کودکان در طول دوران رشد، ناچار به تصمیم گیری هایی می شوند، تصمیماتی که بسیاری از آن ها دشوار است و پیامد های جدی دارد. درک اینکه چطور حق انتخاب را بشناسید و چطور به اهمیت آن پی ببرند، یکی از مهارت های شناختی است که به آنان کمک می کند مشکلات پیچیده تر را حل کنند. همچنین در نظر گرفتن پیامد تصمیمات یکی از سخت ترین تکالیف رشدی است.کودکان نمی توانند فراسوی حال را در نظر بگیرند، به همین دلیل برای اتخاذ تصمیم های مناسب و به جا، باید این مهارت ها را کسب کنند.


مراحل تصمیم گیری

موفقیت را به طور دقیق شناسایی کنید

گزینه های موجود برای انتخاب را مشخص کنید

در مورد موقعیت سؤال هایی را مطرح کنید

برای پاسخ گویی به سؤالات، اطلاعات را جمع آوری کنید

اعتبار اطلاعات را ارزیابی کنید

پیامد ها را ارزیابی کنید

گزینه مورد نظر را انتخاب و اجرا کنید

متعهد باشید

 

نتایج را ارزیابی کنید


روش دو ستونه

صفحه ای از کاغذ را با یک خط به دو ستون تقسیم کنید: یک ستون را جنبه های مثبت(مزایا) و ستون دیگر را جنبه های منفی(معایب) نام گذاری کنید. سپس به بررسی اهمیت موارد یادداشت شده بپردازید. به این ترتیب که در نهایت مشخص گردد که نتیجه به نفع کدام است.


آموزش پیشبینی پیامد ها

کودکان بیشتر تحت تأثیر احساسات خود هستند تا تحت تأثیر عقل و منطق. همچنین نمی توانند تجربه های خود را ادغام و یکپارچه کنند. آن ها قادر به درک روابط پیچیده ی رویداد ها نیستند. بنابراین تعلیم شیوه ی منطقی فکر کردن و پیشبینی پیامد ها به آن ها بسیار مهم است. لازم است به آن ها آموزش دهیم پیامدها را پیشبینی کنند تا طعم تلخ عواقب منفی را نچشند.


 آموزش واکنش های زنجیره ای

 

برخی تصمیمات را می توان به عنوان یک واکنش زنجیره ای به حساب آورد، یعنی یک تصمیم از تصمیم قبلی تأثیر می گیرد و برتصمیم بعدی نیز اثر گذار است.


مهارت تصمیم گیری در کودکان، آموزش ها و روش ها


Armoo تصمیم ,پیامد ,آموزش ,مهارت ,گیری ,پیشبینی ,تصمیم گیری ,ارزیابی کنید ,کودکان، آموزش ,مهارت تصمیم ,پیشبینی پیامد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

علوم و فنون ادبی همه چی موجوده آرایشی و مراقبت پوست ایران براولرز وبـــ سايت اختصـــ اصي ميثـــ م تيموري فروشگاه آنلاین قیمت موبایل جامع ترین اخبار و اطلاعات برنامه نویسی و سئو