تغذیه کودک پس از شش ماهگی که زمان استفاده از غذای کمکی در کنار شیر مادر یا شیرخشک فرا می‌رسد، اهمیت خاصی پیدا می‌کند. از آنجایی که در این سن سیستم گوارشی و سیستم ایمنی بدن کودک هنوز ضعف دارد، باید در انتخاب مواد غذایی دقت کرد. والدین معمولا دچار اشتباهاتی در این زمینه می‌شوند و با استفاده از مواد غذایی نامناسب به طور ناخواسته کودک خود را دچار مشکل می‌کنند. اگر وظیفه نگهداری از کودک در منزل را بر عهده دارید در این مقاله همراه ما باشید تا با رفتارهای اشتباه والدین در تغذیه کودک زیر یک سال آشنا شوید.

رفتارهای اشتباه والدین در تغذیه کودک زیر یک سال

دادن غذای جامد به کودک زیر یک سال

از آنجایی که والدین در فکر خواب بهتر کودک خود هستند به اشتباه تصور می‌کنند تغذیه کودک با غذای جامد به دلیل ایجاد سیری بیشتر، خواب بهتری را برای کودک به ارمغان می‌آورد. بنابراین غذای جامد را پیش از 6 ماهگی کودک در کنار شیر مادر یا شیرخشک آغاز می‌کنند.
پزشکان متخصص کودک توصیه می‌کنند کودک تا 6 ماهگی تنها با شیر مادر یا شیرخشک تغذیه شود و از اضافه کردن مواد جامد به برنامه غذایی او خودداری شود. پس از 6 ماهگی سیستم گوارش کودک قوی‌تر شده و می‌تواند غذای جامد را هضم کند. از سوی دیگر در این سن مصرف آهن در سلامت کودک اهمیت بسیاری دارد. آهن مورد نیاز کودک باید از طریق غذای کمکی، میوه و سبزیجات پوره شده تامین شود.
به این نکته توجه داشته باشید تغذیه کودک با غذای جامد نباید زیاد به تاخیر بیفتد. اضافه کردن غذای جامد به برنامه غذایی کودک پس از 9 ماهگی ممکن است منجر به بیزاری از غذا در او شود. کودک باید به موقع با طعم و مزه غذاهای دیگر آشنا شود.

تغذیه کودک با مواد غذایی بیش از حد سالم

بسیاری از والدین حساسیت بیش از اندازه درباره تغذیه کودک از خود نشان می‌دهند و سعی می‌کنند غذاهای ارگانیک و کم‌چربی برای کودک تهیه کنند. اما توجه داشته باشید تنها سبزیجات و میوه‌ها نیاز کودک را تامین نمی‌کند. برنامه غذایی کودک باید متنوع و حاوی تمام منابع مورد نیاز نظیر گوشت، حبوبات، لبنیات، سبزیجات و… باشد.
والدین تصور می‌کنند آب‌میوه به دلیل برخورداری از ویتامین ها و املاح برای کودکان ضروری است اما متخصصان کودک عقیده دارند مصرف میوه تازه به صورت تکه‌ای یا پوره‌شده بر آّب‌‌میوه اولویت دارد. آب‌میوه کالری اضافی وارد بدن کودک کرده و مشکلاتی همچون چاقی و پوسیدگی دندان در کودک زیر یک سال را به دنبال خواهد داشت.

غذاهای ممنوع برای کودک زیر یک سال

شیر گاو: تغذیه کودک زیر یک سال با شیر گاو به دلیل میزان زیاد مواد معدنی و پروتئین‌های موجود در آن که هضمش را دشوار می‌کند توصیه نمی‌شود. از سوی دیگر شیر گاو قادر نیست ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز کودک را تامین کند و کودک دچار فقر آهن و کم‌خونی خواهد شد. اگر امکان تغذیه نوزاد با شیر مادر وجود نداشته باشد باید از شیرخشک غنی‌شده با آهن استفاده کرد.
عسل: تا اتمام یک‌سالگی کودک نباید به او عسل داد. عسل به دلیل وجود باکتری بوتولیسم می‌تواند در کودک ایجاد حساسیت کند و منجر به بروز بیماری در او شود.
غذاهای چرب: دستگاه گوارش کودک زیر یک سال هنوز تکامل پیدا نکرده و غذاهایی مانند گوشت چرب، کره و سوسیس که حاوی چربی‌های ناسالم هستند کودک را دچار مشکل می‌کند.
ماهی: کارشناسان تغذیه استفاده از ماهی را به دلیل داشتن جیوه برای کودک زیر یک سال ممنوع می‌کنند. گرچه ماهی تن و ماهی آزاد به رشد سلول‌های مغزی و محافظت از کودک در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند ولی به دلیل وجود جیوه تنها دو وعده در هفته باید استفاده شود.
تخم مرغ: تا شش ماهگی نباید به نوزاد تخم مرغ داد. پس از آن نیز تا سن یک سالگی تنها زرده تخم مرغ آب‌پز قابل استفاده است. سفیده تخم مرغ به دلیل هضم دشوار و ایجاد آلرژی در تغذیه کودک زیر یک سال توصیه نمی‌شود.


خدمات پرستاری سپید گستر کودک ,تغذیه ,غذای ,دلیل ,جامد ,می‌کنند ,تغذیه کودک ,غذای جامد ,برای کودک ,نیاز کودک ,کودک باید ,توجه داشته باشید ,رفتارهای اشتباه والدین منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

راهکارهایی برای داشتن مدرسه ای شاد آژانس آرزوی آسمان آبی دانلود آهنگ وبلاگ شرکت پترو کیمیای آکام خرید اینترنتی اشپزی پولدار شو