مقدمه

تصوىر، واژه اى است که از گذشته هاى دور تا امروز به انسان جهت ارتباط برقرار کردن کمک کرده است. همچنىن توسط آن
انسان هاى عهد گذشته توانسته اند مفاهىم و تجارب بسىارى را از طرىق آن به ىکدىگر انتقال دهند. تصوىر موجب پىداىش خطوط تصوىرى
اولىه نظىر خط هىروگلىف و مىخى شد و توسط خط، انسان توانست تارىخ نگارى کند و براى آىندگان تمامى آنچه را در گذشته هاى دور
اتفاق افتاده به ثبت برساند و موجب رشد و شکوفاىى در تمامى زمىنه هاى علوم بشرى گردد.
آنچه بسىار اهمىت دارد، اىن است که درگذشته و حال تصوىر همواره در ارتباط با آموزش نقش کلىدى داشته است و به واسطهٔ
نامىده مى شوند. » تصوىرگر « و » مصور « و در حىطهٔ تخصصى تر » هنرمند « اهمىت آن افرادى به خلق تصاوىر پرداختند که در معناى عام
در حىطهٔ خاصى نمى گنجىد و شامل هر اثر تصوىرى مى شد، بدىن سان اثر خلق شدهٔ خوىش » مصورکردن « و » تصوىر « درگذشته
را مصورسازى مى دانستند، زىرا که تصور مى شد تصوىر به دست آمده توسط آنها براساس موضوع و متن خاصى بوده است. هرچند که
درگذشته نىز آثار خلق شده براساس موضوعاتى نظىر جشن ها، آىىن ها، پىروزى ها و غىره بوده است، ولى براى همگان قابل دسترس نبود
زىرا اغلب در اماکن خاص و نزد بزرگان و حاکمان بوده است. زمانى که کتابت آغاز گردىد هنرمندان و مصوران تمامى هنر خود را در
قالب تصاوىر، کادر و حواشى تزىىنى کتاب ها به کار گرفتند و توانستند به واسطهٔ تصاوىر به درک بهتر متون کتاب ها اعم از دىنى نظىر کتاب
ارژنگ مانى، ادبى، علمى همانند کتاب عجاىب المخلوقات و غىره بپردازند. به واسطهٔ پىداىش صنعت چاپ کاربرد و نقش تصوىرگرى
تعرىفى تازه ىافت.
در دوره هاى گذشته هنرمندان به نقش کردن تصوىر بر ظروف، اشىا و اماکن مى پرداختند که بىشتر به هنرهاى مستظرفه )ظرىف
و تزىىنى( و نقاشى نزدىک بود و تا مدت ها تصوىرگرى در کنار نقاشى به تداوم خود ادامه داد، به طورى که تفکىک آنها از ىکدىگر امرى
دشوار و گاه غىرممکن مى نمود. در آن عهد هنرمندان نقاش در کلىهٔ زمىنه هاى تصوىرى دستى به قلم داشتند و حىطهٔ کارى آنها بسىار
گسترده تر از زمان حاضر بود.
در دسته بندى ها نقاشى را به لحاظ موضوعى تا قبل از دورهٔ مدرن، به سه دسته تقسىم نموده اند:
3 پرتره 3 )چهره( 1 منظره 2 1  طبىعت بى جان 2
و به لحاظ ساختار به:
1 نقاشى دىوارى 2 سه پاىه اى 3 کتابت

دسته بندى کرده اند. تصوىرگرى به تدرىج توانست خود را از زىرمجموعهٔ نقاشى تا حدى جدا سازد. اىن حرفه طى چند دههٔ اخىر توانسته
در کنار رشتهٔ گرافىک و با آن رشته به حىات خود ادامه دهد. در زمان حاضر نىز تصوىرگران به صورت عمده با دو گراىش به نقاشى و
گرافىک وجود دارند، و تأثىر اىن نوع گراىش در آثارشان قابل مشاهده است و اىن امر موجب گردىده تا گاه تماىل به ىکى از اىن رشته ها
کم و ىا زىاد گردد. حال اىن حرفه به رشته اى خاص با تخصص هاى مختلف تبدىل شده است، و براى رسىدن به اىن تخصص ها گذراندن
مراحل و درجات گوناگون آموزش هنرى لازم است.
در اىن کتاب سعى شده است تا هنرجوىان عزىز با الفبا، اصول و برخى شىوه هاى راىج اىن رشتهٔ جذاب آشنا گردند و بتوانند از اىن
اصول و شىوه ها جهت رسىدن به اهداف متعالى تصوىرگرى دسترسى ىابند.
امىد است که در اىن راه توانسته باشىم گامى هرچند کوچک برداشته باشىم تا هنرجوىان عزىز و آىنده سازان بتوانند براى خود و
آىندگان تجارب ارزنده اى از خود به ىادگار گذارند.


ویرا گرافیک نقاشى ,تصوىر ,براى ,گذشته ,کتاب ,دسته ,هنرجوىان عزىز ,دسته بندى ,زمان حاضر منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بهترین های 97 همه چیز متخصصین خودرو دانلود رایگان کتاب هزار طلسم pdf و طلسم یهودی و طلسم صبی شهرکرد درس ❤❤❤محکوم به سکوت ❤❤❤ N&M پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان zoopix اخلاق