ديدني‌هاي استانبول به تنهايي مي‌توانند يكي از دلايل اصلي سفر به اين شهر پرجاذبه باشند. براي يك سفر كوتاه و نسبتا كم‌هزينه يا حتي زميني، هيچ‌جا بهتر از استانبول نيست؛ شهري ميان آسيا و اروپا و پر از ديدني‌ها و تفريحات رنگارنگ؛ از قصر‌ها و مسجد‌هاي عثماني تا كليسا‌هاي رومي و از جنگل و جزيره و دريا تا حمام‌هاي تاريخي. محبوب‌ترين ديدني‌هاي استانبول براي مسافران، كاخ‌ها، مسجدها، كليساها و قصرهايي است كه قدمت آن‌ها به امپراطوري رومي‌ها، بيزانس و دوره‌ي عثماني‌ها مي‌رسد. يكي از مشهورترين ديدني‌هاي استانبول مسجد سلطان احمد است كه با معماري زيبا و شش مناره‌ي آبي رنگش به مسجد آبي معروف شده. روبروي مسجد سلطان‌احمد، موزه‌ تماشايي ايا صوفيه قرار گرفته كه سرسراي وسيعش، دنيايي از فرهنگ و هنر اسلامي تركيه را در خودش دارد. در بالاي منطقه‌ي سلطان‌احمد و نزديك به شاخ‌طلايي، مدخلي كه بخش قديمي و جديد استانبول را از هم جدا مي‌كند، كاخ توپكاپي است كه نزديك به چهارصد سال مركز سلاطين عثماني بوده و امروز با كلكسيوني از چيني‌ها، جواهرات، لباس‌ها و تخت‌هاي طلاكوب عثماني يكي از ديدني‌هاي استانبول شده و چشم‌انداز زيبايي هم به تنگه‌ي بسفر دارد؛ تنگه‌ بسفر همان تنگه‌اي است كه درياي سياه و مرمره را به هم وصل مي‌كند و استانبول را بين آسيا و اروپا تقسيم كرده. كاخ دولما باغچه نيز در ساحل تنگه‌ بسفر قرار گرفته.

ايا‌صوفيه با آن معماري اعجاب‌انگيزش به مدت ۱۰۰۰ سال كليساي پر‌افتخار امپراتوري روم شرقي بوده و درقرن پانزدهم توسط معمار عثماني، سينان، به مسجدي با‌شكوه تبديل شده كه گنبدي بزرگ به ارتفاع ۵۶ متر دارد و ۳۰ ميليون كاشي طلا در معماري داخلي آن به كار رفته. امروزه هم اين مسجد و موزه به يكي از محبوب‌ترين ديدني‌هاي استانبول براي توريست‌ها تبديل شده. حال‌‌ و‌ هواي بنا توصيف‌نشدني است؛ شكوه امپراتوري بيزانس و عثماني در هم آميخته‌اند و بناي عجيب را به وجود آورده‌اند. اياصوفيه در حال حاضر موزه‌‌ هنر‌هاي اسلامي و مسيحي با نمونه‌هاي خيره‌كننده از موزاييك‌هاي بيزانسي است.

يكي از معروف‌ترين ديدني‌هاي استانبول و شهرت آبي شهر؛ مسجد آبي ۴۰۰ ساله‌اي‌ست كه خود ترك‌ها آن را مسجد سلطان احمد مي‌نامند، اما ميان گردشگران به مسجد آبي مشهور است؛ هم به دليل كاشي‌كاري‌هاي آبي‌اش و هم روايتي قديمي از قايق‌رانان درياي مرمره كه انعكاس آبي دريا روي ديوار‌هاي مسجد شگفت‌زده‌شان مي‌كرده. مسجد آبي، شاهكاري است از آقا ‌محمدِ معمار كه ساخت آن هفت سال طول كشيده و شش مناره‌ باريك آن از بسياري نقاط شهر پيداست.

شاهكاري از معمار سينان براي سلطان سليمان كه امروزه به يكي از اصلي‌ترين ديدني‌هاي استانبول تبديل شده است؛ بزرگترين مسجد استانبول كه در قرن ۱۶ ساخته شده و با چهار مناره بالاي گلدن هورن قرار دارد. مقبره‌ سلطان، همسرش خرم و معمار سينان هم در محوطه‌ مسجد واقع شده. اين سازه‌ شاهانه با وجود تزئينات كمتر، همچنان شباهت‌هاي زيادي به اياصوفيه، اثر ديگر اين معمار دارد.

درياي مرمره داراي نه جزيره‌ كوچك و ديدني معروف به آدالار است كه به تركي يعني جزيره‌ها. هر روز كشتي‌هايي به اين جزيره‌ها رفت و آمد مي‌كنند و در چهار تا از آن‌ها توقف دارند. بزرگترين جزيره آن بيوك‌آدا‌ست كه نماي ويلا‌هاي آن روي شيب تپه‌ها از داخل كشتي پيداست. وسايل نقليه‌ موتوري اينجا ممنوع‌اند و رفت و آمد مثل قرون گذشته با دوچرخه، درشكه و پاي پياده انجام مي‌شود. آدالار يكي از ديدني‌هاي استانبول براي توريست‌ها و ييلاق استانبولي‌ها‌ست و جان مي‌دهد براي چند ساعت دوري از شلوغي شهر و خوردن يك خوراك دريايي تازه.


سایت سرگرمی و تفریحی استانبول ,مسجد ,ديدني‌هاي ,معمار ,عثماني ,تبديل ,ديدني‌هاي استانبول ,استانبول براي ,براي توريست‌ها ,معمار سينان ,درياي مرمره ,محبوب‌ترين دي منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

سعادت و خوشبختی ایلیا چت| ارد گپ | چت روم ایلیا خرید اینترنتی .: Alireza Hajiloo official weblog :. funh (سایت تفریحی سرگرمی و دانلود) پرسش مهر