آموزش مهارتهای زندگی، آينده سالم و شاد برای کودکان
هدف از کلاس های مهارت زندگی چیست؟ علامهایهای کوچک چه مهارتهایی را آموزش میبینند؟
آموزش مهارت های زندگی به علامهای های کوچک از اولویت های مجتمع فرهنگی، آموزشی علامهطباطبایی در مقطع ابتدایی است. در این کلاسها و کارگاهها دانش آموزان مهارت هایی را می آموزند تا شخصیتی مستقل داشته باشند.
مهارت هاي زندگي چيست؟
توانايي انجام رفتارهاي سازگارانه و مثبت به گونهاي که فرد بتواند به گونه بهتر و موثرتري با مشکلات و دشواري هاي زندگي روزمره خود کنار بيايد و مسئوليت هاي اجتماعي و شخصي زندگي را بهتر بپذيرد و توانمندي هايش را بروز دهد و از آسيبهاي ناشي از ناتواني درحل مشکلات در امان بماند.
در واقع تواناييهايي که باعث ارتقاي بهداشت رواني افراد جامعه، غناي روابط انساني، افزايش سلامت و رفتارهاي سالم در سطح جامعه ميشود.
اين مهارتها به افرادکمک ميکنند هم خودشان و هم جامعه را از آسيبهاي رواني اجتماعي حفظ کرده وسطح بهداشت رواني خويش و جامعه را ارتقاء بخشند. پس در واقع مهارتهاي زندگي هم به صورت يک راهکار ارتقاي سلامت رواني و هم به صورت ابزاري در پيشگيري از آسيبهاي رواني اجتماعي مبتلا به جامعه نظير، آزار کودکان، خشونتهاي خانگي و اجتماعي، خودکشي، اعتياد، ايدز و موارد مشابه قابل استفاده است.
اهداف کلي:
حذف رفتارهاي مخرب و جايگزين کردن رفتارها و واکنش هاي سازنده
اهداف جزئي:
1- تغيير نگرش و هم چنين ايجاد و تقويت حس خودکارآمدي
2- تقويت بينش و مهارت جهت رشد کرامت خويش
3- تقويت روحيه مبني بر تکريم ديگران
4- ارتقاء توانمنديها براي زندگي فردي و اجتماعي متناسب با ارزشهاي اسلامي
5- تغيير مثبت در برقراري ارتباط با همسالان
6- شناخت هيجان هاي مختلف و راه هاي مقابله با هيجانهاي منفي
7- تغيير مثبت در عملکرد تحصيلي
ابزارهاي آموزشي:
1- ويدئو پروژکتور
2- تخته وايت برد
3- کتاب داستان
4- فلش کارت
5- عروسک هاي نمايشي
6- کاربرگ
سرفصل هاي آموزشي:
1- ارتباط با خدا
2- مهارت خودآگاهي
3- مهارت همدلي
4- مهارت برقراري ارتباطات بين فردي
5- مهارت برقراري رابطه موثر
6- مهارت مقابله با هيجانات منفي و مقابله با استرس
7- مهارت حل مسأله و تصميم گيري
اهداف رفتاري:
در پايان از دانش آموز انتظار ميرود که بتواند:
1- خود را به عنوان فردي با کفايت، دوست داشتني و با ارزش بداند.
2- انسان هاي ديگر را علي رغم اينکه با او متفاوت هستند بپذيرد و احترام بگذارد.
3- روابط بين فردي و اجتماعي با ديگران داشته باشد.
4- شيوه صحيح يک ارتباط کلامي و غيرکلامي را انجام دهد.
5- هيجان هايش را در لحظه شناسايي کند و راهکاري براي هيجان هاي منفي بيابد.
6- مسائل و مشکلاتش را ريشه يابي کند و خودش به دنبال حل آن ها باشد.
روش تدريس:
1- داستان به همراه پرسش و پاسخ
2- بارش فکري
3- انيميشن
4- نمايش و ايفاي نقش
5- بحث و گفتگو
شيوه هاي ارزشيابي:
1- پرسش و پاسخ
2- نقاشي
3- تمرينات دونفره
4- بازي هاي گروهي
منبع:http://www.alameh.ir
مهارت آموزی_19 مهارت ,اجتماعي ,زندگي ,آموزش ,فردي ,جامعه ,آسيبهاي رواني ,رواني اجتماعي ,تغيير مثبت ,مهارت برقراري ,بهداشت رواني ,آسيبهاي رواني اجتماعي , منبع
درباره این سایت