Block chain یا زنجیره بلاک ها ، یکی از عبارت هایی است که امروزه بسیار بر سر زبان ها افتاده و معمولا یکی از موضوعات اصلی و کلمات کلیدی در بحث های مربوط به ارزهای دیجیتال می باشد. تا جایی که چنان که شما مختصر ترین آشنایی با بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال داشته باشید ، بی شک نام بلاکچین نیز به گوشتان خورده است.

تاریخچه

بلاکچین-لوگو

استفاده از تکنولوژی های ذخیره سازی داده مبتنی بر بلاک ( blockchain ) برخلاف ادعاهای بی اساس بسیاری از سایت های ایرانی دارای تاریخچه نسبتا طولانی در حدود چهار دهه می باشد. به عبارت دقیق تر اولین پرتکل که شباهت بسیاری به این ساختار داشته ( blockchain-like بوده ) در سال 1982 میلادی و توسط یک رمز نگار ( Cryptographer) به نام دیوید چائوم ( David Chaum ) ارائه گردیده است.

البته این تنها مقدمه ای بر موضوع بوده و مفهوم امروزی بلاکچین به شکلی که ما می شناسیم 9 سال بعد ( در 1991 میلادی ) و توسط دو رمزنگار دیگر به نام های استوارت هابر ( Stuart Haber )  و و. اسکات استورنتا ( W. Scott Stornetta) توصیف گردیده است.

البته این تکنولوژی تا دهه اخیر چندان مورد توجه قرار نگرفته بود و اولین قدرت نمایی آن در واقع با ظهور بیت کوین و استفاده گسترده از آن در زیر ساخت این ارز دیجیتال بود. که نهایتا به جلب توجه صنایع و توسعه دهندگان سیستم های نرم افزاری گوناگون به این تکنولوژی انجامید.

باورهای نادرست

با توجه به این که block chain در بسیاری از منابع موجود در کنار بیت کوین مطرح شده و هدف از پرداختن به آن تمرکز بر موضوع ارزهای دیجیتال و شیوه ذخیره سازی اطلاعات مالی و تراکنش های موجود در ارزهای دیجیتال بوده ، بسیاری به اشتباه فکر می کنند که کاربرد بلاکچین نیز تنها محدود به این مبحث بوده و بر آن تمرکز دارد.

اما باید بدانید که این باور کاملا نادرست می باشد و فناوری بلاک چین و کاربردهای بی نظیر و نامحدود اش تقریبا می‌تواند در هر چیزی که تراکنش پذیر باشد از جمله نقل و انتقال پول، کالا یا املاک و ذخیره و بازیابی هر گونه اطلاعات حیاتی دیگری کاربرد داشته باشد. در واقع امروزه این تکنولوژی به عنوان یکی از بزرگترین موانع نفوذ و دستکاری متخاصمین در اطلاعات حساس ( از جمله اطلاعات مالی ، نظامی و … ) به حساب آمده و در بسیاری از سیستم های مالی و دارایی در سرتاسر دنیا به صورت گسترده از آن استفاده شده است.

همچنین این فناوری با توجه به پتانسیل بالایی که در پاسخگویی به نیاز های آینده از جمله چالش های مطرح شده در زمینه هایی همچون  سیستم های ULS و … دارد، امروزه به یکی از زمینه های محبوب تحقیقاتی مبدل شده است. و روز به روز ، به شمار علاقمندان آن در سرتاسر دنیا افزوده می شود. به گونه ای که این روزها شاهد افزایش بسیار چشمگیری در ارائه دوره های دانشگاهی بلاکچین، برگزاری انواع کنفرانس ها و همایش های این حوزه و نیز اجرای تحقیقات و توسعه سیستم های پر شماری با استفاده از این تکنولوژی هستیم.

ساختار و شیوه کار بلاکچین

block chain در زبان ساده عبارت است از تعدادی بلاک اطلاعاتی که در زنجیره ای از پایگاه داده های محلی نگهداری می شوند. ساختار این بلاک ها معمولا سه بخش عمده داده ، hash و hash of previous block را شامل می شود. بخش داده بلاک همانگونه که از نام آن مشخص است در بر دارنده اطلاعاتی است که می خواهیم توسط شبکه block chain نگهداری کنیم و قسمت hash رشته ای کاملا منحصر به فرد ( unique ) می باشد که به صورت یک اثر انگشت وظیفه احراز هویت بلاک و متمایز کردن آن از بقیه بلاک ها را داراست.

ساختار بلاکچینساختار پایه یک زنچیره block chain به زبان ساده

لیکن نکته مهم در رابطه با hash این هست که در هر بار تغییر اطلاعات این مقدار تغییر خواهد نمود. که این امر سبب می شود تغییرات داده بلاک ها به آسانی قابل شناسایی باشند. بخش سوم ( hash of previous block ) نیز hash یکی از بلاک های پیشین را در خود نگهداری می کند که در واقع این بخش وظیفه پیوند زنجیره بلاک ها را بر عهده دارد. تمامی بلاک ها می باید دارای بخش hash of previous block باشند. مگر بلاک ابتدایی که به آن genesis block می گوییم.  با توجه به این ساختار متوجه می شوید. که چنان که اطلاعات هر یک از این بلاک ها تغییر یابد ، با تغییر hash آن بلاک ، مقدار hash of previous block بعدی دیگر با hash این بلاک دارای مطابقت نبوده و از این رو تمامی بلاک های بعد از آن فاقد اعتبار خواهند شد.

البته با توجه به قدرت پردازش بالای کامپیوتر های امروزی تولید بلاک های پشت سرم هم با شمار بالا برای پوشش این مشکل کار دشواری نیست لیکن برای جلوگیری از چنین حملاتی نیز راه کارهایی چون work proof که شامل تکنیک هایی برای کاهش سرعت تولید بلاک و … هستند، استفاده می شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما سودمند واقع شده باشد. در پست های آینده بیشتر به این مبحث و تکنولوژی های مرتبط به آن خواهیم پرداخت. با تی کدر همراه باشید.


آی تو نیوز بلاک ,hash ,block ,اطلاعات ,توجه ,تکنولوژی ,block chain ,previous block ,ارزهای دیجیتال ,تولید بلاک ,داده بلاک منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

آیناز چت ، آینازچت ، چتروم آیناز ، آیناز چتروم روستای شهید پرور بلیل،دوگان و پازر شهر کتاب | مرجع دانلود انواع کتاب و رمان های خارجی و ایرانی فروشگاه عینک آفتابی | ای فابنر eghtesad365 بهمن آباد چت باز خواص آیات قرآن دانلود سرا