مقاطع فولادی در واقع محصولاتی هستند که با فرایند های پر مصرفی از یکسری مواد اولیه مثل تختال و شمش فولاد و شمشال و بلوم تولید می ‌شوند که بیشتر آن ها در صنعت و زمینه های مختلف کاربرد زیادی دارند که از جمله پرمصرف ترین آن ها می توان به تیرآهن ، نبشی ، سپری ، ناودانی ، میلگرد و مفتول اشاره کرد که در این مطلب با چند مورد از پر طرفدار ترین و پرکاربردترین آن ها آشنا خواهید شد.

 

آشنایی با انواع مقاطع فولادی و کاربرد آن ها

 

 

آشنایی با انواع مقاطع فولادی و کاربرد آن ها

 

تیر آهن

از بین سایر مقاطع فولادی تیر آهن ها جزو پر کاربرد ترین و اصلی ترین مقاطع فولادی هستند که در ساختمان سازی از آن ها استفاده می‌شود و معمولاً برای قسمت هایی مثل خرپا ، ستون ، پل های لانه زنبوری و تیر سقف از تیر آهن ها استفاده می شود .

 

 

 

 انواع تیرآهن

INP     ( استاندارد چین و روسیه  )

  تیرآهن INPتحت استاندارد روسیه و چین تولید می شوند و ضخامت بال ها در این نوع تیرآهن با فاصله گرفتن از مرکز ، کمتر می شود.

 

 IPB     ( بال پهن یا  H )

در تیر آهن های پهن بال طول بال ها افزایش پیدا کرده است و تیرآهن پهن H در دو نوع سبک L و سنگین V عرضه می شوند .

 

 

 

آشنایی با انواع مقاطع فولادی و کاربرد آن ها

 

ناودانی

از جمله مقاطع پرکاربرد در زمینه ساختمان سازی و صنعت ناودانی ها هستند که از یکسری ورق های فولادی تولید می شود و انواع مختلفی دارند .

 از جمله انواع ناودانی می ‌توان به نام ناودانی ساده و ناودانی مشبک اشاره کرد که ناودانی ساده اصولاً برای ساختن پل ‌های باربری استفاده می شوند و ناودانی های مشبک برای ساختن سازه های سبک و نصب سنگ و ساختن قفسه های فولادی که استحکام بالایی دارند استفاده می شود .

 

 

 

آشنایی با انواع مقاطع فولادی و کاربرد آن ها

 

میلگرد یا آرماتور فولادی

 میلگرد ها هم از جمله مقاطع ساختمانی و صنعتی هستند که بسیار پرکاربرد بوده و برای تقویت بتن از میلگرد یا آرماتور فولادی استفاده می کنند تا تحمل نیروهای کششی بیشتری را داشته باشند .

 

 

 

 روش ساخت میلگرد

میلگرد ها با استفاده از فرآیند نورد گرم تولید می شوند که برای افزایش ترکیب با بتن به صورت آجدار با اسم های مختلف میلگرد آج 340، میلگرد آج 400و میلگرد آج 500، تولید می ‌شوند که میلگرد ها به صورت کلی در شکل ساده و بدون آج هم ساخته می ‌شوند .

کلاف میلگرد هم به دو صورت شاخه و کلاف و همچنین ساده و جدار تولید شده که کلاف ها در سایز 12 و نهایتاً تا 14 تولید می‌ شوند که معمولاً به صورت پیچیده شده در بازار عرضه می شود .

اگر  ساختمان سازی در کنار یک مکان مرطوب یا به طور کلی در آب و هوای با رطوبت بالا باشد ، بهتر است از میلگرد های ضد زنگ استفاده شود . زیرا این میلگردها با لایه اپوکسی پوشیده شده ‌اند که خاصیت ضد زنگ دارند و می ‌توانند باعث عمر سازه شوند .

همچنین میلگرد گالوانیزه هم تا حد زیادی در برابر زنگ زدگی مقاومت از خود نشان می دهد و روی آن ها هم با یک لایه از فلز روی پوشیده شده است .

 

آشنایی با انواع مقاطع فولادی و کاربرد آن ها

 

 سیم فولادی یا طناب فولادی

ممکن است طناب یا سیم فولادی را با اسم سیم بکسل هم شنیده باشید که معمولاً در صنعت خودروسازی ، گاز ، پتروشیمی ، عمران و شهرسازی و آسانسور در انواع بالابر و همچنین لیفت جرثقیل از طناب فولادی استفاده می‌ شود .

 طناب فولادی به این صورت ساخته می ‌شود که چند سیم در یک مغزی فولادی تابیده می شوند تا در نهایت سیم فولادی ساخته شود که در اندازه و قطرهای مختلف می باشد و با توجه به نوع کاربرد آن طناب فولادی خود را انتخاب می کنید .

اگر بخواهید از نمونه های کاربرد طناب فولادی در زمینه ‌های مختلف آگاهی داشته باشید می توان به سیم های ظریفی که در ترمز دوچرخه ها به کار رفته تا کابل های بزرگی که وزن پل های معلق را نگه می دارند اشاره کرد که در همه از طناب های فولادی استفاده شده است .

 

آشنایی با انواع مقاطع فولادی و کاربرد آن ها

 

سپری

از دیگر انواع مقاطع فولادی سپری ها هستند که در ساختمان سازی و صنعت کاربرد زیادی دارند و به شکل حرف تی انگلیسی (T) می باشد که علاوه بر مواردی که گفته شد در پل سازی ، سد سازی و ساختن سازه های فلزی مختلف و همچنین ساخت ستون و خرپا و اسکلت گلخانه ها استفاده می شود .

 سپری از بلوم فولادی با استفاده از روش نورد گرم تولید می شود که قیمت آن ها با توجه به کیفیت و نوع کاربرد متفاوت بوده و شما می توانید با توجه به هدفی که دارید مدل مناسب را برای خود انتخاب و اری نمایید .

 

 

 

 

آشنایی با انواع مقاطع فولادی و کاربرد آن ها


ای آهن فولادی ,میلگرد ,استفاده ,مقاطع ,ناودانی ,کاربرد ,مقاطع فولادی ,طناب فولادی ,ساختمان سازی ,انواع مقاطع ,فولادی استفاده ,انواع مقاطع فولادی ,کارب منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

4 فروشنده ارزانی معرفی کالا elbadaw رونیکاشاپ در و پنجره upvc مزاج شناسی پایگاه خبری آب ایران fizik1srttu