در قسمت اول گفته شد که انیمیشن روح، نه فقط یک انیمیشن راجع به زندگی، بلکه در لایه های مختلف، به مباحثی اعتقادی و حتی فلسفی نیز پرداخته است که بی توجهی بعضی از منتقدین به این موضوع، یا حاصل از درست ندیدن است یا حاصل از عدم آگاهی راجع به مسائل ذکر شده؛ که تا حدودی به هر دو بعد آن پرداختیم و امشب نیز خواهم پرداخت. اگر قسمت اول را فراموش کرده اید مطالعه کرده اید و راجع به آنچه گفته شده حضور ذهن ندارید، پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر از تحلیل پیش رو، قسمت اول را دوباره مطالعه کنید.

بعد از اینکه روح جو به اشتباه به بدن یک گربه و 22 به بدن جو منتقل می شود، دو موضوع مهم مطرح می شود ک شاید از دید خیلی از شما پنهان مانده باشد، اولین موضوع مساله ی تناسخ است. اجازه دهید برای دوستانی که این مفهوم را تا به حال نشنیده اند یک توضیح مختصر بدهم. تناسخ یک باور است، اما این باور چه می گوید؟! تناسخ یعنی انتقال روح از جسمی به جسم دیگر، خواه جسم دوم، جسم انسان باشد یا جسم حیوان یا گیاه یا هر چیز دیگری. ( روح جو به جسم یک گربه می رود و روح 22 به جسم جو و این دقیقا تناسخ است )

در میان جوامع متمدن، هند از قدیمی ترین منابع این اعتقاد است. در آیین های مختلف هندی، از جمله آیین بودا و هندو، صورت های متنوعی از تناسخ رایج بوده است که فقط مربوط به بعد از مرگ نمی شود. توجه داشته باشید که این اعتقاد، فقط یک باور است، اینکه چقدر واقعیت دارد یا ندارد، بسته به تعریف ادیان و باورها ممکن است رد یا تایید شود. بحث تناسخ بحث مفصلیست که سعی کردم آنچه برای درک اولیه از انیمیشن به آن نیاز داشتید را مطرح کنم حالا برویم سر موضوع دوم.

موضوع دومی که مطرح می شود، بحث تولد انسان است. انسان وقتی متولد می شود چه درکی از دنیای بیرون دارد؟ به سکانسی که 22 یعنی همان جو وخود جو که یک گربه است، به بیرون از بیمارستان ( نمادی از رحم مادر ) می روند توجه کنید، آنها چه چیزی را می بینید؟ شلوغی، هرج و مرج و سر و صدا؛ درست است؟ حالا می پرسید یعنی چه؟

تا به حال از خود پرسیده اید که یکی از دلایل گریه ی نوزادان بعد از تولد چیست؟ برگردیم به انیمیشن تا پاسخ روشن شود. آنها وقتی از بیمارستان (رحم مادر) خارج می شوند چه می بینید یا می شنوند؟ سر و صدای و ازدحام مردم، صدای کارگران در حال کار، صدای ماشین ها و غیره. تمام این سر و صدا ها در واقع استعاره از این است که انسان وقتی متولد می شود و از رحم مادرش خارج می شود، با ازدحام و انبوهی از صدا که البته برای او ناشناخته و عجیب است روبرو می شود که یکی از دلایل گریه ی نوزاد بعد از تولد همین امر است. حالا ممکن است بپرسید که هدف از مطرح کردن این نکات در انیمیشن چیست؟

هدف این است که به شما بفهماند فقط وقتی از زندگی خود لذت خواهید برد که همچون کودک شروع به تجربه و احساس کردن دوباره زندگی کنید. جو که حالا فقط جسمش جو است و روحش همان 22 است، قرار است زندگی را تجربه کند ( همچون یک کودک که شروع به تجربه کردن می کند ). به سکانسی که جو شروع به مزه کردن پیتزا برای اولین بار می کند توجه کنید.( همچون کودکی که برای اولین بار در حال تجربه کردن حواس پنجگانه خود است ) این کودک تازه متولد شده ( جو )، کم کم به زندگی علاقه مند می شود.

اما قبل از اینکه به آخرین نکته از قسمت دوم بپردازم، قطعا یک سوال از من خواهید پرسید، و آن این است که اگر جو حالا همچون یک کودک است، پس آن گربه که روح جو در آن است، چه نقشی را ایفا می کند؟ قطعا برایتان پیش آمده که با خودتان زیر لب م کنید و راجع به تصمیمی به نتیجع برسید، این کربه دقیقا همان عقل انسان است. حالا بهتر می فهمید که چرا آن گربه مرتبا به جو می گویند که چه بکند و چه نکند. بله این کار را دقیقا عقل انسان با انسان می کند.

و اما سکانس آرایشگاه که حاوی درسی بزرگ است، اگر آن سکانس را دوباره ببینید متوجه می شوید که جو ( کودک تازه متولد شده ) شروع به صحبت کردن از مسائلی می کند، که جو ( همان معلم مدرسه ) درکی از آنها نداشت و فقط یک چیز را می دید (( موسیقی )). به جمله ای که صاحب آرایشگاه به جو می گویید دقت کنید ( خوشحالم که به غیر از جاز، راجع به چیز های دیگه صحبت کردیم ) این جمله یک درس بزرگ به مخاطب می دهد (( در زندگی چیزهایی وجود دارند که برای ما ارزش هستند، اما همان ارزش ها، تمام زندگی نیستند ))

اینم هم پایان قسمت دوم از نقد و تحلیل انیمیشن روح، که توسط آقای مصطفی خسروی انجام شده و برگرفته از پیج ایشان می باشد.

 


فیلم است، ,انسان ,انیمیشن ,حالا ,تناسخ ,زندگی ,برای اولین ,کودک تازه ,تازه متولد ,تجربه کردن ,دلایل گریه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

iranvira مستر آنلاین نماوا کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دان. خوب میشوم .. رتبه بندی شرکت و ثبت شرکت| ساجات - یکتا anoshaaa تلاش زندگی ایرانیان برنامه نویسی میکروکنترلر