمی؟!

 

نویسنده: لیندا سو پارک
مترجم: پونه افتخاری یکتا
چاپ ششم ۱۳۹۷
انتشارات پرتقال
۱۶۰۰۰ تومان

 

کتاب ,پیاده ,همین ,اونم منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

رهام کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. ثبت نام لاتاری,ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022,2021,2020 خرید هات دیزاین 2014 دانلود فیلم و سریال رایگان ، دانلود آهنگ جدید آشپزی مووی فا ترفند های خانگی عکاس شو