پارمیندس الئایی 

پارمیندس افکار فلسفی خود را به نظم کشید و برای خود منظومه نوشته مثل حاج ملا هادی سبزواری. مقدمات راه حقیقت و  راه دوگسا وگمان .در فلاسفه پیش از او بدنبال این بودند که جهان از چه چیزی تشکیل شده اب و باد وخاک و اتش  و اپایرون به حرکت یا ثبات قائل بودند. اما پارمیندس بحث وجود را مطرح می کند . در شعرهای خود وقتی دختران خورشید وی را نزد الهه حقیقت می بردند . الهه حقیقت مسئله هست و نیست را به او می گوید هست راه حقیقت است دوم راه نیست راه گمراهی گمان و دگسا است . اما پارمنیدس بر این عقیده است که تغیّر و حرکت امری است موهوم و آنچه هست وجود است منهای صیرورت. از جهت دیگر، تأثیر تفکرات پارمنیدس بر فیلسوفان پس از خود بسیار چشم گیر است، به گونه ای که افلاطون از برخورد نظریه پارمنیدس و هراکلیتوس به نظریه جدیدی دست یافت و پس از آن، ارسطو این ترکیب و تألیف را پیش تر برد. استدلال پارمیندس این بود که حرکت نیست و هر انچه هست   وحدت است در عالم و در حالی که دیگران یا عوام  فکر می کنند حرکت هست و کثرت نیز هست . وحدت از ثبات است . میرندگان که هیچ نمی دانند کثرت و حرکت می بینند فکر می کنند که بودن و نبودن یکسان است . هست یکپارچه واحد و پیوسته است از عدم چیزی پدید نمی اید . این نظریه پارمیندس اصل هست یا وجود را به اثبات می رساند و نیستی غیر قابل تصور است و کج اندیشی .هست نه  ذو مراتب است  و  نه تشکیکی  بلکه حقیقت واحد است. اندیشه وهست یک چیز است انچه با انچه اندیشه می شود یک چیز است. هیچ چیز درباره عدم نمی توان گفت و فقط در مورد هست می توانیم سخن بگوییم.

حقیقت ,پارمیندس ,انچه ,نظریه ,وجود ,پارمنیدس ,الهه حقیقت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بهار دانلود یک همینطوری نویس فرهنگ قرآن دهک 7 اینجا همه چی هست هات واش بازیافت پت [ من دلبسته به کلمات ... ] سایت نینجا مبارزان سایه حسن ملایی