بدیهی است که امروزه نیاز به طراحی سایت حرفه ای برای هر شرکت و کسب و کاری اولویت دارد. به همین دلیل است که امروزه بیش از 644 میلیون وبسایت فعال بر روی اینترنت قرار دارد و طراحان وب سایت به هسته مرکزی استراتژی های بازاریابی برای شرکت ها تبدیل شده­اند. همه این موارد، تقاضا را برای طراحی سایت از جمله طراحی سایت شرکتی و حتی طراحی سایت گاهی افزایش می­دهد.

اگر قصد دارید طراح وب سایت شوید ولی نمی­دانید از کجا شروع کنید، این مقاله را از دست ندهید. راهنمای گام به گام این مقاله به شما کمک می­کند تا دانش و مهارت­های لازم را برای تبدیل شدن به یک طراح وب سایت موفق را بیاموزید.

 طراحی سایت

1-  نظریه های  طراحی سایت را بیاموزید

بدیهی است که هنگام یادگیری هر رشته جدیدی، باید ابتدا اصول اساسی آن را بیاموزید. وبسایت­هایی که طراحی خوبی دارند، از قواعد شفاف طراحی UX استفاده می­کنند ، آنها علاوه بر کارآیی مناسب و ظاهر بصری خوبی نیز دارند. یک طراحی UX خوب، بازدیدکنندگان را مجاب می­کند که وقت بیشتری را در سایت شما بگذرانند در حالی که یک طراحی نا مناسب  باعث می­شود از سایت شما خارج شده و به صفحه دیگری بروند.

تصور کنید شما یک سایت گاهی دارید و کسب درآمد از آن برایتان بسیار مهم است. بنابراین در وهله اول سعی برآن خواهید داشت که مخاطب در نگاه اول جذب سایت شما شود. بنابراین ویترین سایت گاهی خود را به بهترین نحو چیدمان کنید.

پیش از تلاش برای طراحی وب سایت باید قواعد سازماندهی وبسایت­ها را بیاموزید. هر کس می­خواهد به یک طراح وب تبدیل شود، باید نحوه ایجاد یک معماری اطلاعات شفاف و دقیق را یاد بگیرد. جهت ایجاد یک طراحی وب چشمگیر، لازم است نظریه رنگ و اصول پایه مراتب بصری را بیاموزید.

طراحی وب به­طور مداوم در حال تغییر و رشد است پس همواره باید برای یادگیری موارد جدید آماده باشید.

 کد نویسی در طراحی سایت

2- کدنویسی را یاد بگیرید

بدون دانستن زبان­های برنامه­نویسی، کار کردن در صنعت طراحی وب دشوار خواهد بود. البته طراحی سایت با استفاده از سایت­سازهایی همچون Wix یا Squarespace امکان­پذیر است. اما وقتی فقط با سایت­ سازها کار می­کنید، فهمیدن قابلیت­های وبسایت  برای شما دشوار خواهد شد. یادگیری روش کدنویسی مزایای بسیاری در اختیار شما قرار می­دهد. برای مثال، براحتی می توانید بررسی کنید که که طراحی شما از نظر فنی قابل اجرا است یا خیر.

شما باید مهارت­های ضروری در HTML و CSS را داشته باشید. HTML ساختار و محتوای صفحه را تنظیم می­کند در حالی که CSS  گزینه­های شکل­دهی را تعریف می­نماید.

پیشنهاد می کنیم یادگیری JavaScript که یکی از پرتقاضاترین زبان­های برنامه­نویسی است را نیز فراموش نکنید. طراحی وبسایت ­های پیشرفته با استفاده از JavaScript بسیار ساده­تر است.

مطمئنا آموختن مهارت­های کدنویسی کار شما را به عنوان یک طراح وب تا این حد زیادی ساده­تر می­سازد.

