پارمیندس الئایی
پارمیندس افکار فلسفی خود را به نظم کشید و برای خود منظومه نوشته مثل حاج ملا هادی سبزواری. مقدمات راه حقیقت و راه دوگسا وگمان .در فلاسفه پیش از او بدنبال این بودند که جهان از چه چیزی تشکیل شده اب و باد وخاک و اتش و اپایرون به حرکت یا ثبات قائل بودند. اما پارمیندس بحث وجود را مطرح می کند . در شعرهای خود وقتی دختران خورشید وی را نزد الهه حقیقت می بردند . الهه حقیقت مسئله هست و نیست را به او می گوید هست راه حقیقت است دوم راه نیست راه گمراهی گمان و دگسا است . اما پارمنیدس بر این عقیده است که تغیّر و حرکت امری است موهوم و آنچه هست وجود است منهای صیرورت. از جهت دیگر، تأثیر تفکرات پارمنیدس بر فیلسوفان پس از خود بسیار چشم گیر است، به گونه ای که افلاطون از برخورد نظریه پارمنیدس و هراکلیتوس به نظریه جدیدی دست یافت و پس از آن، ارسطو این ترکیب و تألیف را پیش تر برد. استدلال پارمیندس این بود که حرکت نیست و هر انچه هست وحدت است در عالم و در حالی که دیگران یا عوام فکر می کنند حرکت هست و کثرت نیز هست . وحدت از ثبات است . میرندگان که هیچ نمی دانند کثرت و حرکت می بینند فکر می کنند که بودن و نبودن یکسان است . هست یکپارچه واحد و پیوسته است از عدم چیزی پدید نمی اید . این نظریه پارمیندس اصل هست یا وجود را به اثبات می رساند و نیستی غیر قابل تصور است و کج اندیشی .هست نه ذو مراتب است و نه تشکیکی بلکه حقیقت واحد است. اندیشه وهست یک چیز است انچه با انچه اندیشه می شود یک چیز است. هیچ چیز درباره عدم نمی توان گفت و فقط در مورد هست می توانیم سخن بگوییم.
حقیقت ,پارمیندس ,انچه ,نظریه ,وجود ,پارمنیدس ,الهه حقیقت منبع
درباره این سایت