می خواهیم نکاتی پیرامون راهنمای دستگاه جوجه کشی بیان کنیم.قبل از هر چیز باید تعیین کنید که سطوح کاربردی خودتون درچه حدی هست.به عنوان مثال دستگاه را برای چه مقیاس کاری می خواهید؟تفننی باشه یا اینکه می خواهید اهداف تجاری را دنبال کنید.بنابراین بر اساس هر یک از اینهایی که گفتم دستگاه های جوجه کشی و  راهنمای دستگاه جوجه کشی به چندین زیر شاخه دسته بندی میشوند.دستگاه هایی که با اهداف تفننی اری میشوند.معمولا به صورت دوره ای و دایم روشن نیستند .بنابراین د ر ساخت   این دستگاه ها اگر جنس بدنه مقاوم تری هم نباشد .زیاد مشکلی ایجاد نخواهد کرد.چونکه در  سال نهایت چند دوره انگشت شمار روشن خواهند ماند.و استعلاک بالایی نخواهند داشت.ولی در دستگاه های تجاری و صنعتی به دلیل مقاومت بالای متریال های بدنه و .ممکن است تفاوتی در حد یکی دومیلیون در یک دستگاه کوچک 50 تایی مشهود باشد.البته عرض کردم که این فقط یک مثال برا ی درک بیشتر موضوع بود.

راهنمای جامع   دستگاه جوجه کشی

 

 خلاصه 

برای دستگاه جوجه کشی به  نکات زیادی باید توجه کرد.به صورت خلاصه به شما عزیزان خواهم گفت که هنگام به چه نکاتی باید توجه کنید.و کدام یک از مطالب را از خردیار باید پرسید.البته اینها به صورت عمومی هستند.البته بسته به نوع ظرفیت دستگاه مدل قطعات و بخش های زیر متفاوت تر خواهند بود.

  • جنس بدنه دستگاه (مقصل در زیر توصیج داده ایم.)
  • کنترلر دستگاه جوجه کشی 
  • درب دستگاه (دوجداره باشد)
  • چرخ های زیردستگاه
  • جنس راک های دستگاه 
  • نوع موتور به کار رفته در دستگاه
  • شیوه تولید رطوبت (سرد-گرم -نازلی و.)

 


ظرفیت دستگاه جوجه کشی 

یکی از نکاتی که هنگام دستگاه باید به ان توجه کرد ،ظرفیت دستگاه جوجه کشی است.هرچقدر تعداد تخم ها یی که در داخل دستگاه جایی م یگیرند بیشتر شود.قطعا ابعاد دستگاه بیشتر خواهد شد.در دستگاه های جوجه کشی صنعتی تخم ها ر داخل یک شانه با ظرفیت ها ی  مشخص قرار می گیرند.هریک از این شانه ها برای پرندگان مختلف دارای ابعاد یکسانی است.ابعا دهمه شانه ها در شکل هندسی مربع با ابعاد 28.5 *28.5 سانتی متر است.که در این ابعاد برای هر پرنده تعداد مختلفی تخم جایی م یگیرد.به عنوان مثال یک شانه بوقلمون 25 عدد تخم ظرفیت دارد.شانه مرغ 42 تا و شانه کبک و قرقاول 60 تا تخم نطفه دار ظرفیت دارد.شانه های غاز و بوقلمون هم 25 عددی هستند.و یک شانه بلدرچین 96 تا تخم جایی می  گیرد.

حالا با توجه به ابعاد شانه ها ار دستگاهی بر اساس تعداد شانه هایی که در خود جا می دهد،ظرفیت ان مشخص است.ظرفیت مبنا برای تمام دستگاه ها مرغ است.به عنوان مثال وقتی گفته می شود که یک دستگاه جوجه کشی 500تایی یعنی اینکه ،در این دستگاه 500 تا تخم مرغ جایی می گیرد.

