اموزش نوشتن درس ازاد | فارسی ششم دبستان 

چگونه درس آزاد را در کلاس ششم تدوین کنیم

برای تدوین  «درس آزاد » می توان به دو روش زیر عمل نمود :

الف : روش بارش مغزی (یورش فکری)                                ب : روش قضاوت عملکرد ششم

 برای تدوین  «درس آزاد » می توان به دو روش زیر عمل نمود :

الف : روش بارش مغزی (یورش فکری)                               ب : روش قضاوت عملکرد

قواعد و قوانین :

* تمامی ایده ها به جز شوخی های آشکار، باید پذیرفته شود.

* هیچگونه انتقادی بر هیچ یک از پیشنهاد ها جایز نیست. (انتقاد ممنوع)                                                 

* اعضا باید بر اساس ایده های یکدیگر ، ایده های جدید بسازند.(تکوین ایده ها)

* هیچ ایده ای به شخص خاصی تعلق ندارد.

* رهبر باید ایده ها و عقاید افراد ساکت را پرسیده و به آن ها تقویتی مثبت ارائه نماید.

* کیفیت ، کم اهمیت تر از کمیّت است اما این امر نباید دلیلی بر رها سازی اعضا از انجام تفکری خلاقانه و هوشمندانه باشد . (کمیّت گرایی)

مراحل ارائه :

* بیان و ارائه قوانین روش بارش مغزی (قوانین فوق).

* ارائه موضوع یا مسئله .(موضوع درس آزاد با توافق دانش آموزان در ارتباط با فصل )

* آغاز ابراز ایده و فکر (بیان جمله های در باره موضوع درس آزاد از طرف دانش آموزان)

* نمایش ایده ها برای تکوین. ( جمله ها را روی تابلو نوشته و تکراری ها را حذف و برخی را در هم ادغام می کنیم.)

* بررسی و ارزشیابی ایده ها .( کدام جمله ها با موضوع در ارتباطند؛آن ها را انتخاب کرده و بی ارتباط ها را کنار می گذاریم.)

* سازماندهی ایده ها (تقدم و تأخر دادن به جمله ها و تهیه و تدوین متن مورد نظر به عنوان درس آزاد.)

ب : روش قضاوت عملکرد

برای اجرای این روش در تهیه ی درس آزاد ، ابتدا معلم باید روز قبل دانش آموزان را تشویق به مطالعه در مورد موضوع مورد نظر ( با توجه به عنوان فصل ) نماید.

مراحل تهیه و تدوین درس آزاد با روش قضاوت عملکرد:

* انتخاب موضوع در ارتباط با فصل توسط دانش آموزان و مطالعه و تحقیق در مورد آن موضوع، در روز قبل.

* تهیه یک متن کوتاه به صورت انفرادی توسط دانش آموزان.

* بیان دلایل انتخاب این متن توسط دانش آموزان.

* از دانش آموزان درخواست می کنیم تا متن را در گروه برده و بررسی کنند.پس از بررسی در گروه سه حالت پیش خواهد آمد.

حالت اول : ممکن است یکی از متن ها استفاده شود.

حالت دوم : ممکن است بخش هایی از چند متن استفاده شود.

حالت سوم : از تمامی متن ها استفاده شود.

*  دادن معیار استاندارد و تهیه ی متن جدید با توجه به معیار های استاندارد.

 معیار هایی مانند :

 الف ) متن ساده و روان باشد.

 ب) دانش آموزان معنی کلمات به کار برده شده را بداند و   ج ) . .

دانلود نمونه درس ازاد درس 8 فارسی ششم ابتدایی

درس ازاد هشتم فارسی ششم


گزینه بیست | دانلود آزمون و نمونه سوال دبستان ایده ,دانش ,آزاد ,آموزان ,موضوع ,تهیه ,دانش آموزان ,قضاوت عملکرد ,بارش مغزی ,توسط دانش ,یورش فکری منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

باشگاه فرهنگی ورزشی وحدت گوگان در خانه بمانیم و کسب درامد کنیم Sport فروشگاه سایت بلاگ بیست آپشن خودرو | گندم کار برمودا.تسلا.فالیپسا خرید خرید اینترنتی فروش فلزیاب Imager Mixer 20000