 طراحی گرافیکی سایت

3- از ابزار مناسب بهره بگیرید

در هر صنعتی تسلط به کار با ابزار اصلی آن، نخستین گام به سوی موفقیت است. بدون شناخت ابزارهای استاندارد این صنعت، نمی­توانید انتظار داشته باشید که به یک طراح وب موفق تبدیل شوید.

اما از آن­جا که طراحی وب رشته­ای وسیع و گسترده است، طراحان وب باید با جنبه­های مختلف طراحی آشنا باشند. این جنبه­ها عبارتند از:

·       طراحی گرافیکی:

اگرچه طراحی گرافیکی و طراحی وب دو رشته مجزا هستند، طراحان وب جهت برطرف ساختن برخی مشکلات طراحی، اغلب نیاز دارند به طراحی گرافیکی مراجعه کنند. از این رو آموزش نحوه استفاده از یک ویرایشگر گرافیکی همچون فوتوشاپ برای آنها ضروری است. معمول­ترین کاری که طراحان وب با ویرایشگرهای گرافیکی انجام می­دهند، ویرایش عکس است؛ یعنی تصاویر را تغییر سایز می­دهند یا قسمتی از آن­ها را حذف می­کنند تا در قسمت های مشخص به­خوبی قرار گیرد و یا عکس­ها را فشرده می­کنند تا برای مشاهده در وب بهینه تر باشند.

·       نمونه ­سازی:

نمونه­سازی یکی از مباحث اساسی طراحی وب است. وقتی طراحان وب از مهارت­های بالای نمونه­سازی برخوردار باشند، مجبور نخواهند بود برای بررسی فرضیات خود تا طراحی نهایی وب صبر کنند بلکه می­توانند تصمیم­های طراحی خود را در عرض تنها چند دقیقه ارزیابی کنند.برای مثال  Mockplus ابزاری قوی برای نمونه­سازی است. استفاده از Mockplus، امکان ایجاد یک نمونه کاملا تعاملی را سریع­تر، هوشمندانه­تر و ساده­تر در عرض چند دقیقه میسر می­سازد.

·       کدنویسی:

همان­گونه که بیان کردم، طراحان وب باید نحوه کدنویسی را بیاموزند. یک ویراستار کد خوب مثل Sublime یا Atom تهیه کنید.

نمونه ­سازی در Mockplus:

طراحان وب همچنین نیاز دارند تا با CMS (سیستم مدیریت محتوا) که محبوبیت زیادی هم دارد، آشنا شوند. CMS روند مدیریت محتوا را برای مالکان سایت بسیار راحت­تر می­سازد. اگرچه امروزه  CMS های متعددی در بازار موجود است ولی  سه CMS پیشرودر این زمینه عبارتند از: Wordpress، Joomla و Drupal.

داشتن تجربه کار با یکی از این سیستم­ها (یا تمام آن­ها) ضروری است. می­توانید با فعالیت­های ساده­­ای همچون ایجاد اصلاحات کوچک در طراحی سایت آغاز کرده و به تدریج به فعالیت­های پیچیده­تری مانند ساخت قالب برای یک وبسایت یا ایجاد یک پلاگین شروع کنید.

 سئو در طراحی سایت

4- قواعد ابتدایی سئو را یاد بگیرید

برای اینکه در طراحی وب یک فرد  ماهر شناخته شوید لازم است به غیر از طراحی، توانایی انجام کارهای دیگری را نیز داشته باشید. ساختار وبسایت­ها باید به گونه­ای ایجاد شده باشد که نه تنها برای کاربران بلکه برای ربات­های جستجو نیز آسان­کاربرد باشند. سئو (بهینه­سازی موتور جستجو) یک فرآیند بهینه ­سازی سایت است که هدف آن بهبود قابلیت مشاهده آنلاین یک وبسایت می­باشد. طراحان وب باید با بهبود عملکرد سایت، بهینه­سازی آن برای پلتفرم­های مختلف و تاکید بر محتوا – به معنای مناسب و ارزشمند ساختن آن برای مخاطبان هدف بر ارتقای «طبیعی» یا «ارگانیک» متمرکز شوند. چنین اقداماتی می­تواند رتبه سایت را در موتورهای جستجو افزایش دهد.