قطعا وقتی تعداد طرفیت بالاتر شود ،به تناسب ابعاد ستگاه هم تغییر کرده و گاها در اثر تغییر ابعاد وسایل گرمایشی و رطوبت ساز ها هم باید ارتقا یابند وهرینه های بالاتری را به ار تحمیل می کنند که چاره ای هم نیست.(راهنمای دستگاه جوجه کشی )

شانه

شانه مرغشانه بلدرچین 

 

 

ایا با توجه  تعداد شانه ها قیمت دستگاه هم تغییر می کند؟

برای پاسخ به سوال فوق می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که بله افزایش ظرفیت، قیمت را بالاتر خواهد برد.اما اینکه مثلا یک دستگاه جوجه کشی  42 تایی اگر 1میلیون تومن قیمت داشته باشد ایا یک دستگاه 84 تایی باید قیمتش 2میلیون تومن شود.دقیقا نمی شود گفت که بر اساس ابعاد قیمت ها به صورت تناسب های عددی افزایش یابند .چون در یک دستگاه 42 تایی ممکن است یک فن کوچکتر کار گذاششته شود.ولی  ریک دستگاه با ابعاد بزرگتر ممکن است قیمت فن خیلی بیشتر از مقدار تعیین شه شود.بنابراین این متریال هاو وسایل داخل هر دستگاه هستند که  تعیین کننده قیمت دستگاه می باشند.(راهنمای دستگاه جوجه کشی )

 دستگاه های جوجه کشی بر اساس تعداد شانه هایی که در ان ها جای می گیرند.دارای ظرفیتی با مضرب 42 هستند.تمام ظرفیت دستگاه های جوجه کشی به صورت زیر هستتد.

در البته در ظرفیت های خیلی بالاتر معمولا عبارت را به سمت عدد معروف تر گرد می کنند.که باید دراین حالت مشتری بداند که شرفیت به صورت مضربی از 42 تایی است.

  • دستگاه جوجه کشی 1000 تایی 
  • دستگاه جوجه کشی 2000 تایی
  • دستگاه جوجه کشی 3000 تایی 
  • دستگاه جوجه کشی 4000 تایی 
  • دستگاه جوجه کشی 5000 تایی 
  • دستگاه جوجه کشی 6000 تایی 
  • دستگاه جوجه کشی 10000 تایی 
دستگاه جوجه کشی 1000 تاییدستگاه جوجه کشی 1000 تایی (1008 تایی)

جنس بدنه دستگاه جوجه کشی 

مهمترین مساله در قیمت دستگاه جوجه کشی جنس بدنه دستگاه است.زیرا بدنه دستگاه جوجه کشی درواقع تمام ابعاد دستگاه می باشد.به عبارتی تمام جعبه دستگاه جوجه کشی بدنه ان تشکیل می دهد.برای ساخت بدنه دستگاه باید از مترییال های جدا کننده استفاده کرد.

مهمترین متریال های بدنه دستگاه جوجه کشی:

  • pvc
  • ساندویچ پانل
  • گالوانیزه
  • یونولیتی
  • ام دی اف(نئوپان)
برای همه روشن است که یک دستگاه بدنه یونولیت بسیار ارزانتر از یک دستگاه بابدنه ساندویچ پانل است.البته در ظرفیت های بالاتر هیچ وقت از فیبر استفاده نمی شود.زیرا فیبرتحمل وزن های بالاتر نخواهد داشت.در دستگاه های جوجه کشی که به منظور تفننی ساخته می شوندو ظرفیت های پایین تری هم دارند معمولا از جنس یونولیت هستند.

مقایسه بدنه های  دستگاه جوجه کشی با یکدیگر


ساندویچ پانل:

ساندویچ پانل دارای جنس بدنه بسیار مقاوم می باشد.درداخل ساندویچ پانل ها معمولا پل یورتان ریخته می شود که از درجه عایق بندی بسیار بالاتری برخوردار است.پلی یورتان ها از لحاظ کیفیت حرف ندارند.هم قاوم هستند و هم اینکه انرژی های مصرف شده در داخل دستگاه را به حداقل ممکن می رسانند.بنابراین صرف هزینه اضافی برای ساندویچ پانل در دراز مدت قطعا به صرف است.ساندویچ پنل ها به علت اینکه داخل انها از جنس پلی یورتان است و پر شده می باشد .جای مناسبی برای رشد میکروبها و قارچ ها نیست.مقاومت متریال دربرابر قارچ ها یکی از مهمترین پارامترها می باشد.صخامت متریال ساندویچ پانل معمولا 4سانت تا 6 سانتی متر برای دستگاه های جوجه کشی مناسب تر است.(راهنمای دستگاه جوجه کشی )

 ساندویچ پانل

 

pvc(پی وی سی)

