رسو ب ها و جلبک ها در برج های خنک کننده یکی از مشکلات عام برج های خنک کننده می باشد که با توجه به نقش اساسی برج های خنک کننده ، در این مقاله به رسوب زدایی کولینگ تاور می پردازیم.

در چند دهه اخیر تکنولوی سختی گیری و رسوب زدایی مغانطیسی در صنایع مختلف و به خصوص در حرارت و برودت جایگاه مناسبی پیدا کرده است . به طوریکه  در بسیاری از موارد جایگزین روش های دیگر که عمدتا شیمیایی هستند شده است.

این روش با برخورداری از مزایای چون حذف آثار نامطلوب سختی و  رسوب زدایی برج خنک کننده جلوگیری  از تشکیل رسوب . حذف رسوبهای پیشین افزایش بازدهی مبدلهای حرارتی و نصب و نگهداری اسان تبدیل به یکی از کاربردیترین راه های مقابله با سختی و رسوب در حرارت و بروردت شده است. در اثر اعمال میدان مغناطیسی با انرژی مناسب می توان شرایطی را ایجاد کرد که فرایند تشکیل بلورهایرسوب در داخل آب رخ داده و از چسبیدن آنها به دیواره ها جلوگیری شود. در این حالت اصطلاحا در آبپدیده دانه برفی رخ داده و هسته های اولیه بلورهای رسوب در آب تشکیل می شود. با گذشت زمان به حجم هسته های اولیه افزود شده و بلورهای سخت خنثی و معلق در آب که خاصیت چسبندگی خود را از دست داده اند ظاهر می شود. در کنار فرایند فوق افزایش مولکولهای آزاد در آب و شکسته شدن پیوند هیدوژنی بین آنها باعث افزایش حلالت آب شده و خاصیت رسوب زدایی رانیز به فن آوری فوق می افزاید. به نحوی که با گذشت زمان رسوب های پیشیین نیز در اب حل شده و تبدیل به بلورهای خنثی در آب می شوند.

آب مهمترين سیال در حرارت و برودت است که وظيفه انتقال گرما در مبدل های حرارتی را به عهده دارد. در برجهای خنک کن، بويلرها و چيلرها از آب به عنوان مايع مبدل استفاده ميشود. به طوريکه گردش آب موجب تبادل حرارتی ميگردد. معمولا آب استفاده شده در کاربردهای حرارتی و برودتی از نوع آب سخت است، آب های سخت تشکيل پوسته کربنات کلسيم ميدهند که مشکلات متعددی  را بوجود مي آورد. اين پوسته به شکل رسوب بر روی سطوح داخلی لوله های حامل آب باعث کاهش ظرفيت انتقال جريان آب و انتقال جريان حرارت ميشود. هنگامی که آبهای سخت حرارت داده ميشوند تشکيل پوسته، خيلی سريعتر انجام ميگيرد که مشکلات زيادی را در بويلرها و آبگرمکن ها به وجود ميآورند. يک پوسته به قطر يک ميليمتر بر روی سطوح گرم کننده يک آب گرم کن بصورت عايق حرارتی عمل کرده و در نتيجه تقريبا 10درصد افزايش هزينه به وجود خواهد آمد. معمولا کاتيونهای کلسيم و منيزيم در آب عامل رسوب هستند کاتيون کلسيم صرف نظر از نمکهای آن که شامل سولفات کلسيم، کلروکلسيم و ساير نمکهای کلسيم ميشود سختی کلسيم را تشکيل ميدهند. همانطور کاتيون منيزيم باعث سختی منيزيم ميگردد و چون عامل اصلی سختی آب ترکيبات معدنی اين دو عنصر است لذا بطور کامل فرض ميگردد که سختی کل آب از سبک کردن به کمک آب آهک و خاکستر کربنات سديم و سبک کردن با استفاده از مبادله کننده های يونی به وجود مي آيد. روشهای ديگری مانند الکترو دياليز، تقطير، انجماد و اسمز مع وجود دارد که به علت پيچيدگی و گران بودن فقط در شرايط خاص بکار برده ميشود. در روشهای معمول از مواد افزودنی استفاده ميشود که علاوه بر پايين بودن بازدهی مشکلات زيست محيطی نيز ايجاد ميگردد. در حال حاضر سختي گيری و رسوب زدايی مغناطيسی به عنوان يک روش غير شيميايی و بدون نياز به مواد شيميايی افزودنی به آب و سازگار با محيط زيست با خواص بسيار مفيد ديگر برای صنايع مختلف همواره به عنوان جايگزين مناسبی برای روشهای پيشين مطرح است. 

 براي كسب اطلاعات بيشترميتوانيد باكارشناسان فني شركت دما مهر باشماره زيرتماس حاصل فرماييد.

021-36039683

 
دما مهر رسوب ,سختی ,کننده ,حرارتی ,ميشود ,حرارت ,رسوب زدایی ,انتقال جريان ,گذشت زمان ,استفاده ميشود منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

خراسان چت|چت روم|مشتی چت|بجنورد چت|نیشابور چت|بهیاران چت وبلاگی برای همه برای همه فیلم , اهنگ , خبر , سریال چاپخانه ی ایران زمین نغمه‌های ناجور آموزش نکات دامداری و دامپروری دانلود رایگان کتاب دعانویسی pdf با لینک مستقیم