طبیعت کوه بزگوش روستای صومعه علیا

- بزگوش (بزگشن)

بزگوش یک رشته از کوههایی است که در نزدیکی گردنه نیر در اردبیل از سلسله جبال البرز جدا شده وتا نزدیکی بستان آباد کشیده می شود و در حدفاصل شهرستان میانه و اردبیل و سراب واقع شده است این رشته کوه منبع آبادانی درمنطقه باروانان و اطراف می باشد. این رشته کوه در مرتفع ترین نقطه دارای ارتفاعی حدود 3300 متر بوده و به مانند دیواره ای مرتفع و به هم پیوسته عمل می نماید. رودخانه های متعددی از دامنه های آن به سمت جنوب سرازیر شده و باغات فراوان این ناحیه را آبیاری می کند. دارای مراتع بسیار غنی بوده و دارای زیباترین وبکرترین مناطق کوهستانی آذربایجان و ایران می باشد که ناشناخته مانده است . این منطقه یکی از خوش آب و هواترین نقاط جهان است و بهترین شرایط برای زندگی را پدید آورده است. شرایط آب و هوایی به گونه ای است که  آفت و امراض انسانی گیاهی و حیوانی در حداقل ممکن قرار دارد .منابع آب فراوان بوده  وچشمه سارهای زیادی از کوهها، مزارع و باغات می جوشد.دامنه های بزگوش  در عهد باستان به دلیل غنی بودن مراتع آن دارای گله های اسب فراوان بوده است که از عهد باستان برای تجهیز ارتشهای حکومتهای محلی و امپراطوری ماد و بین النهرین و آشور از آن اسب ها استفاده می نمودند وجود این اسبها یکی از جاذبه های مهم در کشاندن بیگانگان به این ناحیه بوده است.

بر طبق نظر زمین شناسان رشته کوه بزگوش دارای قله های آتشفانی بوده و بیشتر سنگهای آن حاصل فعالیت آتشفشانی قله های آن می باشد.

در زبان و اساطیر ترکان واژه بوز به معنی آتش و خورشید معنی شده است. کش ، کوش و کئش همگی اشکال تلفظی هم بوده و  معنی آن کوه می باشد مثل هندوکوش که معادل هندوکوه است. کوشن و کاشن در منطقه باروی به معنی صحرا و مراتع کوهستانی می باشد. بنابراین بزگوش یا بزکوش به معنی کوه آتش خواهد بود که شاید به علت آتشفشانهای آن به این نام نامیده شده است. در زبان فارسی باستان گشن به معنی نر به کار رفته است که در این صورت بزگشن به معنی بز نر نیزخواهد بود. از طرفی در زبان پارسی باستان دوره اشکانی پازن یا پازند به معنی بز نر معنی شده است و در متون تاریخی دره اسلامی پازن نام کوهی است که زرتشت پیامبر ایرانی الهامات دینی خود را در بالای آن کوه از اهورامزدا دریافت می کند.

منبع :کتاب بروانان دروازه ملل نوشته مهندس خلیل حاتمی


به وبلاگ روستای صومعه علیا خوش آمدید معنی ,بوده ,بزگوش ,رشته ,دارای ,باستان ,فراوان بوده منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

pgsgraph پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان موارد مشکوک و پاپوش پیکسرچینگ سایت رسمی همینه که هست نوید سلامت عشق ابدی