اقتصاد مقاومتی یک پدافند غیر عامل اقتصادی است که نقاط ضعف اقتصاد ملی را برطرف می نماید تا ابزارهای اقتصادی دستاویز دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در میدان جنگ نرم نگردد.

با توجه به مجموعه سخنان و نوشته های مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در چند سال گذشته، اقتصاد مقاومتی را می توان بدین گونه تعریف کرد که:"اقتصاد مقاومتی یعنی شرایطی که در آن کشور به درجه ای از توانمندی علمی، اقتصادی، تخصصی و اعتماد به نفس رسیده باشد که قادر باشد با توجه به منابع انسانی، طبیعی، استفاده و تکیه بر ظرفیت های داخلی موجود، همه کالاهای اساسی و قابل تولید را تولید کند."

به عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی وقتی حاصل خواهد شد که کشور قادر به به فعلیت رساندن همه امکانات انسانی و طبیعی بالقوه ی خود باشد.

*جهاد مقدس در جنگ تمام عیار اقتصادی
اقتصاد مقاومتی در بعد ملی، توانایی اقتصاد در دست یابی به شاخص های رفاه اجتماعی، مبتنی بر اقتصاد اسلامی و در بعد خارجی، دفع و تخفیف آثار شوک های خارجی، احیای اقتصاد در صورت تأثیر شوک های بین المللی و به طور کلی یک پدافند غیر عامل اقتصادی است که نقاط ضعف اقتصاد ملی را برطرف می نماید تا ابزارهای اقتصادی دستاویز دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در میدان جنگ نرم نگردد.
*مقاومت اقتصادی
در مقابل جنگ اقتصادی، مقاومت اقتصادی تحقق پیدا می کند؛مقاومتی که سعی در تقویت دارد و می خواهد آسیب را در مقابل تهدید متوازن کند.
رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان ت هایی را بعنوان روش مقابله در این جنگ اقتصادی بیان فرمودند که نیازمند بررسی و تبیین است.
برای تحقق اقتصاد مقاومتی می بایست نیروی انسانی موجود با اتکاء به قدرت اندیشه، تحقیق و تدبیر قادر باشند با بهره گیری از منابع و ثروت های مادی و طبیعی داخلی و خارجی همه نیازهای جامعه را تولید کنند.
در این چنین شرایطی جامعه خود تصمیم میگیرد که چه کالاهایی را تولید کند و کدام را به دلیل نداشتن مزیت نسبی در تولید از خارج وارد نماید در واقع این همان شرایطی است که در سال های اخیر توسط مقام معظم رهبری تبیین شده است.
این وضعیت در ادبیات اقتصاد امروز یعنی توسعه یافتگی؛ بهترین شرایطی
 که جامعه می تواند در آن قرار بگیرد.
*الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی
1- اهمیت دادن به کار و تلاش
2- اهمیت دادن به تولید
3- رعایت انضباط مالی و اقتصادی
4- توزیع عادلانه درآمد و ثروت و از بین بردن فقر
5- توجه نمودن به تولیدات و کالاهای داخلی
6- جلوگیری از خروج سرمایه از کشور
مبنای اجتماعی اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف در سطح جامعه از طریق فرهنگ سازی و سایر اقدامات است که لازمه این کار مخالفت با اسراف و مصرف زدگی و تجکل گرایی غیرضروری به ویژه در سطوح بالایی جامعه است.
*اقتصاد مقاومتی چه چیزی نیست.
هست های اقتصاد مقاومتی:
1- انعطاف پذیر و پویا است.
2- دعوت به رفاه بیشتر با اصلاح الگوی مصرف
3- مرتبط با اقتصادجهانی و متکی به توان داخلی است
نیست های اقتصاد مقاومتی:
1- دعوت به ریاضت نیست
2- قطع ارتباط با بیرون نیست
3- تدبیر مقطعی برای شرایط تحریم نیست

 

منبع: بولتون خبری تحلیلی نگاه

اقتصاد ,مقاومتی ,اقتصادی ,جامعه ,تولید ,شرایطی ,اقتصاد مقاومتی ,عامل اقتصادی ,معظم رهبری ,مقام معظم ,تحقق اقتصاد ,جمهوری اسلامی ایران ,مقدس جمه? منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

یاهو نیوز سئو سایت وردپرس تعمیرات تخصصی لوازم خانگی نیلا کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. گیمرها ارین موسیقی نجفی تولید کننده توری ها سرند، هیدروسیکلون، پروانه و لاینرپیگ، چر خرید اینترنتی