 

5- طراحی سایت خود را مرتبا تست کنید

فرآیند طراحی وب نیازمند ارزیابی و تحلیل محصول نهایی است. طراحان باید یک وبسایت را تست کنند تا ببینند صفحات به­سرعت لود می­شوند یا خیر و این­که سایت برای کاربران دسکتاپ و موبایل قابل دسترسی هست یا خیر (طراحی واکنشی یا ریسپانسیو). امروزه بررسی این موضوع بسیار ساده­تر شده است. می­توانید از ابزارهایی همچون Google Page Speed Insights استفاده کنید.

 

6- مهارت­های ارتباطی خود را تقویت کنید

طراحی وب معمولا یک کار یک­نفره نیست. پروسه طراحی شما چه طراحی سایت شرکتی ساده باشد و چه طراحی سایت گاهی بزرگ، در هر صورت نیازمند یک کار تیمی و گروهی قوی است.به طور کلی کار گروهی در طراحی وب سایت اجتناب ناپذیراست. طراحان وب باید به­طور مداوم با مشتریان، توسعه دهندگان یا سایر طراحان ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل است که طراحان وب باید بتوانند کار خود را به بهترین شکل ارائه دهند.

ارتباط موثر اساس پروژه­های موفق است.

 در طراحی سایت بروز باشید

7- متد های طراحی خود را آپدیت کنید

الهام­گیری برای تمام افراد خلاق امری حیاتی است و طراحان وب نیز از این قاعده مستثنا نیستند. طراحان وب باید با آخرین روندهای طراحی وب آشنا باشند تا تقاضاهای در حال تغییر بازدیدکنندگان وب را درک کنند. توصیه می­شود که هر روز 30 دقیقه را به مشاهده بهترین طراحی­ها بپردازید.

برای این منظورمی توانید محبوب ترین اصطلاحات طراحی سایت در سال 2019 را مطالعه کنید.

 

چند منبع عالی برای الهام­گیری عبارتند از:

 https://www.awwwards.com/ وب سایتی معروف برای حرفه­ای های وب است. این سایت هر روز «سایت منتخب روز» را معرفی می­کند که در آن طراحان می­توانند نمونه­های بسیار جالبی از طراحی وب را بیابند.

https://dribbble.com/ به طراحان کمک می­کند تا با جدیدترین گرایش­های بصری آشنا شوند.

https://www.behance.net/ منبعی عالی برای مطالعه موردی درباره طراحی دقیق وب است.

 

8. در انجمن های طراحی وب سایت عضو شوید

بهترین راه برای یادگیری، آموختن از بهترین­ها است. نه تنها پیوستن به اجتماعات طراحی وب بلکه عضو فعال بودن در این اجتماعات اهمیت فوق العاده­ای دارد:

عضویت در انجمن های طراحی علاوه بر اینکه فرصت یادگیری از همکارانتان را برایتان فراهم می اورد به شما این امکان را می دهد که در صورت مواجهه با مشکلات و بن بست های طراحی که با انها روبرو می شوید از تجربیات انها برای حل مشکلات خود استفاده کنید.

اما فعالیت­های آفلاین را فراموش نکنید. استفاده از تجربه همکارانتان در این زمینه تنها به دنیای اینترنت محدود نمی شود. اخبار طراحی سایت را دنبال کنید و از کنفرانس ها و همایش هایی که در این زمینه برکذار می شود با خبر باشید. یعنی بر جذب مخاطبین آفلاین تمرکز کنید. به خاطر داشته باشید که بسیاری از موقعیت­های کاری بزرگ در دیدارهای دورهمی و دوستانه بوجود می آیند. از این رو به کنفرانس­های محلی ملحق شوید.

