انواع گلخانه ها و هزینه احداث گلخانه

برای تاسیس یک گلخانه لازم است که فرد حتما با مقدمات کشاورزی و اوضاع بازار آشنایی داشته باشد. پس اگر شما هم می‌خواهید وارد این کار شوید یا باید در این رشته تحصیل کرده باشید یا حداقل دو سال تجربه کار کشاورزی داشته باشید. با این حال وجود یک مهندس کشاورزی در کنار شما ضروری است. کشاورزی گلخانه‌ای برعکس کشاورزی روی زمین فصل خاصی ندارد و خود گلخانه‌دار تشخیص می‌دهد که چه محصولی بکارد. اما معمولا کشت گلخانه ای برای محصولاتی است که نمونه آن در بازار یافت نمی‌شود.

گلخانه‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها مناسب کاشت یک نوع محصول است و قیمت هر کدام هم متفاوت است.

۱-گلخانه های تولیدی سبزی و صیفی شامل محصولاتی نظیر خیار, گوجه فرنگی, توت فرنگی, فلفل, بادمجان, طالبی, سبزیجات برگی(ریحان- شاهی و……) می باشد.
۲-گلخانه های تولید گل و گیاهان زینتی برای تولید انواع گلهای شاخه بریده(رُز- ژربرا – گلایول – داودی) وگلهای آپارتمانی می باشد.
۳-سالنهای گلخانه ای تولید قارچ دکمه ای و قارچ صدفی
از نظر نوع سازه گلخانه ها به دو دسته چوبی یا سنتی و مدرن یا فلزی تقسیم می شوند.
۴-گلخانه های چوبی
اسکلت اصلی این گلخانه ها از چوب با پوشش پلاستیک مـی باشد. ارتفاع در ایـن سازه هـا ۲ تا ۳ متر و سیستم گرمایی و تهویه مناسبی ندارد و بدلیل ارتفاع پایین مناسب کشت محصولاتی نظیر خیار و گوجه فرنگی نمی باشد. مزیت این گلخانه ها قیمت ارزان احداث هر واحد آن می باشد ولی بدلیل نامناسب بودن محیط داخلی برای رشد گیاه معمولاً میزان تولید در واحد سطح در مقایسه با گلخانه های مدرن بسیار کمتر است. بدلایل ذکر شده این نوع گلخانه ها توسعه نیافته است و گلخانه های چوبی که قبلاً احداث شده به تدریج به گلخانه های مدرن تبدیل می شوند.
۵-گلخانه های فلزی یا مدرن
اسکلت این گلخانه ها از فلز است که معمولاً با پلاستیک های ضد اشعه ماوراء بنفش (uv) پوشش و دارای سیستم گرمایشی و تهویه مناسب می باشد. ارتفاع این نوع گلخانه ها بیش از ۵/۴ متر است و بدلیل شرایط مناسب رشد گیاه در اینگونه سازه, عملکرد در واحد سطح نسبت به گلخانه های چوبی افزایش دارد.
اتصال قطعات در گلخانه های فلزی بوسیله پیچ ومهره(پرتابل)و یا استفاده از جوش می باشد. هزینه واحد گلخانه های پرتابل نسبت به سیستم جوشی ۲۰-۱۵% بیشتر است ولی نصب آن آسانتر و تغییرات در سازه راحت تر است.

سرمایه لازم ساخت گلخانه

بر اساس ذهنیت تعریف شده گذشته از تولید محصولاتی مانند خیار و گوجه فرنگی در گلخانه‌های ابتدائی و ساده بسیاری از علاقه‌مندان ورود به صنعت تولیدات گلخانه ای به اشتباه هزینه‌های گلخانه و تولید محصول را بسیار پائینتر از سطح واقعی آن می پندارند و بنابراین در صورت عدم تحقیق مناسب با هدر دادن سرمایه های اندک خود و ساخت گلخانه های غیر استاندارد وارزان قیمت و کم کردن از هزینه های احداث سازه و هزینه های جاری، به خیال خود صرفه جویی میکنند.

حال آنکه باید توجه داشت همانطور که افراط در هزینه ها الزاما موفقیت یک پروژه اقتصادی را  تضمین نمیکند، کم کردن بیش از حد هزینه ها و عدم رعایت یک سری استاندارد های ضروری در احداث سازهو هزینه های جاری نیز میتواند موجب شکست پروژه شود، همچنین افرادی که قبل از شروع فعالیت در این زمینه تحقیقات بیشتری می نمایند واطلاعات لازم را از لحاظ هزینه های واقعی تولید محصولات گلخانه ای، به خصوص هزینه های اولیه احداث گلخانه های مدرن، کسب می کنند با آگاهی از این هزینه ها و اختلاف بسیار بالایی که با ذهنیت اولیه ایشان داشته دچار سرخوردگی و یاس شده و بدین ترتیب پتانسیل های بالقوه فراوانی که علاقه مندی زیادی نیز به فعالیت در این زمینه را دارند در همان مراحل اولیه از دست میروند و از گردونه تولید خارج شده یا اصولا به آن وارد نمیشوند.

حال باید گفت که با توجه به انواع سازه در این پروژه می توان گفت که برای هر متر مربع ساخت گلخانه به صورت مدرن و استاندارد با چشم پوشی از هزینه های نامتعارف سه میلیون ریال هزینه بر میدارد که در این زمینه با توجه به حمایت دولت می توان از تسهیلات دولتی با بهره پایین استفاده کرد.

 

 

گلخانه ,هزینه ,تولید ,کشاورزی ,سازه ,احداث ,گوجه فرنگی ,ساخت گلخانه ,باشد ارتفاع ,محصولاتی نظیر ,نظیر خیار منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

azmado دختران رزبلاگ ndthird زمین سوخته DIGIKALA پارسی زی همه چی راجع به هر چیزی! apaagency