تعداد مشترکین شبکه نسل سوم در ایران بر اساس آمارهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به طور تقریبی 21 میلیون گزارش شده است، در حالیکه تعداد کاربران نسل چهارم گوشی‌های همراه به 55 میلیون نفر می‌رسد. بر طبق این آمار، اپراتور همراه اول با بیش از 11 میلیون کاربر، بیشترین تعداد مشترکین شبکه 3G را دارد. بعد از آن ایرانسل بیش از 7 میلیون و رایتل کمتر از یک میلیون دارای کاربران شبکه نسل سوم هستند.

به نقل از پایگاه خبری رندباز؛ اپراتورهای گوشی‌های موبایل در ایران نیز مانند سایر کشورها در جهان تصمیم بر خاموش کردن شبکه 3G گرفته‌اند تا فضای بیشتری برای شبکه 4G فراهم آورند. این واقعیت که در ایران هنوز کاربران بسیاری از شبکه نسل سوم تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند موجب می‌شود این تصمیم تا دو سال آینده به مرحله اجرایی نرسد.

  با افزایش کاربران شبکه 4G و نیاز به فرکانس بیشتر برای پشتیبانی از این تعداد بالا در سراسر دنیا، لازم است با کاهش فرکانس نسل‌های پیشین و افزودن به نسل چهارم نیاز کاربران پوشش داده شود؛ اما این روند در ایران کمی متفاوت است.

اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل هر کدام برنامه‌ معینی را برای از خارج کردن شبکه 3G از میدان دارند. در این میان، مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول، از خاموش کردن شبکه 3G خبر داد و افزود: با مصرف رو به رشد شبکه 4G، لازم است با کاهش فرکانس‌های شبکه نسل دوم و سوم، فرکانس بیشتری را برای 4G تامین کنیم؛ بنابراین در سال 1402 یا 1403 با شبکه سوم تلفن‌های همراه خداحافظی خواهیم کرد. در حال حاضر نیز شاهد کاهش مصرف اینترنت همراه 3G در اپراتور همراه اول به زیر 20 درصد هستیم.

مدیر عامل ایرانسل در رابطه با خاموش کردن شبکه 3G چنین عنوان می‌کند: فکر می‌کنم بهتر است از نظر فنی این شبکه را خاموش کنیم؛ چرا که در حال حاضر گوشی‌های موبایل در ایران، یا تلفن همراه ساده (Feature Phone) هستند که از شبکه 2G استفاده می‌کنند، یا گوشی هوشمند‌ هستند که مجهز به شبکه 4G می‌باشند. با این وجود، هنوز 20 تا 25 درصد از گوشی‌های همراه، شبکه 4G را پشتیبانی نمی‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان درباره حذف یکی ازشبکه‌ها تصمیم قطعی گرفت.  

رایتل که از همان ابتدای ظهور خود در ایران راه ورود شبکه نسل سوم را به کشور باز کرد، اکنون با 1060 سایت مختلف در تهران که همه از نسل چهارم پشتیبانی می‌کنند، در حال توسعه شبکه خود به سایر نقاط در ایران نیز می‌باشد.

هر سه اپراتور در تلاش برای کم‌رنگ‌تر کردن حضور شبکه 3G در ایران هستند و در این میان سخنی از حذف 2G به میان آورده نمی‌شود. دلیل این امر نیز وجود 15 میلیون مشترک شبکه نسل دوم در کشور است.

 

منبع: بلاگ رندباز 




interesting things شبکه ,میلیون ,خاموش ,کاربران ,گوشی‌های ,فرکانس ,کردن شبکه ,خاموش کردن ,تلفن‌های همراه ,گوشی‌های موبایل ,اپراتور همراه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

یادگیری الکترونیکی دبیرستان امام علی (ع) اراک اندرومدا اجناس فوق العاده Remy7midmfk homepage قاصدک بختیاری