آموزش مهارتهای زندگی، آينده سالم و شاد برای کودکان

هدف از کلاس های مهارت زندگی چیست؟ علامه‌ای‌های کوچک چه مهارت‌هایی را آموزش می‌بینند؟

آموزش مهارتهای زندگی، آينده سالم و شاد برای کودکان

آموزش مهارت های زندگی به علامه‌ای های کوچک از اولویت های مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه‌طباطبایی در مقطع ابتدایی است. در این کلاس‌ها و کارگاه‌ها دانش آموزان مهارت هایی را می آموزند تا شخصیتی مستقل داشته باشند.

مهارت هاي زندگي چيست؟

توانايي انجام رفتارهاي سازگارانه و مثبت به گونه‌اي که فرد بتواند به گونه بهتر و موثرتري با مشکلات و دشواري هاي زندگي روزمره خود کنار بيايد و مسئوليت هاي اجتماعي و شخصي زندگي را بهتر بپذيرد و توانمندي هايش را بروز دهد و از آسيب‌هاي ناشي از ناتواني درحل مشکلات در امان بماند.

در واقع توانايي‌هايي که باعث ارتقاي بهداشت رواني افراد جامعه، غناي روابط انساني، افزايش سلامت و رفتارهاي سالم در سطح جامعه مي‌شود.

اين مهارت‌ها به افرادکمک مي‌کنند هم خودشان و هم جامعه را از آسيب‌هاي رواني  اجتماعي حفظ کرده وسطح بهداشت رواني خويش و جامعه را ارتقاء بخشند. پس در واقع مهارت‌هاي زندگي هم به صورت يک راهکار ارتقاي سلامت رواني و هم به صورت ابزاري در پيشگيري از آسيب‌هاي رواني  اجتماعي مبتلا به جامعه نظير، آزار کودکان، خشونت‌هاي خانگي و اجتماعي، خودکشي، اعتياد، ايدز و موارد مشابه قابل استفاده است.

اهداف کلي:

حذف رفتارهاي مخرب و جايگزين کردن رفتارها و واکنش هاي سازنده

اهداف جزئي:

1- تغيير نگرش و هم چنين ايجاد و تقويت حس خودکارآمدي

2- تقويت بينش و مهارت جهت رشد کرامت خويش

3- تقويت روحيه مبني بر تکريم ديگران

4- ارتقاء توانمندي‌ها براي زندگي فردي و اجتماعي متناسب با ارزش‌هاي اسلامي

5- تغيير مثبت در برقراري ارتباط با همسالان

6- شناخت هيجان هاي مختلف و راه هاي مقابله با هيجان‌هاي منفي

7- تغيير مثبت در عملکرد تحصيلي

ابزارهاي آموزشي:

1- ويدئو پروژکتور

2- تخته وايت برد

3- کتاب داستان

4- فلش کارت

5- عروسک هاي نمايشي

6- کاربرگ

سرفصل هاي آموزشي:

1- ارتباط با خدا

2- مهارت خودآگاهي

3- مهارت همدلي

4- مهارت برقراري ارتباطات بين فردي

5- مهارت برقراري رابطه موثر

6- مهارت مقابله با هيجانات منفي و مقابله با استرس

7- مهارت حل مسأله و تصميم گيري

اهداف رفتاري:

در پايان از دانش آموز انتظار مي‌رود که بتواند:

1- خود را به عنوان فردي با کفايت، دوست داشتني و با ارزش بداند.

2- انسان هاي ديگر را علي رغم اينکه با او متفاوت هستند بپذيرد و احترام بگذارد.

3- روابط بين فردي و اجتماعي با ديگران داشته باشد.

4- شيوه صحيح يک ارتباط کلامي و غيرکلامي را انجام دهد.

5- هيجان هايش را در لحظه شناسايي کند و راهکاري براي هيجان هاي منفي بيابد.

6- مسائل و مشکلاتش را ريشه يابي کند و خودش به دنبال حل آن ها باشد.

روش تدريس:

1- داستان به همراه پرسش و پاسخ

2- بارش فکري

3- انيميشن

4- نمايش و ايفاي نقش

5- بحث و گفتگو

شيوه هاي ارزشيابي:

1- پرسش و پاسخ

2- نقاشي

3- تمرينات دونفره

4- بازي هاي گروهي

منبع:http://www.alameh.ir


مهارت آموزی_19 مهارت ,اجتماعي ,زندگي ,آموزش ,فردي ,جامعه ,آسيب‌هاي رواني  ,رواني  اجتماعي ,تغيير مثبت ,مهارت برقراري ,بهداشت رواني ,آسيب‌هاي رواني  اجتماعي , منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

معرفی کالا شهربابک پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان رها یوزفول دیجی کالا دانلود سرای جهان صیغه یابی آشپزخونه آموزش