رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پدافند عامل و غیرعامل یکدیگرند و هر کشوری باید در راهبرد دفاعی خود به صورت توأمان به هر دو بخش پدافند عامل و غیرعامل توجه کند تاکید کرد:‌پدافند غیرعامل رابطه مستقیمی با اقتصاد مقاومتی دارد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،کاظم جلالی امروز (دوشنبه 23 آذرماه) دراولین کنگره ملی "نقش و واکاوی قوانین و مقررات در حوزه پدافند غیرعامل "که در مجلس مشروطه برگزار شده بود،تاکید کرد: «پدافند غیر عامل» یا دفاع غیرنظامی به مجموعه تدابیر و اقدام هایی اطلاق می شود که عمق بازدارندگی،پایداری ملی و تداوم فعالیت مراکز حیاتی،حساس و مهم در برابر وقوع تهدیدات نوظهور و حملات نظامی را افزایش می دهد.

نماینده مردم شاهرود درمجلس نهم شورای اسلامی به مراکز حیاتی،حساس و مهم،اشاره کرد و ادامه داد: ‌این مراکز  شامل مراکزی اند که محور و منشأ تمامی تحرکات فعالیت‌ها و قدرت کشور هستند،پدافند غیرعامل رابطه مستقیمی نیز با اقتصاد مقاومتی دارد،زیرا با بهینه سازی مصرف ذخایر ارزی،پیشگیری از هدررفتن منابع ملی و حمایت از تولید داخلی پایدار به شکل گیری اقتصادی بالنده و پویا کمک می کند.

وی ادامه داد:پوشش،پراکندگی،تفرقه و جابجایی،فریب،مکان یابی،اعلام خبر،قابلیت بقا،استحکامات،استتار،اختفا، ماکت فریبنده، ایجاد سازه های امن،آمایش دفاعی،آمایش جمعیتی و آمایش سرزمینی از مهمترین اصول پدافند غیر عامل اند.پدافند عامل و غیرعامل یکدیگرند و هر کشوری باید در راهبرد دفاعی خود به صورت توأمان به هر دو بخش پدافند عامل و غیرعامل توجه کند.اهمیت پدافند غیر عامل به حدی است که در تقویم رسمی کشور،از چهارم تا دهم آبانماه هر سال به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است .

عضوکمیسیون امنیت ملی و ت خارجی با بیان اینکه امروزه موتورمحرکه پیشبرد اصول پدافند غیرعامل در عرصه های قانونگذاری و اجرایی کشور،توجه به پژوهش های تقنینی و کاربردی مرتبط با حوزه پدافند غیرعامل است،اظهارداشت:مطالعه تطبیقی عوامل تأثیرگذار بر توسعه دفاع غیرعامل در برخی کشورها نیز بیانگر این واقعیت است که رابطه پایدار و منسجمی بین حوزه پژوهش و کارآمدسازی دفاع غیرعامل وجود دارد.

وی افزود:امروزه با قرارگرفتن کشورها در دهکده جهانی و تکثر بازیگران دولتی و غیردولتی،تهدیدات نیز از ویژگی سیالیت و پیچیدگی برخوردار شده اند.از طرفی با گسترش فن آوری اطلاعات و ارتباطات و رشد شتابان فن آوری های نوین،جنس تهدیدات نیز تغییرکرده است.

جلالی با بیان اینکه به همین دلیل ت های تقنینی و اجرایی مرتبط با حوزه پدافند غیرعامل نیز بایستی از بالندگی و پویایی برخوردار باشند تا ظرفیت بازدارندگی کشور در قبال تهدیدات نوظهور افزایش یابد،اظهارداشت:بنابراین دلیل پالایش و تصویب قوانین لازم برای مقابله با تهدیدات بالقوه از اهمیت بالایی برخوردار است.

این نماینده تاکید کرد:از طرفی شناسایی و رفع خلاءهای قانونی توسعه پدافند غیرعامل به دلیل گسترش چتر نظارتی مجلس شورای اسلامی،موجب می شود کارایی،شفافیت،پاسخگوئی و بُرد اثرگذاری ت‌های کلان دفاع غیر عامل افزایش یابد.موفقیت این امر نیز مستلزم توسعه و ایجاد بانک پژوهش‌های پشتیبان در هردو بخش تقنینی و اجرایی است.

غیرعامل ,پدافند ,عامل ,حوزه ,دفاع ,رابطه ,پدافند غیرعامل ,پدافند عامل ,رابطه مستقیمی ,اقتصاد مقاومتی ,غیرعامل رابطه ,حوزه پدافند غیرعامل ,غیرعا منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

ترجمه متون - آموزش زبان اجناس فوق العاده web design logo design کاایکس اس فلزیاب،کاایکس اس طلایاب،کاایکس اس گنج یاب سبزه زار طاقت بیار رها