علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: کلیه کارگران، کارفرمایان، نمایندگان آنان و کارآموزان مشمول مقررات قانون کار و تبعیت از آن قانون هستند.

 



او ادامه داد: برای هر کدام از عناوین شغلی در قانون کار تعاریفی بیان شده است. بر این اساس کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

این کارشناس رسمی دادگستری در خصوص تعریف قانون کار از کارفرما بیان کرد: کارفرما  می‌تواند شخصی حقیقی یا حقوقی باشد که کارگر به درخواست او و در ازای دریافت دستمزد در کارگاه، کارخانه یا سازمان او مشغول فعالیت می‌شود.

آقایاری افزود: تمام کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می‌شوند و کارفرما مسئول تمام تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می‌گیرند، در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی کند و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.

او با اشاره به ماده
۶۰ قانون تامین اجتماعی عنوان کرد: این ماده مقرر کرده است، حوادث ناشی از کار حوادثی هستند «که در حین انجام وظیفه و به سبب آن، برای بیمه شده اتفاق می‌افتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد.»

این کارشناس رسمی دادگستری اظهار کرد: مسئولیت کیفری حادثه، بر اساس نظر بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری و بر اساس رأی قضایی مشخص می‌شود و جبران خسارت بر عهده مقصر یا مقصرین حادثه است.

 

حوادث کار | آقایاری | اخبار حوادث کار

 

 

آقایاری ادامه داد: هر گاه بر اثر  رعایت نکردن مقررات از سوی کارفرما یا مسئولین واحد حادثه‌ای رخ دهد، شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر کیفری و حقوقی در برابر فرد آسیب دیده مسئول هستند.

او بیان کرد: به استناد ماده
۶۵ قانون تامین اجتماعی کارفرما باید هر گونه حادثه ناشی از کار را ظرف مدت سه روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم ویژه گزارش حادثه اقدام کند.

این کارشناس رسمی دادگستری تاکید کرد: به استناد قوانین تأمین‌اجتماعی، بیمه‌شدگان مشمول درصورتی‌ که بر اثر حادثه ناشی از کار مصدوم و یا فوت شوند، تعهدات قانونی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. درمان، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری درصورت نبود اشتغال به کار و استراحت، تحویل پروتز و آروتز درصورت نیاز به این وسایل، پرداخت غرامت نقص عضو،
 هزینه کفن و دفن، پرداخت مستمری ازکارافتادگی جزئی یا کلی ناشی از کار و پرداخت مستمری بازماندگان از تعهدات قانونی قابل ارائه به بیمه‌شدگان حادثه دیده ناشی از کار است.

آقایاری در خصوص حوادث ناشی از کار در افراد زیر
۱۵ سال گفت: مطابق ماده ۷۹ قانون کار به کار گماردن افراد کمتر از ۱۵ سال تمام ممنوع است و چنانچه حادثه‌ای رخ دهد بموجب تبصره ۳ ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی وارد کننده خسارت مسئول است.

او   اضافه کرد:  اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جزء اوقات انجام وظیفه محسوب می شود مشروط بر اینکه حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد. حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می‌افتد نیز حادثه ناشی از کار محسوب می‌شود.

 


وکالت کارفرما ,ناشی ,حادثه ,آقایاری ,بیمه ,ماده ,رسمی دادگستری ,کارشناس رسمی ,حادثه ناشی ,انجام وظیفه ,تعهدات قانونی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

kiamehr85 اینجا همه چی هست pezeshki انجمن بانوان ایرانی سینمای کمدی, رنگی یا سیاه و سفید؟ ایسو ابومنزوی سایت خرید اینترنتی تاریک شیراز مووی | دانلود رایگان فیلم askingalexandria