در مورد افزایش قیمت بنزین چند نکته لازم است بگویم و بعد یک نتیجه گیری می کنم و در انتها هم منتظر نظرات شما هستم.
١_ دولت یازدهم وقتی روی کار آمد به دلیل مسائل کاملا ی دست به کار عجیبی زد و آن حذف سهمیه بندی بنزین بود البته این نکته باید گفته شود که در سال ٩۴ مردم عادت کرده بودند به درست مصرف کردن بنزین و این نتیجه وجود کارت سوخت بود.
٢_دولت یکباره تصمیم گرفت که بنزین با یک نرخ در کشور توزیع شود و مدعی بود که قیمت دو نرخی فساد زا است از این جهت که عده ای سهمیه خود را نگه می دارند و آن را آزاد می ند و کارهایی از این دست و با این دیدگاه اعلام شد اکنون که می شود بنزین تولید کرد بیاییم بنزین را تک نرخی کرده و اجازه دهیم هرکس هر چه قدر می خواهد مصرف کند و محدودیتی قائل نشویم.
٣_حدود یک سال و نیم بعد از این تصمیم مصرف بنزین رشد قابل ملاحظه ای کرد و از رشد سالانه ٨درصد به ١٢درصد رسید و دولت تصمیم به واردات بنزین با احجام بالا گرفت و سالانه میلیارد ها تومان هزینه واردات می کرد تا در باک خود روها دود شود که علت اصلی آن هم نبود پالایشگاه و ظرفیت کافی تولید بنزین در کشور بود که انصافاً باید زنگنه در این خصوص جوابگو باشد که در طول سال‌ها وزارتش بر نفت در این خصوص چه کاری انجام داده است.
۴_ این دیدگاه دولت که مردم هر چه قدر بخواهند بنزین مصرف کنند و ما وظیفه تامین داریم موجب شد تا قاچاق بنزین هم بالا رود که بر اسا آمار های موجود روزانه حدود ١٠میلیون لیتر فقط قاچاق بنزین صورت می گیرد از این رو مقام معظم رهبری بارها به دولت تذکر داد که در مورد مصرف بنزین باید کاری صورت بگیرد و اکنون که دولت مخالف کارت سوخت است خب راه کار بدهد که یک نمونه آن این فیلمی است که از مقام معظم رهبری در فضای مجازی پخش شده که در دیدار با هیأت دولت است.
۵_دولت در سال‌های گذشته نشان داد برنامه ای برای شکوفایی اقتصاد ملی ندارد و رشد و توسعه اقتصادی را که دو مولفه جدا از هم هستند را با روابط ی گره زده که این کار از اساس غلط است برای تحقیق به فعالیت پژوهشی که در منطقه کمبریج انگلستان صورت گرفته و ترجمه فارسی آن نیز وجود دارد مراجعه کنید که آنها چگونه اقتصاد مقاومتی را در این منطقه اجرا کرده و چه نتایجی به دست آوردند.
نبود برنامه مشخص اقتصادی برای کشور موجب شد تا اقتصاد به رکود رود در کنار وجود تورم. دولت در این شرایط تصمیم گرفت تا تورم را کنترل کند در صورتی که عقل حکم می کند در این شرایط باید اقتصاد از رکود خارج شود و بعد تورم کنترل شود.
6) افزایش قیمت بنزین به خودی خود موجب افزایش تورم نمی شود بلکه برای دولت درآمد هم دارد مانند مالیات که مردم پرداخت می کنند اما فرقش این است که این افزایش یک تورم انتظاری در بین مردم ایجاد می کند ب این معنا که مردم منتظرند با بالارفتن قیمت بنزین قیمت کالاها نیز افزایش یابد وحتی ممکن است عده ای کاملا سودجویانه دست به این کار هم بزنند برای درک مفهوم انتظار توریم کافیست به سخن اطرافیان خود گوش دهید تا کملا متوجه شوید منظورم چیست.
7) دولت فعلی متاسفانه از نظر امکانات نظارتی کاملا ضعیف عمل می کند واین جای نگرانی است که اکنون که تصمیم گرفته قیمت بنزین را بالا ببرد نتواند عواقبش را کنترل کند.
8) دولت اگر همان ت صحیح دولت 9 و 10 را که مورد بنزین ادامه می داد امروز مردم در مقابلش جبهه نمی گرفتند زیرا به آن ت عادت کرده بود اما به حذف آن و اجرای مجدد آن بعد از سالها این سوک را به مردم ایجاد کرده است که اگر آن ت درست بود چرا حذف شد و اگر اشتباه بود چرا دوباره به آن بازگشتیم که این موضوع کوچک نشان می دهد متاسفانه دولت یازدهم و دوازدهم هیچ برنامه روشن و مشخصی برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور ندارد و اگر تی هم اجرا می کند می خواهد بارش را به دوش رهبری بیاندازد.
9) به نظرم دولت باید اجازه می داد تا سال 1400 مردم با همان کارت سوخت و بدون در نظر گرفتن سهمیه سوخت گیری کنند و با روی کار آمدن دولتی توانمند که بتواند کشور را در مرحله نخست از رکود اقتصادی خارج کند به این معنا که چرخ اقتصاد را بچرخواند و اثرات تورم انتظاری افزایش قیمت بنزین را کنترل کند بعد این ت سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین را اجرا کند که مردم را به شوک وارد نکند.

بنزین ,دولت ,مردم ,قیمت ,افزایش ,تورم ,قیمت بنزین ,افزایش قیمت ,کارت سوخت ,مقام معظم ,تورم انتظاری منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

رضا تنها نکات لازم برای دوران بارداری botik دلنوشته ها طراحی سایت Charmy Land دانلود مداحی جدید 96 خرید و فروش باغ ویلا در غرب تهران