علائم

علائم پیچ خوردگی تخمدان می تواند موارد زیر را شامل شود:

  • یک توده چسبنده در لگن
  • حالت تهوع
  • درد شدید لگن
  • استفراغ
  • تب
  • خونریزی غیر طبیعی

با این وجود ، تشخیص تورشن تخمدان می تواند چالش برانگیز باشد ، زیرا علائم آن مشابه با سنگ کلیه ، آپاندیسیت ، عفونت ادراری ، گاستروانتریت و بیماری های دیگر است.

چه زمانی مراجعه به پزشک ضروری است؟

در صورت داشتن هر یک از علائم پیچ خوردگی تخمدان ، مراقبت های پزشکی ضروری است.

برای تشخیص تورشن تخمدان ، پزشک ممکن است از آزمایشات زیر استفاده کند:

  • سونوگرافی داخل واژنی ، که شامل قرار دادن یک پروب اولتراسوند کوچک در واژن است.
  • سونوگرافی شکمی ، که از پروب سونوگرافی در قسمت بیرونی شکم استفاده می کند.
  • سایر تست های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا اسکن MRI.
  • آزمایش کامل شمارش خون یا CBC که می تواند تعداد گلبول های سفید بدن را اندازه گیری کند.
  • با این حال ، پزشک نمی تواند پیچ خوردگی را بدون انجام عمل جراحی برای دیدن تخمدان تأیید کند.

علل پیچ خوردگی تخمدان

افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال با احتمال بیشتری دچار پیچ خوردگی تخمدان می شوند.

با این حال ، ن در هر سنی ، از نوزادی تا یائسگی ، می توانند تورشن تخمدان را تجربه کنند.

بعضی اوقات وجود کیست یا توده دیگر  در بافت تخمدان می تواند آن را جابجا کند. وزن اضافی یا توده موجود در تخمدان می تواند باعث شروع پیچش و چرخش خودبخود تخمدان در اطراف رباط های پشتیبانی کننده خود شود.

علت شایع دیگر پیچ خوردگی طولانی بودن رباط تخمدان است که تخمدان را به رحم وصل می کند. رباط تخمدان به علت بلند بودنش می‌تواند باعث پیچ خوردگی تخمدان شود.

روش های تولید مثل مصنوعی (ART) ، مانند تحریک تخمک گذاری ، عامل دیگری است که می تواند خطر پیچ‌خوردگی را افزایش دهد. ن باردار نیز می توانند تورشن تخمدان را تجربه کنند . در سه ماهه اول ، تخمدان ن ممکن است کیست لوتئوم بدخیم ایجاد کنند که نهایتا باعث پیچ خوردگی تخمدان شود.

سطح بالاتر هورمون در دوران بارداری همچنین می تواند بافت های بدن ، از جمله رباط هایی که تخمدان ها را در جای خود نگه می دارند را شل کند. اگر رباط ها محکم نشوند ، ممکن است مستعد پیچ خوردگی باشند.

عمل جراحی تنها راه برای رفع تورشن تخمدان است. همچنین ممکن است پزشک برای کاهش درد و حالت تهوع برای راحتی قبل از جراحی داروهایی تجویز کند.

پزشک اغلب انجام عمل جراحی را در اسرع وقت توصیه می کند. اگر پیچ خوردگی تخمدان انسداد جریان خون را بیش از حد طولانی کند ، ممکن است بافت تخمدان مرده باشد و نیاز به برداشتن تخمدان باشد.

در حالت ایده آل ، پزشک می تواند این روش را با استفاده از لاپاراسکوپی انجام دهد. لاپاروسکوپی شامل ایجاد برش های کوچک و سوراخ مانند در شکم است.

پزشک چندین ابزار پزشکی از جمله دوربین فیلمبرداری را در شکم و لگن بیمار وارد کرده و پیچ خوردگی را باز می کند.

بعضی اوقات ، اگر پزشک نتواند تخمدان را به خوبی ببیند ، ممکن است نیاز به انجام یک روش باز داشته باشد. در این روش یک برش بزرگ در زیر ناف برای بیرون کشیدن تخمدان ایجاد کرده و پیچ‌خوردگی آن را باز می‌کنند.

بیشتر اوقات ، فرد می تواند همان روز پس از انجام عمل ، به خانه بازگردد. با این حال ، یک پزشک برای اطمینان از داشتن جریان خون کافی برای “زنده ماندن بافت” پس از پیچ خوردگی تخمدان ، نظارت بر تخمدان را ادامه خواهد داد. در صورت بروز علائم مرگ در بافت ، پزشك ممكن است مجبور شود تخمدان را  از بین ببرد.

پزشک ممکن است در مورد مراقبت های بعدی از جمله خودداری از بلند کردن اجسام سنگین یا فعالیت بدنی شدید برای چند هفته توصیه هایی را ارائه دهد.

فرد با مصرف داروهای بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می تواند به کاهش درد و ناراحتی کمک کند.

افراد باید هر چه سریعتر علائم عفونت یا عوارض را به پزشک گزارش دهند. علائم عفونت عبارتند از:

  • تب
  • قرمزی و التهاب در محل برش
  • ترشحات با بوی بد
  • زخمی که بهبود نمی یابد
  • درد افزایش یاینده لگن

در افرادی که تحت ART قرار می گیرند ، خطر ابتلا به پیچ خوردگی تخمدان نسبت به افرادی که اینگونه نیستند ، بسیار بیشتر است.

خطر بالا معمولاً به دلیل بالا بودن هورمون های مورد نیاز برای لقاح آزمایشگاهی یا القاء تخمک گذاری است.

این هورمون ها ممکن است باعث بزرگ شدن تخمدان ها ، ایجاد کیست های متعدد یا هر دو شود. با اینکه کیست تخمدان معمولاً بی ضرر است ، می تواند خطر تورشن تخمدان را افزایش دهد.

با اینکه ART می تواند یک درمان موفقیت آمیز باشد اما ممکن است چنین عوارضی را به وجود بیاورد خانم ها قبل از انجام این روش در صورت داشتن سابقه تورشن تخمدان باید پزشک خود را در جریان بگذارند.

یک عارضه احتمالی تورشن تخمدان نکروز است. نکروز تخمدان به دلیل مرگ بافت تخمدان در اثر نرسیدن خون اتفاق میفتد.

اگر این اتفاق بیفتد پزشک تخمدان آسیب دیده را جراحی می کند. جراحی تخمدان نکروزه می تواند روی باروری تأثیر بگذارد ، زیرا تخمدان ها تخمک ها را برای لقاح تولید و آزاد می کنند.

اما اگر پزشک تخمدان را خارج نکند ، فرد در معرض عفونت تخمدان است که می تواند باعث ایجاد آبسه یا پریتونیت شود.

◦ برای هر کسی که دچار پیچ خوردگی تخمدان است ، لازم است برای اطمینان از بهبود تخمدان و دریافت خون کافی ،ملاقات‌های بعدی با پزشک نیز داشته باشد.


مجله سلامت تخمدان ,تواند ,پزشک ,خوردگی ,تورشن ,ممکن ,خوردگی تخمدان ,تورشن تخمدان ,بافت تخمدان ,داشته باشد ,پزشک برای ,توانند تورشن تخمدان ,تشخیص تورشن تخمد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

Joker Movie شیک فان DotNek app development مادحین 313 به روز ترین پایگاه دانلود مداحی گلبرگ دانلود بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. مشاوره مدیریت دانش و علم بوژان اخبار تعطیلی مدارس دانلود کلیپ جدید