تحقیق زمینه ای در طرح جابر در ادامه یک تحقیق با موضوع فسیلها در طرح جابر آورده شده است که سعی کرده ایم با عناوین گوناگون, امکان این را فراهم کنیم که شما بتوانید برای درست کردن تابلو نمایش از آنها استفاده کنید

فسیل یا سنگواره، بقایای موجودات دوره های گذشته زمین شناسی در میان مواد تشکیل دهنده پوسته زمین است.

 

شرایط لازم برای تشکیل فسیل چیست؟

معمولا بقایای سخت موجودات شانس بیشتری دارند که به فسیل تبدیل شوند. بنابراین سنگواره از جانداری تشکیل می شود که در ساختار خود استخوان، صدف، دندان یا پوسته ای از جنس آهک یا سیلیس داشته باشد.

هر چه بدن موجود سریع تر دفن شده و با رسوبات پوشیده شود شانس تشکیل سنگواره بیشتر می شود. چرا که از تخریب عوامل محیطی و باکتری های تجزیه کننده در امان می ماند.

بنابراین شرط لازم برای تشکیل فسیل، وجود قسمت های سخت در بدن جاندار و دفن سریع جسد جاندار است.

 

مکان های مناسب برای فسیل شدن کدام اند؟

محیط های دریایی نظیر رودخانه ها، ساحل دریاها، دریاچه ها، حاشیه دلتا و دریاهای گرم و کم عمق به علت داشتن رسوبات فراوان بهترین مناطق برای تشکیل فسیل هستند.

در خشکی نیز شانس تشکیل سنگواره وجود دارد. مناسب ترین مکان های فسیل شدن در خشکی عبارتند از:

 

مرداب ها و باتلاق ها

معادن نمک

صمغ درختان

خاکسترهای آتشفشانی

مواد نفتی مثل گودال های قیر

اطراف کوه های آتشفشانی

غار ها و بیابان های گرم و خشک

یخچال های طبیعی

 

انواع فسیل:

سنگواره ها را بر اساس روش تشکیل شدنشان می توان به ۵ نوع زیر تقسیم کرد:

فسیل هایی که از بخش های سخت جاندار تشکیل شده اند.

فسیل هایی که در آن بخش های سخت تبدیل شده اند.

فسیل های کامل

فسیل هایی که قالب بدن جانداران هستند.

فسیل هایی که ردپای جانداران هستند.

فسیل چگونه تشکیل می شود؟

اگر چه به طور کلی فسیل از قرار گرفتن بقایای سخت یک جاندار در لایه های رسوبی ایجاد می شود اما با توجه به انواع سنگواره می توان تمایزی بین روش تشکیل شدنشان قائل شد.

 

چگونگی تشکیل انواع فسیل ها

روش فسیل شدن بخش های سخت

در فسیل هایی که به این روش ایجاد شده اند، تنها بخش های سخت جاندار دیده می شود.

یعنی با مرگ جاندار، بخش های نرم به سرعت تجزیه شده اند ولی بخش های سخت که مقاومت بیشتری داشته اند با لایه های رسوبی پوشیده شده و با گذشت زمان به صورت سنگ های رسوبی در آمده اند. سنگ های رسوبی با جابجایی ورقه های سنگ کره به نزدیک سطح زمین می رسند.

 

روش تبدیل شدن بخش های سخت

در این نوع از فسیل ها جنس جسد جاندار تغییر می کند. یعنی مولکول های جسد با موادی نظیر سیلیس، آهک، اکسید های آهن و کربن جایگزین می شود و جسد به صورت ماده معدنی در می آید.

 

روش فسیل شدن کامل

در این نوع از فسیل ها بخش های نرم و سخت جاندار با هم فسیل شده اند. برای این منظور بایستی جسد در ماده ای قرار گیرد که عوامل محیطی و تجزیه کننده در آن نفوذ نکنند.

صمغ درختان، معادن نمک، خاک های اشباع شده از مواد نفتی و قیر و یخچال های طبیعی محیط های مناسبی برای حفظ کامل جسد هستند.

 

فسیل کامل در صمغ درختان

قالب بدن جانداران

در این نوع از فسیل ها تنها قالب بدن جاندار باقی می ماند. یعنی بعد از مدفون شدن جسد جاندارو سنگی شدن رسوبات، بقایای جسد به طور کامل حل می شود و تنها یک حفره خالی باقی می ماند که نشانگر نمای خارجی جاندار است و به آن قالب خارجی می گویند.

در برخی از جانداران مانند صدف ها حفره داخلی از مواد رسوبی پر شده اند و پس از حل شدن جسد خارجی، نمایی از داخل بدن جاندار باقی می ماند که به آن قالب داخلی می گویند.

 

ردپای جانداران

فسیل های بسیاری وجود دارند که تنها اثر حرکت جانور هستند. این نوع از سنگواره ها بیشتر در رسوبات نرم ساحلی ایجاد می شوند.

 

فسیل ردپای جانداران

کاربرد های فسیل:

تعیین سن نسبی لایه های رسوبی

لایه های رسوبی که فسیل های مشابه دارند، در یک زمان ته نشین شده اند و می توان گفت هم سن هستند. همچنین با توجه به نوع سنگواره ها می توان ترتیب لایه ها را نیز مشخص کرد. چون فسیل های جدید تر در لایه های بالاتر قرار می گیرند.

 

شاهدی برای نظریه جابجایی قاره ها

همان طور که در مقاله جابجایی قاره ها به آن پرداخته ایم، وجود فسیل های مشابه از جانداری که قابلیت شنا یا پرواز نداشته است در مناطق دور از هم می تواند نشانه ای دال بر یکی بودن آن مناطق در گذشته باشد.

 

شناخت نوع جانداران گذشته و ویژگی های آنان

یافتن اطلاعاتی درباره جغرافیا و آب و هوای گذشته زمین

از آنجا که هر نوع فسیل در یک شرایط آب و هوایی ویژه ای تشکیل می شود با یافتن سنگواره ها می توان شرایط جغرافیایی منطقه را بررسی کرد. مثلا یافتن زغال سنگ در منطقه ای بیابانی مثل طبس نشان می دهد که این منطقه در گذشته آب و هوای گرم ومرطوب داشته است.

 

شناخت عوامل غیر زنده محیط زیست در گذشته

شواهدی دال بر تکامل جانداران

اگر سنگواره ها را بر اساس ترتیب لایه های رسوبی بررسی کنیم، متوجه می شویم که فسیل های لایه های پایین تر ساده تر از فسیل های لایه های بالایی هستند که می تواند نشانه ای بر تکامل موجودات در طول زمان باشد.

 

استفاده از فسیل به عنوان سوخت نظیر نفت، گاز و زغال سنگ

کمک به یافتن محل معادن و ذخایر نفت

وجود میکروفسیل هایی از پلانکتون ها در یک منطقه به نفع وجود ذخایر نفتی است. از این رو با توجه به هزینه های سنگین حفاری، مهندسین قبل از استخراج نفت به بررسی زمین شناسی منطقه می پردازند.


دانلود آهنگهای به روز ایرانی فسیل ,تشکیل ,جاندار ,سنگواره ,لایه ,رسوبی ,فسیل هایی ,برای تشکیل ,ردپای جانداران ,هستند فسیل ,جانداران هستند ,شانس تشکیل سنگواره منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

health blog کارخانه ایزوگام دلیجان -09128663820 -08644433820 گروه برنامه نویسی هسنا مجله بابا برفی رم و انواع آن نگاهی نو موسسه آموزش عالی عرفان کرمان پایگاه خبری غلامرضا مینا هر چی که بخوای