IUD وسیله کوچکی است که برای جلوگیری از بارداری در رحم شما قرار می گیرد. این روش طولانی مدت، برگشت پذیر و یکی از مؤثرترین روش های جلوگیری از بارداری است.

IUD مخفف چیست؟

IUD مخفف Intrauterine Device (دستگاهی درون رحمی) است. این دستگاه، یک قطعه کوچک از پلاستیک انعطاف پذیر است که به شکل T است. گاهی اوقات به آن IUC (به معنی پیشگیری از بارداری داخل رحمی) نیز می گویند

انواع آی یو دی چیست؟

5 مارک مختلف آی یو دی وجود دارد که FDA برای استفاده در ایالات متحده تأیید کرده است: Paragard ، Mirena ، Kyleena ، Liletta و Skyla. این IUD ها به 2 نوع IUD های مسی (Paragard) و IUD های هورمونی (Mirena ، Kyleena ، Liletta و Skyla) تقسیم می شوند. درباره عوارض آی یو دی های هورمونی نظیر میرنا، می توانید این مطلب را بخوانید. 

IUD Paragard هورمون ندارد. بلکه آن را با مقدار کمی مس پیچیده اند و تا 12 سال از بارداری جلوگیری می کنید. آی یو دی Mirena ، Kyleena  Liletta و Skyla از هورمون پروژستین برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند. پروژستین بسیار شبیه هورمون پروژسترون است که بدن ما به طور طبیعی تولید می کند. Mirena تا 7 سال از بارداری جلوگیری می کند. همچنین کایلینا تا 5 سال، لیلتا تا 7 سال و Skyla تا 3 سال برای جلوگیری از بارداری مؤثر هستند.

آی یو دی چگونه کار می کند؟

آی یو دی مسی و آی یو دی هورمونی با تغییر در نحوه حرکت سلول های اسپرم از حاملگی جلوگیری می کنند تا به تخمک نرسند. اگر اسپرم نتواند به تخمک برسد ، بارداری اتفاق نمی افتد.

آی یو دی Paragard برای جلوگیری از بارداری از مس استفاده می کند. اسپرم مس را دوست ندارد ، بنابراین IUD Paragard دسترسی اسپرم به تخمک را تقریباً غیرممکن می کند.

هورمونهای موجود در آی یو دی Mirena ، Kyleena ، Liletta و Skyla از دو طریق از بارداری جلوگیری می کنند:

1) باعث ضخیم شدن مخاط موجود در دهانه رحم می شود ، که اسپرم را مسدود و به دام می اندازد

2) هورمون ها نیز گاهی اوقات جلوی تخمک گذاری را می گیرند  ، به این معنی که هیچ تخمکی برای اسپرم برای باروری وجود ندارد. بدون تخمک ، بدون بارداری.

یکی از نکات جالب در مورد IUD این است که سالها دوام می آورند - اما ماندگار نیستند. اگر پس از قرار دادن آی یو دی تصمیم به باردار شدن دارید یا نمی خواهید دیگر آی یو دی داشته باشید، پرستار یا پزشک می تواند به سرعت و به راحتی آن را خارج کند. بعد از برداشتن IUD می توانید باردار شوید.

 

آیا می توان از آی یو دی به عنوان پیشگیری از بارداری اورژانسی استفاده کرد؟

بله! IUD Paragard (مسی) به خوبی برای کنترل بارداری اورژانسی مؤثر است. اگر در عرض 120 ساعت (5 روز) پس از رابطه جنسی محافظت نشده آی یو د ی را قرار دهید ، بیش از 99.9٪ موثر است. در واقع این موثرترین روش برای جلوگیری از بارداری بعد از رابطه جنسی است.


مراقبت و بهداشت شویی بارداری ,جلوگیری ,اسپرم ,paragard ,تخمک ,mirena ,برای جلوگیری ,بارداری جلوگیری ,رابطه جنسی ,بارداری اورژانسی ,گاهی اوقات منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

لینک فارسی ارزان سرا imenparto.rozblog.com تاتو معرفی و فروش کتاب Game Online ثبت لحظه ها