یکی از دلایلی که عموما سبب جدایی زوجین از یکدیگر می شود خیانت و رابطه نامشروع است. اما رابطه نا مشروع اصولا به چه معنا است و درقوانین کشور چه مجازاتی را در پی دارد؟ این سوال و دیگر مطالب مرتبط دراین زمینه مواردی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

رابطه نامشروع

رابطه نامشروع چیست؟

به طور کلی رابطه نامشروع درمقابل رابطه مشروع قرار می گیرد و مقصود از آن رابطه بین زن و مرد نامحرمی است که مرزهای قانونی و شرعی رد کرده اند و خارج از حد مشخص شده با یکدیگر رابطه برقرار کرده اند. به لحاظ حقوقی نیز مطابق با ماده 637 قانون مجازات اسلامی، رابطه نامشروع  این گونه تعریف شده است : چنانچه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از مثل بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مشمول مجازات جرم رابطه نامشروع می شود.

آیا با جرم رابطه نامشروع متفاوت است؟

سوالی که شاید در اینجا مطرح شود این است که آیا با جرم رابطه نامشروع متفاوت است؟ درپاسخ به این سوال باید گفت بله. در حقیقت، انجام هرگونه عملی که با عفت عمومی جامعه در تعارض باشد، رابطه ی نامشروع  نامیده می شود. به عنوان مثال، در صورتی که پسر و دختری با هم دوست بوده و میان آنها با ارسال پیامک، حرف های مبتذل و مستهجن رد و بدل شود، رابطه نامشروع تلقی می گردد. به عبارت دیگر، رابطه نا مشروع لزوما رابطه جنسی محسوب نمی شود.

این در حالی است که به معنای رابطه جنسی و انجام عمل دخول میان زن و مرد می باشد. گفتنی است که در قانون نیز مجازات این دو با یکدیگر متفاوت است. مجازات ی محصنه صد ضربه شلاق حدی است ولی مجازات رابطه ی نامشروع تا نود و نه ضربه شلاق تعزیری می باشد.

به علاوه، لازم به ذکر است از آن جایی که جرم رابطه نامشروع موجب برهم زدن نظم جامعه می شود، جزء جرایم غیرقابل گذشت بوده و در صورتی که شاکی خصوصی هم نداشته باشد و یا رضایت دهد، مجازات فرد از بین نمی رود و تنها ممکن است در مجازات او تخفیف قائل شوند.

رابطه نامشروع

رابطه نا مشروع در طلاق چه نقشی ایفا می کند؟

یکی از عواملی که می تواند موجب طلاق زوجین می شود رابطه نامشروع است. به عنوان مثال، در صورتی که مرد بدون اجازه همسر خود مجددا ازدواج کند و یا رابطه نا مشروع داشته باشد می تواند با اثبات این موضوع از همسر خود طلاق بگیرد.

از سوی دیگر، در صورتی که اثبات شود زن رابطه ی نامشروع داشته است، مرد می تواند اجازه ازدواج مجدد از دادگاه بگیرد. اجازه ازدواجی که در این مورد دادگاه به مردان می دهد، موجب این نخواهد شد که ن بتوانند به دلیل ازدواج مجدد شوهرشان، طلاق بگیرند.

آیا علی رغم داشتن رابطه نا مشروع همچنان به زن مهریه تعلق می گیرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در صورتی که رابطه نامشروع و یا حتی رابطه جنسی زن با دیگری اثبات شود و مرد به همین دلیل قصد طلاق دادن همسر خود را داشته باشد، مهریه همچنان به زن تعلق خواهد گرفت و مرد موظف به پرداخت آن می باشد.

آیا علی رغم داشتن رابطه نا مشروع، زن می تواند نفقه گذشته خود را مطالبه کند؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت این دو مقوله ای کاملا از هم جدا می باشند و علی رغم اثبات رابطه نامشروع زن و جدایی، او همچنان می تواند نفقه گذشته خود را مطالبه کند.

در این جا لازم به ذکراست در صورتی که رابطه نامشروع زن اثبات شود و مرد به همین دلیل تقاضای طلاق کند، زن از حقوقی مانند اجرت المثل و شرط تنصیف دارایی محروم می ماند.

رابطه نامشروع

رابطه نامشروع چگونه اثبات می شود؟

در مورد چنین پرونده‌هایی اغلب شهادت شهود و اقرار به عنوان دلیل ارتکاب جرم مورد پذیرش قرار می‌گیرد و فیلم و عکس ادله اثبات جرم تلقی نمی‌شوند و فقط ممکن است برای قاضی به عنوان اماره و نشانه تقلی شود، زیرا مواردی وجود داشته که فیلم یا عکس ساختگی بوده و مونتاژ شده است تا آبروی فردی ریخته شود. چنین مسائلی نیز با توجه به پیشرفت فناوری به راحتی قابل انجام است و به همین سبب قضات به چنین مسائلی توجه جدی ندارند. با این حال، به طورکلی علم قاضی در چنین پرونده‌هایی بسیار مهم و موثر است و ممکن است مسائلی مانند پیامک های فرد متهم به رابطه نامشروع را به عنوان یک اماره بپذیرد و ممکن است قبول نکند. همچنین، برای شنود تلفن متشاکی یا متهم علاوه بر اجازه قاضی پرونده، نیاز به اجازه قاضی ویژه‌ای نیز هست.

در پایان ذکر این نکته الزامی است که جرم رابطه نامشروع شکایتی است که می‌توان در تمام ‌دادسراها آن را طرح و پیگیری کرد. با این حال، در شهر تهران دادسرایی تخصصی با عنوان دادسرای ارشاد برای رسیدگی به این جرم تعیین شده است که افراد می‌توانند با مراجعه به این محل دادخواست خود را به این دادگاه تخصصی ارائه دهند، اما این مساله مانع از رسیدگی به این شکایت در دادسراهای عمومی‌ نمی شود.

 

موسسه حقوقی پیشگامان عدل ایرانیان با سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسیپرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی از جمله دعاوی کیفری می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

 

مطالب مرتبط:

شرب خمر چیست و چه مجازاتی را در پی دارد؟

ی ؛ مصادیق و مجازات کیفری آن

شهادت کذب چه پیامد های حقوقی و کیفری در پی دارد؟

 

رابطه ,نامشروع ,مجازات ,اثبات ,صورتی ,مشروع ,رابطه نامشروع ,رابطه جنسی ,چنین پرونده‌هایی ,چنین مسائلی ,اجازه قاضی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تدریس داوطلبانه آنیسا چت | السا چت | آتیسا چت | انیس چت سلام علیکم دانلود کده فروش ترازو قناری طراحی سایت