پی وی سی ها معمولا ا زجنس پلاستیک فشرده هستند.و در مدل های مختلفی عرضه می شوند.جنس بدنه دستگاه انهایی مناسب ات که از جنس پلاستیک فشرده pvcباشد.چرا؟چونکه متریال هایی که در بین دو جداره بدنه فضای خالی دارند یا اینکه بعد عها در اصر فشار و . خالی می شوند ، فضای مناسبی برای رشد قارچ ها پدید می اورند.هرچند که این قارچ ها در دورها ی اولیه ایجاد نمی شوند و کاری به راندمان ندارند.اما با گذشت زمان و ریختن مواد خونی حاصل از هچر به ان منافذ ،این قارچ ها تقویت می شوند.و در دوره های بعدی به مواد داخ لتخم حمله ور شده و باعث کاهش راندمان خواهند شد.حتی در دستگاه هایی که ضد عفونی می کنند به دلیل اینکه محل رشد این قارچ ها در داخل بدنه دستگاه است . هیچ کاری نمی شود با انها کرد.و از بین نمی روند.و درواقع با سم پاشی فقط برخی از ثارچ هایی که در داخل کاابین هستند نابود می شوند .ولی اصل قارچ ها و لانه تکثیر انها بدون  تخریب باقی خواهند ماند.

بنابراین تنها مزیت بزرگ پی وی سی ها توپر درواقع نبود فضای خالی د ربین جداره ها یان است.در صورت یکه در بقیه متریال ها این پدیده به صورت 100 در 100 کنترل شده نیست.حت ید رساندویچ پتنل ها تا حدودی این امکان وجوود دارد که در بین پلی یورتان ها فضاها یخالی در اصر ضربه ایجاد شوند که به مرور زمان باعث حمله قارچ ها خواهد شد.

 

دلیل دیگه ای که pvcرا زا بقیه متریال ها متمایز تر می کند،قابلیت شستشوی این متریال بدنه است.چون بدنه این متریال کاملا از جنس پلاستیک فشرده است.رطوبت هیچ تاثیری در تخریبب ان ندارد.

مزیت دیگر پی وی سی  ضد زنگ بودن ان است.pvcها به دیلل جنس غیر فلزی که دارند هیچ وقت ضد نخواهند زد که این باعص عمر انها خواهد شد.

نکته:در بازار pvcهای دیگری هم هستند که فضای داخلی خالی  دارنند.تولیدیهای ماننند اسکندری و .از این مدل pvcها بهره می برند.این مدل pvcا قیمت پایینتری داشته ول یدارای ارزش بالایی نیستند.

 

 

گالوانیزه

گالوانیزه همان ورق فلزی است که در کابینت های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.لازم به توضیح این متریال نیست زیرا این متریال دارای ویژگی هایی است که بر همه پوشیده نیست.

ویژگی های گالوانیزه

  • شدیدا زنگ می زند.
  • قابلیت شستشو ندارد.
  • قابلیت چسبندگی رنگ را ندارد(رنگ کوره ای دراثر کوچکترین ضربه ای کنده می شود)
  • ضخامت بالایی ندارد.
  • عایق نیست.
  • رسانای برق است.
دلایل زیادی وجود دارد که گالوانیزه را رد می کند.بگذارید اول به این مساله بپردازیم که فلز گالوانیزه در دستگاه جوجه کشی چگونه قرارداده می شود.؟ تولیدی ها برای بدنه دستگاه های خود ابتدا ورق گالوانیزه را خم کاری کرده و بعد از اینکه خم کاری انجام شد،با رنگ ها چکشی کوره ای انرا رنگ آمیزی می  کنند.منتها برای  تولید بدنه عایق بندی شده .از دو لایه ورق گالوانیزه در بدنه استفاده می شود.بین دولایه گالوانیزه معمولا یونولیت یا اینکه پشم شیشه قرار می دهند.برای اینکه جداره در برابر حرارت عایق بندی شود.اینکار را انجام می دهند. مشکل اساسی همر از اینجا اغاز می شود.زیرا اکاسیف اصلا به ورق نجسبیده و در اثر کوچکترین فشاری به گالوانیزه یونولیت هم فشرده می شود.حتی در دراز مدت اکاسیف ها جمع شده و ضخامتی معادل نیم سانتی متری پیدا می کند.که اصلا عایق بندی خوبی نمی شود.خوب مساله اصلی اینجاست که این فضاهای خالی مکان بسیار مناسبی برای رشد میکرو بها است . (علی الخصوص قارچ ها)

  توجه :گالوانیزه از بدترین متریال برای ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی است.که کارخانه های بزرگی همچون بلدرچین دماوند،هنوز از گالوانیزه استفاده می کنند.یکی از دلایلی که نمی شود متریال را عوض کرد .تعویض ابزارهایی است که برای متریال جدید باید به کار برده شود.متاسفانه هزینه بالایی می برد.

