دوستان عزیز سلام، در مقاله امروز قصد داریم باهم به تعریف صفحه ستون بپردازیم، اینکه ببینیم صفحه ستون چیه و کاربردش توی صنعت ساختمان سازی به چه صورت است. حتما حتما مقالات ایران آیرون را دنبال کنید و از ما حمایت کنید.

صفحه ستون چیست و کاربرد آن در صنعت

خب خب حالا بپردازیم به تعریف صفحه ستون صفحه ستون صفحه ایه از جنس فولاد که معمولا برای پشتیبانی از ستون در بین اسکلت فلزی ساختمان قرار میگیرد. حالا این بیس پلیت یا صفحه ستون ما وزن و فشاری که به ستون ها وارد میشه را در واقع پخش و انتقال میده. البته که وظیفه اتصال ستون ها با فندانسیون را نیز به عهده داره و به صور کلی سطح تماس فندانسیون را افزایش میدهد.

بولت چیست؟

بیس پلیت به وسیله بولت (anchor bolt)  به فونداسیون یا پی متصل می شود. انتهای پایینی بولت ها را خم می کنند تا باعث افزایش درگیری شود. تعداد بولت ها می تواند دو عدد، چهار عدد، شش عدد و . باشد. تعداد بولت ها و ضخامت و قطر آنها را مهندس با توجه به مشخصات فنی و شرایط ساختمان محاسبه می کند. طول بولت ها باید به اندازه ای باشد که بتواند کشش و فشار وارد شده به ستون و بیس پلیت را تحمل کند.  

 

زیرسازی صفحه ستون

قبل از اتصال بیس پلیت یا صفحه ستون باید سطح زیرین آن کاملا صاف و یکدست باشد، برای پر کردن فضای خالی از ماده ای به نام گروت استفاده می شود. گروت از سیمان،‌ماسه، آب و تعدادی مواد خاص دیگر ساخته می شود. درصد مواد تشکیل دهنده آن باید توسط متخصصین محاسبه شود. گروت ماده ای است که پس از خشک شدن در شرایط آب و هوایی مختلف تغییر شکل نمیدهد و دچار انقباض و انبساط نمی شود. بنابراین بهترین ماده برای زیرسازی بیس پلیت یا صفحه ستون است.

 

انوع اتصال صفحه ستون

 

صفحه ستون در دو نوع مفصلی و  گیردار به فونداسیون متصل می شود.اگر از صفحه ستون یا بیس پلیت گیردار  استفاده شود،‌ باید آنکربولت ها به اندازه کافی بلند باشند تا چرخش صفحه به حداقل برسد. همچنین به منظور کاهش چرخش صفحه ستون،‌لازم است که بیس پلیت به اندازه کافی ضخیم و محکم باشد. اتصال گیر دار تمام نیرو های فشاری، برشی و خمشی را به پی ساختمان منتقل می کند.بیس پلیت با اتصال مفصلی برای ساختمان های چند طبقه به کار میروند. پی یا فونداسیون ساده ، باعث کاهش نیروی کششی بین صفحه ستون یا بیس پلیت و بتن می شود و در این شرایط از اتصال مفصلی استفاده می شود. اتصال مفصلی نیروهای برشی و فشاری را به فونداسیون منتقل می کند

 

خب امیدوارم ار این مقاله هم خوشتون اومده باشه، یادتون نره که صفحه ایران آیرون را دنبال کنید و به دوستاتون هم پیشنهاد بدید.



ایران آیرون مجله دانستنیهای آهن آلات ستون ,صفحه ,پلیت ,بولت ,اتصال ,ساختمان ,صفحه ستون ,تعریف صفحه ,اتصال مفصلی ,ایران آیرون ,چرخش صفحه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

يادداشت ها يك فراموش شده من وتو آپشن خودرو | گندم کار فروش فیلم و سریال آموزش پیش بینی جدیدترین سریال های ترکیه دانلود رایگان ایران ازهردری سخنی -غدیر خم-خطابه غدیر