 

9.از تبادل نظراستقبال کنید

وقتی طراحان قصد دارند یک طرح جدید ارائه دهد، باید بدنبال بازخورد از سوی سایر افراد باشند، یعنی سایر طراحان، افراد ذینفع و کاربران را در نظر داشته باشند.

این کار برای اجتناب از مصیبت دچار شدن به کمال­گرایی نیز ضروری است. اکثر طراحان کمال­گرا هستند؛ آن­ها سعی دارند از همان ابتدا همه کارها درست و کامل انجام شود. اما رسیدن به این هدف می­تواند دشوار باشد به­خصوص هنگامی که به­تازگی به طراحی وب پیوسته باشید. بنابراین نگران این نباشید که همان بار اول طراحی­تان کامل و بدون نقص باشد. همیشه بهتر است طرح ملموسی خلق کنید و از سوی کاربران واقعی بازخورد بگیرید تا این­که وقت زیادی را برای زرق و برق کاری صرف کنید و در نهایت متوجه شوید تصمیمتان برای طراحی درست نبوده است. یکی از بهترین نکات درباره طراحی سایت این است که همیشه و هر زمانی می­توان  وب سایت­ها را اصلاح کرد.

 

10. رزومه خود را قوی کنید

شرکت­ها یا مشتری­ها برای استخدام طراح وب باید مطمئن باشند که طراح وب همه مهارت­های لازم برای انجام این کار را دارد. به همین دلیل وقتی شرکت ها یا مشتری ها بدنبال طراح مورد انتظارشان هستند، مایلند تا نتایج ملموس کارهای آن­ها را ببینند نه این­که فقط بشنوند چنین فردی درک عمیقی از تئوری طراحی دارد. بهترین راه برای اثبات مهارت­های طراح وب ایجاد یک رزومه قوی است.

اما اگر هیچ نمونه کاری برای رزومه خود نداشته باشید چه باید کرد؟ این فرآیند را با ایجاد سایت شخصی خودتان شروع کنید. همانند یک حرفه­ای حضور مجازی داشته باشید- یعنی مهارت­ها و سطح توانایی بالای خود را به نمایش بگذارید. عناصر شخصی سازی را چاشنی  طراحی خودتان کنید (عناصر منحصر بفردی را به وبسایت خودتان اضافه کنید، چیزی که فقط در وبسایت شما پیدا شود).

وقتی نوبت به ارائه کار شد، خجالت نکشید. از همه منابع موجود استفاده کنید- یعنی کارتان را در قالب مطالعات موردی در سایت­هایی مانند Behance به نمایش بگذارید.

 طراحی سایت شرکتی

نتیجه ­گیری

طراح وب شدن آن­طور که به­نظر می­رسد سخت نیست اما نیازمند زمان و پشتکار است. بسیاری از مهارت­های ذکرشده در این راهنما را نمی­توان به­سرعت و تنها از طریق خواندن کتاب­ها یا تکمیل دوره­های آنلاین به­دست آورد. این کار مستلزم تمرین زیادی است. در نتیجه تمرین زیاد و صبر و حوصله می­خواهد.

اشتیاق به کار نیز بسیار اهمیت دارد. حتی اگربه­دنبال اولین کارتان هستید، اولویت اول خود را کسب تجربه قرار دهید نه فقط کسب پول. مشکلات و چالش­های طراحی را به عنوان فرصتی برای یادگیری تلقی کنید. اگر این توصیه را دنبال کنید روزی می­رسد که وبسایت­هایی شما از استاندارد های جهانی چیزی کم نخواهد داشت.

پست مرتبط:

طراحی سایت داروخانه آنلاین

 


وب وان-طراحی سایت طراحی ,سایت ,طراحان ,طراح ,استفاده ,مهارت­های ,طراحی سایت ,داشته باشید ,سایت گاهی ,استفاده کنید ,طراحی گرافیکی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلود رایگان 2 هر چی که بخوای رنگ به رنگ زندگی.. لبیک یا امام هادی(علیه السلام) 2 ارزان سرا