یادآوری کوتاه مدت نیازمند راهبردهای متفاوتی نسبت به یادآوری بلندمدت است . برای مثال تکنیک هایی مانند « ساختن کلمات نو با حروف اول مطالب » در صورتی که نتوان این حروف را به واژهای معنادار » تبدیل کرد ، راهبردهایی کوتاه مدت هستند . حال آن که نگارش « شبکه ی مفهومی » برای اصطلاحات درسی خاص (نموداری که در آن واژگان اصلی درس با فلش و توضیحاتی کوتاه به یکدیگر متصل شده اند) برای یادآوری طولانی مدت مناسب است .

به طور کلی روش هایی که با « معنا » ی مطالب درسی ارتباط دارند ، جزو راهبردهای طولاني مدت هستند و شیوه هایی که به خواص « ظاهری » موضوعات می پردازند ، اکثرا در کوتاه مدت سودمند خواهند بود .
عملکرد حافظه با شرایط عمومی در هنگام مطالعه ارتباط دارد . برای مثال کاهش خواب شبانه ( به ویژه پس از نیمه شب ) تأثیری به شدت مخرب بر میزان یادآوری دارد . زمان هایی که دچار هیجانات شديد ( شادی ، غم و ) یا استرس هستید ، برای مطالعه مناسب نیستند . در این مواقع می توانید به تمرین های آرام سازی بپردازید و پس از کسب آرامش به مطالعه ادامه دهید . مصرف مواد محرک ( مانند چای ، قهوه و شکلات ) قبل از مطالعه می تواند تأثیری مثبت بر یادگیری و به تبع آن یادآوری داشته باشد . همچنین می بایست از پرخوری به دلیل ایجاد خواب آلودگی اجتناب کرد . از نشست های طولانی بدون استراحتی کوتاه دوری کنید . حد نصاب برای یک نشست با توجه به تفاوت های فردی می تواند ۱ تا ۲ ساعت باشد . صندلی مورد استفاده برای مطالعه نباید بیش از اندازه راحت باشد ؛ چرا که خواب آلودگی را در پی خواهد داشت . ترجیحا محل مطالعه باید شباهتی حداکثری با محل آزمون داشته باشد . ورزش کردن در فواصل مطالعات نیز یادآوری را بهبود می بخشد .


پنج راهبرد عام

* برقراری ارتباط های معنایی بین بخش های مختلف درس از اصول اساسی مطالعه ی موثر است . در بیشتر دروس این ارتباط می تواند با در نظر گرفتن تأثیر مؤلفه ها بر یکدیگر عملی شود . شما همچنین می توانید نکتهای درسی را با تجربه ای شخصی ( ترجیحا تجربه ای نسبتا خوشایند ! ) پیوند دهید .

* خلاصه برداری ( صرف نظر از این که بعدأ فرصت مطالعه ی خلاصه ها را داشته باشید یا نه ) تأثیری بسیار مثبت بر یادآوری دارد . بازنویسی مطالب کتاب 《به زبان خودتان» بر انجام هر روش دیگری ترجیح دارد . همچنین برای خلاصه برداری مؤثر لازم است مطالب را از نظر میزان در خطر فراموشی بودن اولویت بندی کنید . معمولا نامهای خاص ، طبقه بندی ها ، فرمول ها و تاریخها در اولویت هستند . مطالبی نیز که ترتیب آنها در کتاب درسی با عدد مشخص شده است ، اغلب ارزش خلاصه برداری دارند .
* یکی از راهکارهای مناسب برای بهبود حافظه ، درگیر کردن چند حس در هنگام مطالعه است . برای مثال اگر پس از خواندن ( بینایی ) ، مطالب را به صورت کلامی تکرار کنید ( شنوایی ) ، یادآوری شما بهتر خواهد بود .
* هنگام به خاطر سپردن مطالب ( به ویژه برای فهرست های طولانی )《طبقه بندی» اجزا کمک بسیاری به یادآوری می کند . این طبقه بندی می تواند مبنایی معنایی و منطقی یا سطحی و تصنعی داشته باشد . برای مثال در نظر گرفتن این نکته که ۳ جزء فهرست با حرف « ت » شروع می شوند ، با وجود بی بهره بودن از عمق معنایی می تواند سودمند باشد .
* اگر پس از یک بار مطالعه ی کامل درسی خاص زمان اضافی داشتید ، ترجیحا بخش قابل توجهی از آن را صرف آزمون گرفتن از خود کنید . تحقیقات نشان می دهند مطالعه ی دوباره ی مطالب در مقایسه با آزمون گیری تأثیر کمتری بر یادآوری دارد . این یافته نخستین بار در یادگیری زبان به دست آمده است ؛ اما منعی برای اثرگذاری آن در زمینه های دیگر وجود ندارد . در نظر داشته باشید که بخشی از این تأثیر مثبت حتی در صورت عدم بررسی پاسخها نیز باقی می ماند!

پنج راهبرد خاص
* 《کدگذاری» برای دروس حفظی کاربرد دارد . در این روش موضوعات کلی به مطالبی با معنای شخصی تبدیل می گردند . برای مثال تاریخ یک رویداد با ترکیب سن دو نفر از آشنایان یا سال تولد آنها ارتباط داده میشود . در زمان یادآوری کافی است نام آن فرد یا افراد را به خاطر داشته باشید .
* اگر در درسی مانند فیزیک فرمول هایی خاص به یکدیگر قابل تبدیل هستند ، تنها یکی از آنها را حفظ کنید . اگر چه این کار در نگاه نخست موجب صرف زمان بیشتر برای حل مسأله می شود ، ولی احتمال نگارش غلط فرمول را که یکی از مهمترین خطاهای دانش آموزان است ، به شدت کاهش می دهد .
* هنگام به خاطر سپردن معنای فهرستی از کلمات ( برای مثال در درس زبان انگلیسی ) معمولا واژگان اول و آخر فهرست بهتر یادآوری می شوند . پس لازم است واژگان میانی را بیشتر مرور کنید .
* مترادف‌نویسی و متضادنویسی ( به ویژه در دروس زبان های خارجی ) می تواند تأثیری مثبت بر یادگیری و یادآوری داشته باشد .
* ترسیم یا تجسم تصاویر به ویژه در دروسی که با فهم عميق مفاهیم نظری سر و کار دارند ( برای مثال فیزیک ) ، راهی عالی برای خلاصه کردن مطالب است .


سلام کنکور یادآوری ,مطالعه ,مطالب ,داشته ,مثال ,تواند ,برای مثال ,داشته باشد ,خلاصه برداری ,داشته باشید ,یادآوری دارد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

خدمات کامپیوتری قائم دانلود موزیک های ایرانی جدید سرد خانه صنعتی | تونل انجماد سریع | یخساز صنعتی | آیس بانک گارنا پلاس|garena plus|grna-plus آموزش های کمیاب اینترنت azmado سراج دانلودترین