 

ام دی اف(نئوپان)

 این متریال نیازی به توضیحات بالایی ندارد.زیرا اثرات سوء ان بر هیچ کس پوشیده نیست.بنابراین ما هم از صرف وقت در این بخش خودداری می کنیم.

 

 وسایل برقی در دستگاه جوجه کشی 

 یکی از نکاتی که هنگام باید به ان توجه کرد وسایل برقی است که در دستگاه جوجه کشی استفاده می شود.کلیه وسایل برقی یک دستگاه بای یک ار ان ها را بسناسد به شرح زیر است.

کنترلر دستگاه جوجه کشی

کنترلر دستگاه جوجه کشی

 

 

 کنترلر دستگاه جوجه کشی در(راهنمای) دستگاه جوجه کشی  بسیار بسیار بسیار مهم است.زیرا تمام فرامین مهم دستگاه در این بخش پردازش می شوند.یک کنترلر دستگاه جوجه کشی شامل بخش های زیر است:

  • ترموستات برای کنترل هیتر
  • رطوبت سنج برای کنترل رطوبت 
  • تایمر برای کنترل موتور
  • بخش کنترل فن اضطراری
  • بخش کنترل هشداردما
  • انتخاب پرنده
  • و اپشن های اضافی .
ترموستات مهمترین بخش یک دستگاه جوجه کشی است.زیرا دما در یک دستگاه جوجه کشی بسیار مهم است.سنسورهای دما در بخش ترموستات قرار دارند.حتما موقع از نوع سنسورهای دستگاه اگاهی لازم را کسب کنید.(راهنمای دستگاه جوجه کشی )

سنسورهای حال حاضر در بازار به شرح زیر هستند.

  • سنسورخانواده sht
  • سنسور ds18b20
  • سنسور am2301
  • سنسور dht22
  • سنسورdht11
  • سنسورهای ntc(آنالوگ)
از بین سنسورها ی دما در بالا معمولا سنسورهای shtاز اهمیت فوق العاده بالایی برخوردارند.بعد ازون سنسوردمای ds18b20هم به نسبت سنسور با کیفیت و پایداری است.بنابراین خارج ا زاین دو  سنسور اصلا ریسک نکنید.زیرا دچار صدمات سنگینی خواهید شد.به عنوان مثال برخی از شرکت های بزرگ درداخل کشور از سنسور انالوگ ntcاستفاده می کنند.و تنها دلیل استفاده از این سنسورها این است که معمولا نمی سوزند مگر اینکه اینکه دچار ضربه فیزیکی یا اتش سوزی شوند.همین مساله مقاومت فیزیکی این سنسورهاست که باعث شده این کپان یها از این مدل سنوسر استفاده کنند.هرچند تفاوت قیمت سنسورها یدیجیتال با انالوگ انقدر زیاد نیست که یک تولید کننده به خاطر این اختلاف قیمت از نوع دیجیتال ان صرف نظر کند.مهمترین مساله این است که سنسورهای دیجیتلا به دلی لاینکه ماهیت دیجیتالی دارند بسیار دیق هستند.و ثد البته د راثر رطوبت و . احتما لسوختن انها بالا تر می رود.همین مساله باعث شده است تا این شرکت ها خدمات پشتیبانی خودرا با اینگونه سنسورها کاهش دهند.زیرا مراجعه کنندگان کمتر خواهند شد.

  

 

 

 

 

 

 


دستگاه جوجه کشی دستگاه ,جوجه ,بدنه ,متریال ,کشی  ,شانه ,دستگاه جوجه ,جوجه کشی  ,تایی  دستگاه ,بدنه دستگاه , دستگاه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

شعرنو (نقد) انجمن بانوان هنرمند مهگل آلفا 5 سایت قلعه و جنگ های صلیبی نماوا کلیپ 5 بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. رنجر گیم-هرآنچه نیاز داشته باشید صبح نیوز