یائسگی به ختم سیکل گفته می‌شود. اگر ۱۲ ماه از آخرین شما گذشته باشد و نشده باشید، یائسه شده‌اید. یائسگی می‌تواند در دهه ۴۰ یا ۵۰ زندگی رخ دهد. یائسگی فرآیند طبیعی بدن است، اما علائم جسمانی آن مانند گرگرفتگی، و علائم عاطفی آن می‌تواند باعث اختلال در خواب، کاهش سطح انرژی، یا تاثیرگذاری بر سلامت عاطفی شما شود. روش‌های درمانی مختلفی مانند انطباق سبک زندگی، هورمون‌درمانی، و غیره وجود دارد که می‌توانند به تسکین علائم ناشی از یائسگی کمک کنند.

علت یائسگی

موارد زیر در یائسه شدن نقش دارند.

کاهش طبیعی هورمون‌های تولیدمثل

هنگامی که فرد به اواخر سی سالگی می‌رسد تخمدان‌هایش استروژن و پروژسترون کمتری تولید می‌کنند – این دو هرمون وظیفه تنظیم را برعهده دارند – و در نتیجه احتمال بارداری کاهش می‌یابد. ممکن است در اواخر ۴۰ سالگی، سیکل طولانی‌تر، کوتاه‌تر شود، خونریزی کم یا زیاد باشد، نامرتب شود – به‌طور متوسط در سن ۵۱ سالگی – تخمدان‌ها دیگر تخمک تولید نمی‌کنند و از تعداد سیکل‌های کاسته می‌شود.

هیسترکتومی

در هیسترکتومی که رحم برداشته می‌شود اما تخمدان‌ها باقی می‌مانند، فورا یائسگی رخ نمی‌دهد. اگرچه طول دوره‌های بیمار کوتاه می‌شود، هنوز تخمدان‌ها تخمک آزاد می‌کنند و به تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌پردازند. اما در جراحی‌هایی که تخمدان و رحم از بدن خارج می‌شود (هیسترکتومی کامل و اوفورکتومی دوطرفه) یائسگی فوری رخ می‌دهد.

 

ادامه مطلب در سایت مدیکال آنلاین

ادامه مطلب در سایت وین تاپ وان


لوتوس یائسگی , ,می‌شود ,هیسترکتومی ,تخمدان‌ها ,علائم ,ادامه مطلب ,می‌شود هیسترکتومی ,سیکل منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دنیای پزشکی درمان لکنت زبان روزای خوب مجله صنعت تو باربری اتوبار تهران مهفا44 آشپزباشی آموزش