از دیدگاه متخصصان طب سنتی، یکی از مشکلات حوزۀ سلامت در کشور ما، آگاهی نداشتن بسیاری از ایرانیان، از مزاج درستشان است؛ این موضوع موجب شده افراد زیادی، رژیم غذایی و سبک زندگی خلاف با مزاجشان داشته باشند و درنتیجه، با خطر مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف و سایر معضلات روبرو شوند. در این مطلب، سعی شده به نحوی کامل با مزاج شناسی و شاخص‌های شناخت مزاج صحیح، آشنایی جامعی پیدا کنید.

مزاج شناسی، علمی پیچیده، گسترده و در عین حال، با ارزش است که نیازمند شناخت ویژگی‌های جسمی و روحی خودمان، مزاج مواد غذایی، مزاج گیاهان دارویی و… دارد؛ تا امکان تعیین نوع رژیم غذایی، ورزش و سبک زندگی (Lifestyle)، شیوۀ پیشگیری و درمان بیماری‌ها و… به‌طور درستی فراهم شود و درنهایت شما به زندگی سرشار از سلامتی و نشاط برسید.

مزاج، در لغت به معنی «در هم آمیختن» است؛ ابوعلی سینا، در کتاب «قانون» مزاج را این‌گونه تعریف می‌کند:

«مزاج عبارت از چنان کیفیتی است که از واکنش متقابل اجزای ریز مواد متضاد به وجود می‌آید. در این واکنش متقابل، بخش زیادی از یک یا چند ماده با بخش زیادی از ماده یا مواد متخالف باهم می‌آمیزند، بر هم تأثیر می‌کنند و از این آمیزش کیفیت متشابهی حاصل می‌شود که آن را مزاج نامیده‌اند». برخی از حکما نقش رفتارها را در پیدایش مزاج دخیل می‌دانند.

برای آشنایی با مفهوم مزاج، ابتدا باید، 2 مفهوم دیگر را درک کنید و سپس به سراغ مزاج شناسی برویم، یعنی:

آزمون تعیین مزاج و مزاج شناسی
   

مزاج شناسی از دیدگاه دکتر یزدیان، متخصص طب سنتی

  نمایشگر ویدیو     00:00   01:54          

ارکان چهارگانه به زبان ساده

کل دنیا و موجودات آن از عناصر یا همان ارکانی تشکیل‌شده که عبارت‌اند از: هوا، آتش، خاک و آب. دسته‌بندی این ارکان 4 گانه به دودستۀ سنگین (آب و خاک) و سبک (آتش و هوا) است [1].

هرکدام از این 4 عنصر (رکن)، کیفیتی دارند. این کیفیت‌ها عبارت‌اند از: گرمی، سردی، تری و خشکی. دسته‌بندی این 4 کیفیت هم به دو گروه اصلی (گرمی و سردی) و فرعی (تری و خشکی) است.

هرکدام از 4 رکنی که نام‌برده شد علاوه بر کیفیتِ بارز و غالبی که دارند، یک کیفیتِ پنهان و مغلوب نیز دارند. مثلاً کیفیت بارز عنصر آتش، گرمی و خاصیت پنهان آن خشکی است.

پس بر این اساس، خاک عنصری سرد و خشک، آب عنصری سرد و تر، هوا عنصری گرم و تر و آتش عنصری گرم و خشک است، که همگی این مطالب را در جدول ذیل خلاصه کرده‌ایم:

ارکان چهارگانه در طب سنتی

انواع ارکان در طب سنتی

نکته مهمی که باید در این خصوص مدنظر داشت این است که ارکان چهارگانه را نمی‌توان به‌صورت مجزا در طبیعت پیدا کرد؛ بلکه عناصر در ترکیب موادِ مرکب وجود دارند و بدن آدمی نیز از این عناصر تشکیل‌شده است؛ به‌عبارت‌دیگر، نامیدن ارکان چهارگانه به آب، هوا، خاک و آتش ازاین‌روست که بین ویژگی‌های عناصر چهارگانه و این نمود های محسوس، شباهت‌هایی وجود دارد که اجازه می‌دهد این نمودها را صرفاً نماد و سنبل آن عناصر بدانیم.

[1] بوعلی سینا، عناصر (ارکان) را نوعی اجسام ساده می‌داند که اجزای اولیه تن آدمی و موجودات دیگر را تشکیل می‌دهند


مزاج شناسی مزاج ,ارکان ,عناصر ,شناسی ,عنصری ,چهارگانه ,مزاج شناسی ,ارکان چهارگانه ,تعیین مزاج منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلود کده من پایا کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. ساحل آرامش ارزان سرا Sinema فیزیک، رایانه، آموزش، معاونت پشتیباني آموزش و پرورش، دانلود، خواندنی بهترین سایت بینهایت