ریتاردر به ترمز کمکی گفته میشود که با استفاده از انرژی موتور را به گشتاور مع تبدیل میکند.
با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر امنیت خودروهای سنگین هم بالا رفته هست
همه ما شاهد ترمز بریدن و تصادف های وحشتناک ماشین های فرسوده چندین سال پیش بودیم.

الان ماشین ها به چند نوع ترمز کمکی مجهز هستند و ریتاردر هم یکی از آنها هست
ریتاردر دو نوع هست موتور و گاردان
که در کامیون ولوو ریتارد موتوری چهار مرحله هست
مرحله اول خفه کن هست که با استفاده از بستن درچه اگزوز باعث فشار مع دود در پیستون میشود و کمک به ترمز گیری میکند و آن چنان قدرت ترمز گیری ندارد و سه مرحله بعدی ریتارد هست که با استفاده از باز و بسته کردن سوپاپ های سه و چهار بستن  با مدت زمانی خاص که خیلی پیچیده هست باعث احتراق مع پستون شده باعث پایین آمدن دور موتور و کم کردن سرعت میشود و در اف اچ های دنده اتومات بعد مرحله سه مرحله بی هست که توصیه میکنم استفاده نکنید

چون در توضیح گفتیم هدف ریتارد موتور پایین آوردن دور موتور هست و در صورت استفاده از مرحله بی اتوماتیک یک دنده مع میکشد و این عمل باعث میشود تا دور موتور بالا رود  فشار بیش از حد به سوپاپ ها وارد شود که در این حالت احتمال بریدن سوپاپ هست و خیلی از رانندگان تجربه کردن که خسارات زیادی به بار میاورد.

بهترین زمان استفاده از این نوع ریتارد باید دما روغن پایین تر از صد و پنچ باشد چون بالا بودن روغن موتور نشانه گرمی کل تشکیلات موتور هست که بیشتر رانندگان توجه نمیکنند و دیگری دور موتور هست که باید قبل از ورود به سرازیری بهترین دنده و دور موتور را انتخاب کرد که حدود دوهزارودویست دور در دقیقه هست.


ریتاردر گاردان که برعکس ریتارد موتور داخل موتور نیست بلکه بین گیربکس و گاردان که قدرت ترمز کمکی این نوع ریتارد بیشتر از نوع ریتارد موتورهست

ریتارد گاردان که در خودرو اسکانیا و بیشتر خودرو ها سنگین استفاده میشود
بهترین نوع و قویترین نوع ریتارد هست در این مدل دیگر ریتارد به موتور ربطی ندارد و این ریتارد ما بین گیربکس و گاردان قرار دارد مهمترین عامل خنک کننده این نوع دیگر روغن موتور نیست بلکه آب موتور هست که با گردش در صفحه های آب باعث خنک شدن روغن ریتارد میشود که باید دقت کرد موقع استفاده از ریتارد گاردان دمای آب بالا نباشد.

در این نوع ریتارد دو نوع چرخ پره دار هست که یکی با سرعت بالا میچرخد ولی دیگری ثابت هست که موقع استفاده  از ریتارد پمپ هیدرولیکی روغن را تزریق میکند و وارد فضای پره ها که استاتور نام دارد میکند و این پره ها روغن را با فشار بسیار بالا مخالف حرکت گاردان پس میزند و باعث ایجاد گشتاور بازدارنده بسیار قدرت مند میشود.

و گرمای تبدیل این انرژی توسط روغن گرفته شده و بعد از هدایت روغن به صفحه های آبی باعث خنک شدن روعن میشود.
بهترین مزیت ریتارد گاردان یک قدرت باز دارنده قوی داره و دوم اینکه سلامت موتور را حفظ میکند.
توجه : روش صحیح و مکان درست استفاده از هر دو نوع ریتارد.
نباید در هوای بارانی استفاده کرد.
نباید در هوای برفی یا یخبندان استفاده کنیم.
در آسفالت های با قیر زیاد نباید استفاده کرد.

خیلی از افراد هستند که به خاطر این اشتباه باعث ایجاد تصادف و قیچی کردن میشوند.
روش صحیح استفاده از ریتارد: باید همیشه قبل از ورود به سرازیری بهترین دنده و سرعت را انتخاب کنیم و همچنین که پا رو ترمز هست اول مرحله اول را انتخاب میکنیم و بعد به آرامی مرحله دو را انتخاب میکنیم و آگه باز هم دیدیم که نیاز به ترمز گیری هست مرحله سه را انتخاب میکنیم نباید ریتارد را  یک دفعه کامل کشید.

 

منبع: ولووگالری


متخصصین خودرو ریتارد ,موتور ,استفاده ,مرحله ,روغن ,گاردان ,ریتارد گاردان ,ترمز کمکی ,انتخاب میکنیم ,ترمز گیری ,نیست بلکه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

معرفی کالا فروشگاهی دانلودستان مجموعه گرافیکی آرت اند دیزاین سهام داری موفق در بورس تهران دیدار با ما پویا رایانه هیرساگل سایت رسمی آموزش کده