برای طراحی برنامه کلاس های چندپایه اگر مدرسه 6 پایه نیست یعنی بیش از یک نفر آموزگار در آن تدریس دارد باید ترکیب پایه ها مشخص شود
الف) ترکیب پایه ها :
توصیه می شود پایه ها به هم نزدیک باشند . چون تدریس به شیوه گروهی را ممکن می سازد و بسیاری از مشکلات انضباطی کلاس نیز رفع می گردد . اما گاهی تعداد دانش آموزان مانع از اینکار می شود . برای مثال:
اگر دو نفر آموزگار در یک مدرسه عشایری یا روستایی خدمت می کنند بهتر است که ترکیب به شکل زیر باشد:
اول ، دوم و سوم 1کلاس
سوم ، چهارم و پنجم. 1 کلاس
اما اگر تعداد دانش آموزان به شرح زیر و تعداد آموزگاران 2 نفر باشد ترکیب کلاس متفاوت خواهد بود
اول = 10 نفر دوم = 8 نفر سوم = 7 نفر چهارم = 5 نفر پنجم = 8 نفر ششم = 7 نفر در این صورت معلمان ممکن است با تکیه بر آمار تقسیم بندی زیر را معمول دارند .
اول ، دوم و چهارم = 23 نفر سوم ، پنجم و ششم = 22 نفر
ب) تعداد نیروی انسانی در آموزشگاه :
اگر در مثال بالا 3نفر نیرو فرض کنیم در این صورت ترکیب پایه ها ممکن است به شرح زیر باشد .
مدیر آموزگار : پایه دوم
آموزگار اول : اول ، سوم و چهارم
آموزگار دوم : پنجم و ششم
ج) نبودن دانش آموز در بعضی از پایه ها :
بارها اتفاق می افتد که به دلیل ترک تحصیلی ، مردودی و . در یک پایه دانش آموزی ثبت نام نمی کند . اگر در این مدرسه دو نفر معلم مشغول فعالیت آموزشی هستند در اینصورت یک کلاس به صورت دو پایه و یک کلاس بصورت 3 پایه تشکیل خواهد شد
د) عدم علاقه بعضی از معلمان برای تدریس در بعضی از پایه ها :
در هر حال ترکیب کلاس های چند پایه در یک آموزشگاه ممکن است زیاد باشد ، معلمی که در کلاس چند پایه تدریس
معلمان فردا پایه ,کلاس ,ترکیب ,آموزگار ,پنجم ,دانش ,ترکیب پایه ,ترکیب کلاس ,تعداد دانش ,دانش آموزان منبع
درباره این سایت